Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought
  • Home
  • /
  • Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought

Authors

  • Lucyna Dziaczkowska Department of Comparative Pedagogy and Philosophy of Education, Institute of Pedagogy, Catholic University of Lublin http://orcid.org/0000-0002-6387-8609

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.014

Keywords

integral pedagogy, general pedagogy, personalistic pedagogy

Abstract

The article presented has attempted to analyse the selected approaches to integral pedagogy in Polish pedagogical thought. The rationale for the choices made by the author were personal declarations of practice, such as a type of pedagogy by specific researchers and/or classifying them as integral pedagogues by other pedagogues. The author provides arguments that the idea of integrity in pedagogy concerns researchers representing various trends in pedagogical thinking. At the same time, it is a subject of disputes conducted by them. The presentation of selected approaches of integral pedagogy by Sergiusz Hessen, Stefan Kunowski, Irena Wojnar, Bogdan Suchodolski, Marian Nowak, Zbigniew Kwieciński and Monika Jaworska-Witkowska, ends with a brief description of the position of Wiesław Andrukowicz, which is polemical towards their work.

References

Andrukowicz, Wiesław. By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej. Kraków: Impuls, 2011.

Andrukowicz, Wiesław. Edukacja integralna. Kraków: Impuls, 2001.

Hessen, Sergiusz. O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.

Hessen, Sergiusz. Podstawy pedagogiki. Tłum. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”, 1997.

Jasińska, Katarzyna. „Bogdana Suchodolskiego personalizm laicki?”. In: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, ed. Franciszek Adamski, 229–243. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

Jaworska-Witkowska, Monika. Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Impuls, 2009.

Jaworska-Witkowska, Monika. W stronę pedagogiki integralnej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007.

Kubinowski, Dariusz. „Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna”. In: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, eds. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, 171–187. Kraków: Impuls, 2006.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie, 1980.

Kwieciński, Zbigniew. Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska, 1995.

Maritain, Jacques. Humanizm integralny. Warszawa: Wydawnictwo „Krąg”, 1981.

Nowak, Marian. „Metodologia pedagogiki między «naukowością/teoretycznością» a «praktycznością»”. In: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, eds. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, 145–170. Kraków: Impuls, 2006.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: RW KUL, 1999.

Rynio, Alina. „Integralne wychowanie”. In: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, eds. Krystyna Chałas, Adam Maj, 440–448. Radom: POLWEN, 2016.

Sośnicki, Kazimierz. Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1967.

Suchodolski, Bogdan. Świat człowieka a wychowanie. Warszawa: Książka i Wiedza, 1967.

Wojnar, Irena. „Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną”. In: Rozwój pedagogiki ogólnej.

Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, ed. Andrzej Bogaj, 39–47. Warszawa-Kielce: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, 2001.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-28

How to Cite

1.
DZIACZKOWSKA, Lucyna. Analysis of Selected Approaches to the Integral Pedagogy in Polish Pedagogical Thought. Paedagogia Christiana. Online. 28 December 2018. Vol. 42, no. 2, pp. 33-51. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education

Section

Integral Education

Stats

Number of views and downloads: 725
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

integral pedagogy, general pedagogy, personalistic pedagogy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop