Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2008) /
  4. Artykuły / Articles

Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej

Autor

  • Wojciech Cichosz Dyrektor Zespołu Szkół Katolickich im. Jana Pawła II w Gdyni; wykładowca na Uniwersytecie Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny w Gdyni) oraz Gdańskim Seminarium Duchownym; ekspert MENiS w zakresie nauk humanistycznych i religii

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2008.021

Abstrakt

For the modern culture, commonly described by the name of postmodernism, the difference (fr. difference) has become one of the key terms. Repectively, for transgressive psychology, one of the key terms is the boundary (gr. peras) One of the first scientists to achieve this was the 20th century French philosopher – Michel Foucault. Quoting the words of the creator of transgressive psychology, it may be said that transgression is on the one hand crossing the existing boundaries: material, social and symbolic ones, of an individual or a community, and on the other hand it is going out of the traditional methods present on the psychological platform. It is possible to differentiate here between expansive and creative transgressions, individual and collective ones, constructive and destructive ones. Whenever any consideration on the subject of the activity of the man is undertaken, it always leads to the statement that his creation is the result of constant self-transcendation. Thus this continual process of self-transcendation becomes the life driving force. It is possible to look at the man and his activity in many different ways. For Józef Kozielecki (1936– ), it has become the basis and the fundamental premises in the creation of transgressive psychology. Better knowledge of the human nature, of the emotions and moods, memory and work, the system of motivation and achievements allows us to understand the postulate of transgressive psychology about self-transcendation of boundaries and self-promotion.

 

Nonetheless, psychotransgressionism appears as a compact and interesting conception of the man, which can be used in a variety of contexts. Hence its popularity is growing. At times it seems to abolish existing stereotypes and to create interesting models and psychological – pedagogical conceptions. It postulates that it is the activity that is the source of aims, and not the aims that are the source of activity. If transgressions are irreversible, then the man is condemned to constant drama: from comedy to tragedy he condemns himself to self-realisation (transgression), or to failure (degression). So this never ending transgression is a certain kind of game which can be won or lost, and its result depends on the one who deals the given game. What will the enlightened man of the 21st century encounter?

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2008-10-03

Jak cytować

1.
CICHOSZ, Wojciech. Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej. Paedagogia Christiana [online]. 3 październik 2008, T. 22, nr 2, s. 93–104. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2008.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2008)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 587
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa