Międzypokoleniowy projekt „Przywracanie Pamięci Miastu”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2014.036Słowa kluczowe
miejsca pamięci, badania w działaniu, międzypokoleniowe uczenie się, kompetencje, projekt edukacyjno-badawczyAbstrakt
W artykule zaprezentowano rozważania dotyczące międzypokoleniowego projektu edukacyjno-badawczego pt. „Przywracanie Pamięci Miastu”. Projekt ten realizowany był przez Toruński Uniwersytet Trzeciego Wieku w partnerstwie z Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w ramach programu „Patriotyzm Jutra”, który został ogłoszony przez Muzeum Historii Polski i sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przedsięwzięcie to opierało się na koncepcji miejsc pamięci Pierre’a Nory i nowoczesnej wizji patriotyzmu, a w warstwie dydaktyczno-metodologicznej osadzone zostało w ramach badań w działaniu, co umożliwiło łączenie treści historycznych z pedagogiczną metodą ich nowoczesnego przekazu. W tekście ukazano cele i efekty projektu, a także opisano jego przebieg i podjęte w jego ramach działania.Bibliografia
Drałus D., Wichłacz M (red.) (2014), Nowoczesne formy patriotyzmu i nacjonalizmu w kontekście przemian współczesnych systemów społeczno-politycznych, Wrocław.
Nikitorowicz J. (2014), Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, Kraków.
Nora P. (2001), Czas pamięci, „Res Publica Nowa”, nr 7.
Nora P. (2009), Między pamięcią i historią: Les lieux de Memoire, „Tytuł Roboczy. Archiwum”, nr 2.
Nora P. (red.) (1996), Realms of memory: the construction of the French past, T. 1: Conflicts and divisions, New York.
Nora P. (red.) (1997), Realms of memory: the construction of the French past, T. 2: Traditions, New York.
Nora P. (red.) (1998), Realms of memory: the construction of the French past, T. 3: Symbols, New York.
Nora P. (2007), W poszukiwaniu europejskich miejsc pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 400
Liczba cytowań: 0