Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Integral Development of Students with Special Educational Needs in Inclusive Education from a Personalistic Perspective
  • Home
  • /
  • Integral Development of Students with Special Educational Needs in Inclusive Education from a Personalistic Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Integral Development of Students with Special Educational Needs in Inclusive Education from a Personalistic Perspective

Authors

  • Ewa Domagała-Zyśk Chair of Special Pedagogy, Institute of Pedagogy, The John Paul II Catholic University of Lublin http://orcid.org/0000-0002-2227-7102

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.023

Keywords

integral upbringing, educational inclusion, special educational needs, Stefan Kunowski, personalism

Abstract

The student’s right to integral development resulting from the internal dignity of each person is most fully explained in the concept of classical personalism. This right applies to every student, regardless of their age, family and social conditions or cognitive competence. In recent years, an inclusive model of education has been promoted, one promising high quality education to all students in mainstream schools. The aim of the article is to demonstrate the importance of the concept of integral upbringing based on personalism in inclusive education, being that this approach alone guarantees the authentic good of all participants of the inclusion process, without the risk of falling into collectivism or excessive individualism.

References

Al-Khamisy, Danuta. Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2013.

Chrost, Sławomir. “Pedagogiczne implikacje humanizmu personalistycznego Wincentego Granata”. Paedagogia Christiana 1/35 (2015): 181–199.

Chudy, Wojciech. “Istota pedagogiki personalistycznej”. In: Wychowanie chrześcijańskie. Miedzy tradycją a współczesnością, ed. Alina Rynio, 271–295. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Chudy, Wojciech. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2009.

Domagała-Zyśk, Ewa. “Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności – współczesne wyzwania”. In: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, ed. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 495–509. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Domagała-Zyśk, Ewa. “Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu”. In: Z problematyki teatrologii i pedagogiki, ed. Marian Nowak, Elżbieta Stoch, Barbara Borowska, 553–568. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.

Górska (Dziaczkowska), Lucyna. Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008.

Dziaczkowska, Lucyna. “Z dyskusji o istocie, potrzebie i granicach podmiotowości uczestników rzeczywistości wychowawczej”. Paedagogia Christiana 1/29 (2012): 31–48.

EU Council. “Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on Inclusion in Diversity to achieve a High Quality Education For All”. Official Journal of the European Union, 62/02 (2017/C): 1–7.

Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli, ed. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk. Kraków: Impuls, 2012.

Kiereś, Barbara. U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.

Kiereś, Barbara. “Personalizm w pedagogice”. Polska Myśl Pedagogiczna 2 (2018): 271–281.

Krąpiec, Mieczysław A. O człowieku. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2008.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.

Murray, Tom. “What is integral in integral education? From progressive pedagogy to integral pedagogy”. Integral Review 5/1(2009): 96–144.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: RW KUL, 2001.

Szumski, Grzegorz. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2010.

Śliwerski, Bogusław. Pedagogika ogólna. Kraków: Impuls, 2012.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-28

How to Cite

1.
DOMAGAŁA-ZYŚK, Ewa. Integral Development of Students with Special Educational Needs in Inclusive Education from a Personalistic Perspective. Paedagogia Christiana. Online. 28 December 2018. Vol. 42, no. 2, pp. 181-193. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education

Section

Integral Education

Stats

Number of views and downloads: 1265
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

integral upbringing, educational inclusion, special educational needs, Stefan Kunowski, personalism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop