Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family
  • Home
  • /
  • The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 45 No. 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family

Authors

  • Barbara Chojnacka University of Szczecin, Institute of Pedagogy https://orcid.org/0000-0002-5635-3126

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.006

Keywords

parentification, isolation, loneliness, child in family

Abstract

Parentification is a phenomenon that occurs in family life, consisting of a reversal of the roles of the child and their parent or parents (Böszörményi-Nagy & Spark, 1973). It is understood as a functional and/or emotional change of roles in which the child subordinates their own needs in order to adapt to and take care of the instrumental or psychological needs of the parent. The presented research is embedded in the interpretive paradigm. The research material allows the author to distinguish specific stages of parentified childhood (proper childhood, transition phase, adult childhood), within which appear categories such as responsibility, involuntary heroism, self-containment and loneliness. With regard to the last two categories, the author wishes to construct the image of a lonely child experiencing the reversal of family roles. There is a peculiar paradox at work: the loneliness of the child within the family environment. There is a lonely struggle for the survival and proper functioning of the family, while keeping up the appearance of a normally functioning family, maintaining family homeostasis, and meeting their own needs and those of their loved ones.

References

Barbaro de, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Böszörményi-Nagy, I. & Spark, G. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. New York: Harper and Row.

Chase, N. D. (1999). Parentification: An Overview of Therapy, Research and Societal Issues. In N. D. Chase (ed.), Burdened Children Theory. Research and Treatment of Parentification (pp. 3-34). Thousand Oaks, London. New Delhi: Sage Publications.

Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania. In P. Domeradzki, W. Tyburski (eds.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne (pp. 329-349). Toruń: Wydawnictwo UMK.

Earley, L. & Cushway, D. (2002). Parentified Child. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), 163-178.

Eiseberg, N. (1992). The Caring Child. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Grzegorzewska, I. (2016). Parentyfikacja w rodzinach z problemem alkoholowym. Alcoholism and Drug Addiction, 29, 27-38.

Hooper L. M. (2008). The Application of Attachment Theory and Family Systems Theory To The Phenomena of Parentification. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15, 217-233.

Izdebska, J. (2004). Dziecko osamotnione w rodzinie. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Jurkovic, G. J. (1997). Lost Childhoods: The Plight Of The Parentified Child. New York: Brunner/Mazel Publishers.

Jurkovic, G. J., Thirkield, A. & Morrell, R. (2001). Parentification of adult children of divorce: A multidimensional analysis. Journal of Youth and Adolescence, 30, 245-257.

Lalak, D. (2010). Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu. In S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 257-280). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy. Boston, MA: Harvard Press i London: Tavistock.

Riemann, G. & Schütze, F. (1992). Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów życiowych. Kultura i Społeczeństwo, 34(2), 89-111.

Schier, K. (2012). „Gdy dziecko staje się rodzicem” – odwrócona troska, czyli zjawisko parentyfikacji w rodzinie. In B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości (pp. 63-80). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, (3), 283-293.

Sławecki, B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. In D. Jelmieniak (ed.), Badania jakościowe. Podejście i teorie, vol. 1 (pp. 57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Urbaniak-Zając, D. & Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2020-05-15

How to Cite

1.
CHOJNACKA, Barbara. The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family. Paedagogia Christiana. Online. 15 May 2020. Vol. 45, no. 1, pp. 83-99. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 45 No. 1 (2020): Being Alone Together in Education

Section

Being Alone Together in Education

License

Copyright (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 3451
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

parentification, isolation, loneliness, child in family
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop