Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Through Drama to Dialogue. The Role of “Word” in the Arriving at Dialogue according to Ferdinand Ebner
  • Home
  • /
  • Through Drama to Dialogue. The Role of “Word” in the Arriving at Dialogue according to Ferdinand Ebner
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 41 No. 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania /
  4. Józef Tischner

Through Drama to Dialogue. The Role of “Word” in the Arriving at Dialogue according to Ferdinand Ebner

Authors

  • Krzysztof Skorulski Międzynarodowe Towarzystwo Ebnerowskie (Internationale Ferdinand Ebner Gesellschaft) w Innsbrucku http://orcid.org/0000-0002-2507-4781

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.009

Keywords

Ferdinand Ebner, conditions of dialogue, philosophy of dialogue, philosophy of a drama, word

Abstract

Dialogue philosophers who are realistic about their matter, pay more attention to the arriving at dialogue than to dialogue itself. We see such an attitude, among others, in the writings of Ferdinand Ebner and Józef Tischner. Dialogue is a target situation, while the road to it is long and uncertain – according to Tischner, it leads through drama. Ebner, on whom we focus here in particular, sees the matter as follows: The “I” communicate with “You” through word and love. If the dialogue fails, then one of these four elements simply lacks. Because of the lack of space for the analysis of all these elements, we will focus on the word here. So what must the word be for dialogue to be possible? Let us list such characteristics of the word as its “actuality”, both factual and personal, transparency in relation to the presented reality, connection with love, creative power (generative or “only” maieutic) and much more. However, it is difficult to deterministically define the terms of dialogue saying: When I do this and this, dialogue will definitely succeed. There is always an element of freedom and grace, as well as hope.

References

Althusser, Louis. „Ideologie i aparaty ideologiczne państwa”. www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/althusser05.pdf [dostęp: 20.03.2018].

Dürr, Hans-Peter. „Prof. Dr. Hans-Peter Dürr Physiker im Gespräch mit Reinhold Gruber“. http://www.br.de/fernsehen/ard-alpha/sendungen/alpha-forum/hans-peter-duerr-gespraech100.html [dostęp: 29.12.2017].

Ebner, Ferdinand. „Die Christusfrage“. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 450-505. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Die Wirklichkeit Christi”. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 522-573. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. „Versuch eines Ausblicks in die Zukunft“. W: Ferdinand Ebner, Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 1, 719-908. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdinand. Schriften, wyd. Franz Seyr, t. 2. München: Kösel, 1963.

Ebner, Ferdynand. Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. Krzysztof Skorulski. Chojnice: Oficyna Wydawnicza Fundacji Fuhrmanna, 2016.

Gadacz, Tadeusz. „Problem zła w filozofii Józefa Tischnera”. http://www.tischner.org.pl/tadeusz-gadacz/problem_zla_w_filozofii_jozefa_tischnera [dostęp: 15.03.2018].

Kostyło, Piotr. „Ferdinand Ebner i paradoks samotności”. Paedagogia Christiana 1 (2015): 79-98.

Methlagl, Walter. „Konflikt aspektów. Ferdinanda Ebnera myślenie w odniesieniach”. Paedagogia Christiana 1 (2015): 41-62.

Skorulski, Krzysztof. „Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku”. Paedagogia Christiana 1 (2011): 49-68.

Tischner, Józef. Filozofia dramatu. Kraków: Znak, 1998.

Tischner, Józef. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak, 1999.

Watzlawick, Paul, Janet Beavin Bavelas, Don D. Jackson. Pragmatics of Human Communication: A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: Norton, 1967.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-02

How to Cite

1.
SKORULSKI, Krzysztof. Through Drama to Dialogue. The Role of “Word” in the Arriving at Dialogue according to Ferdinand Ebner. Paedagogia Christiana. Online. 2 July 2018. Vol. 41, no. 1, pp. 165-179. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 41 No. 1 (2018): Józef Tischner jako filozof wychowania

Section

Józef Tischner

Stats

Number of views and downloads: 738
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Ferdinand Ebner, conditions of dialogue, philosophy of dialogue, philosophy of a drama, word
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop