Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Przez dramat do dialogu. Rola „Słowa” w dochodzeniu do dialogu według Ferdynanda Ebnera
  • Strona domowa
  • /
  • Przez dramat do dialogu. Rola „Słowa” w dochodzeniu do dialogu według Ferdynanda Ebnera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 Nr 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania /
  4. Józef Tischner jako filozof wychowania

Przez dramat do dialogu. Rola „Słowa” w dochodzeniu do dialogu według Ferdynanda Ebnera

Autor

  • Krzysztof Skorulski Międzynarodowe Towarzystwo Ebnerowskie (Internationale Ferdinand Ebner Gesellschaft) w Innsbrucku http://orcid.org/0000-0002-2507-4781

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.009

Słowa kluczowe

Ferdynand Ebner, warunki dialogu, filozofia dramatu, filozofia dialogu, słowo

Abstrakt

Filozofowie dialogu realistycznie podchodzący do sprawy więcej uwagi poświęcają dochodzeniu do dialogu niż samemu dialogowi. Postawę taką dostrzegamy między innymi w pismach Ferdinanda Ebnera i Józefa Tischnera. Dialog jest sytuacją docelową, natomiast droga do niego jest długa i niepewna – według Tischnera wiedzie przez dramat. Ebner zaś, na którym skupiamy się tu szczególnie, widzi sprawę następująco: Ja komunikuje się z Ty poprzez słowo oraz miłość. Jeśli dialog się nie udaje, to któregoś z tych elementów po prostu brakuje. Z braku miejsca na analizę wszystkich czterech elementów, skupimy się tu na słowie. Jakie musi być więc słowo, by dialog był możliwy? Wymieńmy takie charakterystyki słowa jak jego aktualność (zarówno rzeczowa, jak i osobowa), przejrzystość względem przedstawianej rzeczywistości, połączenie z miłością, moc sprawcza o charakterze generatywnym lub „tylko” maieutycznym i wiele innych. Trudno jednak deterministycznie określić warunki dialogu na zasadzie: gdy zrobię to i to, dialog na pewno się uda. Zawsze pozostaje bowiem element wolności i łaski, a także nadziei.

Bibliografia

Althusser, Louis. „Ideologie i aparaty ideologiczne państwa”. www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/althusser05.pdf [dostęp: 20.03.2018].

Dürr, Hans-Peter. „Prof. Dr. Hans-Peter Dürr Physiker im Gespräch mit Reinhold Gruber“. http://www.br.de/fernsehen/ard-alpha/sendungen/alpha-forum/hans-peter-duerr-gespraech100.html [dostęp: 29.12.2017].

Ebner, Ferdinand. „Die Christusfrage“. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 450-505. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Die Wirklichkeit Christi”. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 522-573. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Versuch eines Ausblicks in die Zukunft“. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 719-908. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 2. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdynand. Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. Krzysztof Skorulski. Chojnice: Oficyna Wydawnicza Fundacji Fuhrmanna, 2016.

Gadacz, Tadeusz. „Problem zła w filozofii Józefa Tischnera”. http://www.tischner.org.pl/tadeusz-gadacz/problem_zla_w_filozofii_jozefa_tischnera [dostęp: 15.03.2018].

Kostyło, Piotr. „Ferdinand Ebner i paradoks samotności”. Paedagogia Christiana 1 (2015): 79-98.

Methlagl, Walter. „Konflikt aspektów. Ferdinanda Ebnera myślenie w odniesieniach”. Paedagogia Christiana 1 (2015): 41-62.

Skorulski, Krzysztof. „Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku”. Paedagogia Christiana 1 (2011): 49-68.

Tischner, Józef. Filozofia dramatu. Kraków: Znak, 1998.

Tischner, Józef. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak, 1999.

Watzlawick, Paul, Janet Beavin Bavelas, Don D. Jackson. Pragmatics of Human Communication: A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: Norton, 1967.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-02

Jak cytować

1.
SKORULSKI, Krzysztof. Przez dramat do dialogu. Rola „Słowa” w dochodzeniu do dialogu według Ferdynanda Ebnera. Paedagogia Christiana [online]. 2 lipiec 2018, T. 41, nr 1, s. 165–179. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 Nr 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania

Dział

Józef Tischner jako filozof wychowania

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 738
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ferdynand Ebner, warunki dialogu, filozofia dramatu, filozofia dialogu, słowo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa