Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wielorakość kulturowo-religijna a wychowanie obywatelskie w szkole katolickiej
  • Strona domowa
  • /
  • Wielorakość kulturowo-religijna a wychowanie obywatelskie w szkole katolickiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 Nr 1 (2017) /
  4. Artykuły / Articles

Wielorakość kulturowo-religijna a wychowanie obywatelskie w szkole katolickiej

Autor

  • Aldona Zakrzewska Katedra Dydaktyki i Historii Wychowania Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.008

Słowa kluczowe

wychowanie obywatelskie, szkoły katolickie, edukacja dla wielokulturowości

Abstrakt

Podstawę rozważań stanowi wychowanie obywatelskie podejmowane w szkołach katolickich w duchu otwartości dzieci i młodzieży na różnorodność kulturowo-religijną, która w polskiej rzeczywistości społecznej jest coraz bardziej widoczna. Jest to niezwykle trudne z punktu widzenia społecznego. Z jednej bowiem strony każda z grup pragnie żyć w poczuciu tolerancji, z drugiej natomiast chce zachować swą tożsamość. Poza tym nie jest to łatwe w perspektywie misji szkoły katolickiej. Wynika to z faktu, że wprawdzie deklaruje ona budowanie jedności w różnorodności, jednak jej proces dydaktyczno-wychowawczy determinuje konkretny światopogląd.

Bibliografia

Bagrowicz, Jerzy. Stawać się bardziej człowiekiem. Z podstaw edukacji religijnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2008.

Bartz, Brunon. Idea wielokulturowego wychowania w nowoczesnych społeczeństwach. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, 1997.

Borden, George A. „Orientacja kulturowa. Teoria służąca rozumieniu i badaniom komunikacji międzykulturowej”. W: Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, red. Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka, 57–76. Warszawa: Instytut Kultury Uniwersytetu Warszawskiego, 1996.

Collier, Michael J. „Rozmowy między rodzimymi grupami kulturowymi: różnice kompetencji międzykulturowych”. W: Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, red. Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka, 323–337. Warszawa: Instytut Kultury Uniwersytetu Warszawskiego, 1996.

Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokulturowych, red. Alicja Szerląg. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.

Fic, Leonard. „Dialog międzyreligijny”. Paedagogia Christiana 2 (2010): 51–64.

Golka, Marian. „Doświadczanie tożsamości w warunkach wielokulturowości”. Przegląd Zachodni 1 (2012): 3–16.

Golka, Marian. „Kształty wielokulturowości”. Pampaedia 6/7 (2009/2010): 7–21.

Golka, Marian. „Zadania i nadzieje edukacji dla wielokulturowości”. Europa Wschodu i Zachodu 4 (2000): 12–16.

Golka, Marian. Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, 2010.

Granat, Wincenty. „Zasady pedagogii katolickiej w świetle dogmatu odkupienia grzechu pierworodnego”. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 1–2 (1939): 30–49.

II Polski Synod Plenarny (1991–1999). „Nauczanie Kościoła o szkole i uniwersytecie”. Poznań 2001. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła. Wybór dokumentów, red. Andrzej Dymer, 371–375. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, 2002.

Jan Paweł II, „«Zaczyn chrześcijański w działalności wychowawczej». Do delegatów Federacji Instytutów Działalności Wychowawczej, 28 grudnia 1978”. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła. Wybór dokumentów, red. Andrzej Dymer, 87–88. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, 2002.

Kongregacja do Spraw Edukacji Katolickiej. „Szkoła Katolicka”. Rzym, 1977. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła, 271–294. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej: 2002.

Kongregacja do Spraw Edukacji Katolickiej. „Świecki katolik świadkiem wiary w szkole”. Rzym, 1982. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła, 295–322. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej: 2002.

Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. „Religijny wymiar wychowania w szkole katolickiej”. Rzym, 1988. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła, 321–358. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej: 2002.

Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego. „Szkoła Katolicka u progu trzeciego tysiąclecia”. Rzym, 1997. W: Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła, 359–367. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej: 2002.

Kurzydło, Dariusz. „Wychowanie do postawy kontemplacyjnej”. W: Chrześcijaństwo wśród religii świata, red. Leonard Fic, Paweł Mazanka, Eugeniusz Sakowicz, Paweł Szuppe, Wanda Zagórska, 297–310. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2017.

Lisica, Jarosław. „Komunikacja międzykulturowa w przestrzeni teologicznej”. Studia Gdańskie 37 (2014): 147–158.

Maj, Adam. Szkolnictwo katolickie w III RP (1989–2001). Warszawa: Wyd. „Adam”, 2002.

Michalski, Janusz. „Szkoła katolicka miejscem ewangelizacji”. Forum Teologiczne 4 (2003): 155–175.

Miluska, Jolanta. „Ku tolerancji: program wspomagania rozwoju tożsamości kulturowej”. W: Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. Jerzy Nikitorowicz, 302–325. Białystok: Trans Humana, 1995.

Mistarz, Renata. „Wielokulturowość a edukacja regionalna”. Informator Oświatowy 3 (2011): 29–31.

Nikitorowicz, Jerzy. „Edukacja międzykulturowa w procesie przeciwstawiania się dehumanizacji i infrahumanizacji”. Edukacja Międzykulturowa 1 (2017): 19–35.

Nikitorowicz, Jerzy. „Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego”. W: Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, red. Agata Cudowska, 23–32. Białystok: Trans Humana, 2011.

Nikitorowicz, Jerzy. „Idee edukacji międzykulturowej w dobie globalizacji i regionalizacji”. W: Edukacja jutra: XI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. Franciszek Bereźnicki, Kazimierz Denek, 51–58. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, 2005.

Nikitorowicz, Jerzy. „Ku jakim strategiom w edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych problemów wielokulturowości?”. Pogranicze 25 (2015): 25–40.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 2000.

Orłowska, Beata A. „Edukacja regionalna w wielokulturowej społeczności”. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 1–2 (2010): 34–42.

Orłowska, Beata A. „Edukacja religijna jako podstawa dialogu między kulturami”. Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne 2 (2012): 130–143.

Pawliszyn, Mirosław. „O Spotkaniu kultur – dopowiedzenie filozoficzne”. W: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. Joanna M. Garbula, Jacek J. Pawlik, 17–29. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2017.

Pius XI. Encyklika Divini Illius Magistri o chrześcijańskim wychowaniu młodzieży. Rzym, 1929.

Rada Szkół Katolickich. Wzór zapisów statutu. Statut Publicznej Katolickiej Szkoły Podstawowej [wersja elektroniczna]. Warszawa, 2014.

Sakowicz, Eugeniusz. „Wychowanie do komunikacji interkulturowej dialogu międzyreligijnego”. W: Religia a współczesne stosunki międzynarodowe, red. Bogusława Bednarczyk, Zbigniew Pasek, Piotr Stawiński, 95–104. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2011.

Samoraj, Mariusz. „Edukacja wielokulturowa na rozdrożu”. Przyszłość: Świat – Europa – Polska 1 (2014): 119–121.

Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Rzym, 1965.

Szerląg, Alicja. Ku wielokulturowości: aksjologiczny sens wychowania w rodzinie na litewskim pograniczu kulturowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2001.

Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, red. Franciszek Adamski. Kraków: Wyd. UJ, 1999.

Zakrzewska, Aldona. „Różnorodność kulturowo-wyznaniowa społeczeństwa wyzwaniem dla wychowania obywatelskiego w szkole katolickiej”. W: Religia i edukacja w styczności z różnorodnością kulturową, red. Joanna M. Garbula, Jacek J. Pawlik, 89–103. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2017.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-10

Jak cytować

1.
ZAKRZEWSKA, Aldona. Wielorakość kulturowo-religijna a wychowanie obywatelskie w szkole katolickiej. Paedagogia Christiana [online]. 10 wrzesień 2017, T. 39, nr 1, s. 149–170. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 Nr 1 (2017)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 791
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie obywatelskie, szkoły katolickie, edukacja dla wielokulturowości
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa