Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family
  • Strona domowa
  • /
  • The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family

Autor

  • Barbara Chojnacka University of Szczecin, Institute of Pedagogy https://orcid.org/0000-0002-5635-3126

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.006

Słowa kluczowe

parentyfikacja, izolacja, samotność, dziecko w rodzinie

Abstrakt

Samotność i izolacja dziecka parentyfikowanego w rodzinie

Parentyfikacja to  zjawisko  występujące w życiu rodzinnym, które polega na odwróceniu ról między dzieckiem a rodzicem/rodzicami (Böszörményi-Nagy i Spark, 1973). W realizowanych przez autorkę badaniach, osadzonych w paradygmacie interpretatywnym, parentyfikacja staje się głównym przedmiotem zainteresowania. Na podstawie zgromadzonego materiału badawczego autorka wyróżnia etapy dzieciństwa parentyfikowanego, a w ich ramach takie kategorie jak: odpowiedzialność, niedobrowolny heroizm, samoradzenie sobie i osamotnienie. W odniesieniu do dwóch ostatnich kategorii autorka konstruuje obraz osamotnionego dziecka doświadczającego odwrócenia ról w rodzinie.  Na uwagę zasługuje fakt, że dochodzi tu do swoistego paradoksu – osamotnienia dziecka w rodzinie, środowisku mu najbliższym. Toczy ono samotną walkę o przetrwanie i właściwe funkcjonowanie rodziny, zachowanie pozorów normalności, utrzymywanie rodzinnej homeostazy, zaspokojenie potrzeb swoich i bliskich.

Bibliografia

Barbaro de, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Böszörményi-Nagy, I. & Spark, G. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. New York: Harper and Row.

Chase, N. D. (1999). Parentification: An Overview of Therapy, Research and Societal Issues. In N. D. Chase (ed.), Burdened Children Theory. Research and Treatment of Parentification (pp. 3-34). Thousand Oaks, London. New Delhi: Sage Publications.

Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania. In P. Domeradzki, W. Tyburski (eds.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne (pp. 329-349). Toruń: Wydawnictwo UMK.

Earley, L. & Cushway, D. (2002). Parentified Child. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), 163-178.

Eiseberg, N. (1992). The Caring Child. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Grzegorzewska, I. (2016). Parentyfikacja w rodzinach z problemem alkoholowym. Alcoholism and Drug Addiction, 29, 27-38.

Hooper L. M. (2008). The Application of Attachment Theory and Family Systems Theory To The Phenomena of Parentification. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15, 217-233.

Izdebska, J. (2004). Dziecko osamotnione w rodzinie. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Jurkovic, G. J. (1997). Lost Childhoods: The Plight Of The Parentified Child. New York: Brunner/Mazel Publishers.

Jurkovic, G. J., Thirkield, A. & Morrell, R. (2001). Parentification of adult children of divorce: A multidimensional analysis. Journal of Youth and Adolescence, 30, 245-257.

Lalak, D. (2010). Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu. In S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 257-280). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy. Boston, MA: Harvard Press i London: Tavistock.

Riemann, G. & Schütze, F. (1992). Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów życiowych. Kultura i Społeczeństwo, 34(2), 89-111.

Schier, K. (2012). „Gdy dziecko staje się rodzicem” – odwrócona troska, czyli zjawisko parentyfikacji w rodzinie. In B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości (pp. 63-80). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, (3), 283-293.

Sławecki, B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. In D. Jelmieniak (ed.), Badania jakościowe. Podejście i teorie, vol. 1 (pp. 57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Urbaniak-Zając, D. & Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-05-15

Jak cytować

1.
CHOJNACKA, Barbara. The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family. Paedagogia Christiana [online]. 15 maj 2020, T. 45, nr 1, s. 83–99. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Being Alone Together in Education

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 3446
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

parentyfikacja, izolacja, samotność, dziecko w rodzinie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa