Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought
  • Strona domowa
  • /
  • Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought

Autor

  • Lucyna Dziaczkowska Department of Comparative Pedagogy and Philosophy of Education, Institute of Pedagogy, Catholic University of Lublin http://orcid.org/0000-0002-6387-8609

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.014

Słowa kluczowe

pedagogika integralna, pedagogika ogólna, pedagogika personalistyczna

Abstrakt

Analiza wybranych ujęć pedagogiki integralnej w polskiej myśli pedagogicznej

W prezentowanym artykule została podjęta próba analizy wybranych ujęć pedagogiki integralnej w polskiej myśli pedagogicznej. Uzasadnieniem dla dokonanych przez autorkę wyborów były osobiste deklaracje uprawiania takiej pedagogiki przez konkretnych badaczy oraz/lub zaklasyfikowanie ich przez innych pedagogów do grupy pedagogów integralnych. Autorka artykułu dostarcza argumentów, że idea integralności w pedagogice jest przedmiotem troski badaczy reprezentujących różne nurty myślenia pedagogicznego. Jest ona jednocześnie przedmiotem prowadzonych przez nich sporów. Prezentację wybranych ujęć pedagogiki integralnej autorstwa: Sergiusza Hessena, Stefana Kunowskiego, Ireny Wojnar, Bogdana Suchodolskiego, Mariana Nowaka, Zbigniewa Kwiecińskiego oraz Moniki Jaworskiej-Witkowskiej, kończy krótka charakterystyka polemicznego wobec ich twórczości stanowiska Wiesława Andrukowicza.

Bibliografia

Andrukowicz, Wiesław. By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej. Kraków: Impuls, 2011.

Andrukowicz, Wiesław. Edukacja integralna. Kraków: Impuls, 2001.

Hessen, Sergiusz. O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.

Hessen, Sergiusz. Podstawy pedagogiki. Tłum. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.

Jasińska, Katarzyna. „Bogdana Suchodolskiego personalizm laicki?”. In: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, ed. Franciszek Adamski, 229–243. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

Jaworska-Witkowska, Monika. Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Impuls, 2009.

Jaworska-Witkowska, Monika. W stronę pedagogiki integralnej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007.

Kubinowski, Dariusz. „Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna”. In: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, eds. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, 171–187. Kraków: Impuls, 2006.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie, 1980.

Kwieciński, Zbigniew. Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska, 1995.

Maritain, Jacques. Humanizm integralny. Warszawa: Wydawnictwo „Krąg”, 1981.

Nowak, Marian. „Metodologia pedagogiki między «naukowością/teoretycznością» a «praktycznością»”. In: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, eds. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, 145–170. Kraków: Impuls, 2006.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: RW KUL, 1999.

Rynio, Alina. „Integralne wychowanie”. In: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, eds. Krystyna Chałas, Adam Maj, 440–448. Radom: POLWEN, 2016.

Sośnicki, Kazimierz. Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1967.

Suchodolski, Bogdan. Świat człowieka a wychowanie. Warszawa: Książka i Wiedza, 1967.

Wojnar, Irena. „Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną”. In: Rozwój pedagogiki ogólnej.

Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, ed. Andrzej Bogaj, 39–47. Warszawa-Kielce: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, 2001.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

1.
DZIACZKOWSKA, Lucyna. Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought. Paedagogia Christiana [online]. 28 grudzień 2018, T. 42, nr 2, s. 33–51. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education

Dział

Integral Education

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 725
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika integralna, pedagogika ogólna, pedagogika personalistyczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa