Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Role and Meaning of Formation in Teacher Integral Development
  • Home
  • /
  • Role and Meaning of Formation in Teacher Integral Development
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Role and Meaning of Formation in Teacher Integral Development

Authors

  • Maria Szymańska Department of Andragogy and Pedagogical Axiology, Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Cracow http://orcid.org/0000-0001-5244-5966
  • Grzegorz Zelek Department of Andragogy and Pedagogical Axiology, Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Cracow http://orcid.org/0000-0003-0203-5082

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.022

Keywords

person, teacher, integral upbringing, integral development, formation

Abstract

The article is aimed at presenting the role and meaning of formation in teacher integral development. Formation can be treated as one of the fundamental pedagogical categories supporting the effective educational processes. It is tightly connected with integral upbringing. The key point in formation is the person’s interior where the whole process starts. It needs a strong person’s commitment to it. However, an individual should, first of all, understand the whole concept of formation paying attention to spirituality which is the source of any activities determined axiologically. In particular, educators dealing with teacher education cannot neglect such crucial factors seen from three dimensions: personal, pedagogical and professional. Considering the fact that the matters connected with teacher formation are not often undertaken, the theme of article seems justified. Hence, the method used in the article is the analysis of gathered material that bears some of the implications included in the conclusion.

References

Adamski, Franciszek. „Wprowadzenie: personalizm – filozoficzny nurt myślenia o człowieku i wychowaniu”. W: Wychowanie personalistyczne, red. Franciszek Adamski, 9–19. Kraków: WAM, 2005.

Bolzan, Doris Pires Vargas, Isaia Silvia Maria de Aguiar, Maciel Adriana Moreira da Rocha. “Teacher’s formation: the construction of teaching and pedagogical activity in Higher Education”. Rev. Diálogo Educ 38 (2013): 49–68.

Cencini, Amedeo. Od wychowania do formacji. Kraków: Salwator, 2005.

Chałas, Krystyna. „Introcepcja wartości”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 460–464. Radom: POLWEN, 2016.

Gerstmann, Stanisław. Rozwój uczuć. Warszawa: WSiP,1986.

Granat, Wincenty. Osoba ludzka. Próba definicji. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2006.

Jan Paweł II. Przemówienia. Homilie. Polska 2VI–10VI 1979. Kraków: Znak, 1979.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2000.

Kunowski, Stefan. Wartości w procesie wychowania. Kraków: Impuls, 2003.

Marek, Zbigniew. Pedagogika towarzyszenia. Kraków: AIK, 2017.

Nesbit, Marion, Susan DeCristofaro. “Creative Arts as Companion Therapy in Cancer Treatment: A Patient Partnership”. Journal of Pedagogy, Pluralism, and Practice 4 (2007): 81–90.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: RW KUL, 2001.

Palmer, Parker. “Reflections on a Program for The Formation of Teachers. An occasional paper of the Fetzer Institute”, http://www.couragerenewal.org/parker/writings/reflections-on-a-program/ [access: 10.06.2016]

Paszkowska, Teresa. „Formacja osoby”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 368–372. Radom: POLWEN, 2016.

Rusiecki, Mieczysław. „Religijność a dojrzałość osobowa człowieka (wyzwanie dla polskiego nauczyciela na III tysiąclecie”. W: Kształcenie kandydatów na nauczycieli. Teoria – praktyka, red. Teresa Gumuła, Tadeusz Dyrda, 61–83. Kielce: UHP, 2006.

Rynio, Alina. Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2004.

Rynio, Alina. „Integralny rozwój człowieka”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 448–453. Radom: POLWEN, 2016.

Rynio, Alina. „Integralne wychowanie”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 440–448. Radom: POLWEN, 2016.

Sroczyński, Wojciech. „Rozwój człowieka”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 971–981. Radom: POLWEN, 2016.

Szymańska, Maria. Transformative creativity in teacher formation. A pedagogical approach. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum, WAM, 2017.

Szymańska, Maria. „Introcepcja wartości w kształtowaniu dojrzałości ludzkiej podmiotów edukacyjnych. Perspektywa pedagogiczna”. W: Człowiek – edukacja – społeczeństwo. Wybrane zagadnienia i problemy, red. Małgorzata Gogolewska-Tośka, Maria Szymańska, 51–63. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2017.

Veiga, Ilma Passos Alencastro. “Teachers’ formation for Higher Education and the diversity in the docence/teaching”. Rev. Diálogo Educ. 42 (2001): 327–342.

Wierzbicki, Alfred. „Osoba”. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas, Adam Maj, 694–697. Radom: POLWEN, 2016.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF

Published

2018-12-28

How to Cite

1.
SZYMAŃSKA, Maria and ZELEK, Grzegorz. Role and Meaning of Formation in Teacher Integral Development. Paedagogia Christiana. Online. 28 December 2018. Vol. 42, no. 2, pp. 165-180. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 2 (2018): Integral Education

Section

Integral Education

Stats

Number of views and downloads: 565
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

person, teacher, integral upbringing, integral development, formation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop