Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Strategie celebrytyzacji polityki na przykładzie medialnego obrazu kampanii parlamentarnej w 2011 r.
  • Strona domowa
  • /
  • Strategie celebrytyzacji polityki na przykładzie medialnego obrazu kampanii parlamentarnej w 2011 r.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów /
  4. Studia i Rozprawy

Strategie celebrytyzacji polityki na przykładzie medialnego obrazu kampanii parlamentarnej w 2011 r.

Autor

  • Anna Leszczuk-Fiedziukiewicz Katedra Politologii na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku

DOI:

https://doi.org/10.12775/NM.2013.004

Słowa kluczowe

kampania wyborcza, celebrytyzacja, mediatyzacja, marketing polityczny, wizerunek polityków, strategie komunikacyjne, media w kampanii wyborczej, wybory parlamentarne w Polsce 2011

Abstrakt

Celem artykułu była analiza strategii najczęściej stosowanych w kampanii parlamentarnej w Polsce w 2011 r. Komunikacja polityczna miała charakter zmediatyzowany i odwoływała się do tradycji amerykańskiego marketingu politycznego. Korzystała też z mechanizmów kultury popularnej, pomimo nadzwyczajnej sytuacji w kraju po tragedii w Smoleńsku w 2010 r. (wskutek katastrofy lotniczej zginął Prezydent RP i wielu parlamentarzystów). Polscy wyborcy nie interesują się polityką, nie rozumieją trudnych przekazów politycznych. Politycy w kampanii wyborczej prezentowali siebie i swój program, ale też zabiegali wśród wyborców o rozpoznawalność i popularność.

W artykule dokonano analizy metod wykorzystanych w kampanii parlamentarnej w 2011 r. Wiele z nich pochodziło z kultury popularnej, np. udział celebrytów w konstrukcji rzeczywistości medialnej, spektakle, elementy show, happeningi, festyny, pseudowydarzenia, rekwizyty, gadżety. Efektem analiz jest wyodrębnienie nowych strategii kształtowania wizerunku kandydatów: 1) celebryci popierający polityków, 2) politycy jako celebryci, 3) celebryci jako politycy.

Prezentacja treści wyborczych odbywała się w tej kampanii na styku polityka – rozrywka. Budzi to obawę o trywializację przekazu w polityce oraz skutkuje karnawalizacją i festynowością kampanii wyborczej.

Bibliografia

Publikacje książkowe

Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej. 2006. Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dobek-Ostrowska Bogusława. 2007. Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Goban-Klas Tomasz. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Godzic Wiesław. 2007. Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Mider Daniel. 2008. Partycypacja polityczna w Internecie. Studium politologiczne. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Mrozowski Maciej. 2001. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.

Olczyk Tomasz. 2009. Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Thompson John B. 2001. Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Publikacje zbiorowe

Annusewicz Olgierd, Celebrytyzacja polityczna, [w:] Polityka na szczeblu samorządu terytorialnego, „Studia Politologiczne” 20, s. 268–278.

Cichosz Marzena, Wizerunek lidera politycznego, [w:] Marek Jeziński (red.), Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Toruń: Dom Wydawniczy Duet.

Golka Marian. 2013. Idole i niedole, [w:] Włodzimierz Pessel, Stanisław Zagórski (red.), Plaga celebrytów, Łomża: Oficyna Wydawnicza Stopka, s. 14–27.

Jeziński Marek. 2006. Wybory parlamentarne: pomiędzy uniwersalizmem a partykularyzmem, [w:] Marek Jeziński (red.), Wybory parlamentarne 2005. Analiza marketingowa, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna. 2009. Kampania negatywna i kampania internetowa jako przykłady promocji polityków w kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 2009 r., [w:] Elżbieta Kużelewska i Adam R. Bartnicki (red.), Zachód w globalnej polityce międzynarodowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 257–281.

Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna. 2011. Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka, [w:] „Nowe Media” 2, s. 31–54.

Publikacje w prasie codziennej i tygodnikach

Grochal Renata. 2010. Komorowski bez pudru. „Gazeta Wyborcza”, 14.04.

Grochal Renata. 2011. Twarzowe listy. „Gazeta Wyborcza”, 26.05.

Jest Tuskobus. Kaczobusu nie będzie. 2011. „Gazeta Wyborcza”,19.09.

Kaczyński kocha Śląsk. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 24.09.

Kaczyński napisał do Adamka. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 14.09.

Kaczyński w Hybrydach mówi. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 25.09, http://www.marketingwpolityce.zgora.pl/artykuly/politycy3.html

Kolejni celebryci. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 18.08.

Konwencja programowa PO. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 10.09.

Lider, najdłuższy spot wyborczy. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 26.09.

Liderzy i maruderzy. 2011, „Polityka”,16.09.

Markiewicz W. , Fabryka celebrytów. 2009. „Polityka”, 21.11.

Michalski Cezary. 2008. Co nam zostało z polskiej polityki? Cezary Michalski rozmawia z Ludwikiem Dornem, Jarosławem Gowinem i Erykiem Mistewiczem, „Dziennik”, 9.08.

Olczyk Eliza 2011. Pani minister kłopoty z autokreacją. „Rzeczpospolita” 17.08.

Orbitowski Łukasz. 2012. Amerykańskie wybory. Zgadnij, kto przyjdzie na kolację, „Gazeta Wyborcza”, 1.09.

Pawlak jak Putin. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 29.09.

Politycy przed wyborami grzeją się w blasku celebrytów. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 27.09.

Pleśniak Rafał, Krzymowski Michał. 2007. Taniec z posłami, „Wprost” 38.

Sandecki M. 2010. Prawdziwa kampania toczy się w sieci, „Gazeta Wyborcza”, 17.06.

Słowa na wiatr. 2010. „Gazeta Wyborcza” 14.04.

Stróżyk J., Niewińska A. 2010. Komorowski nosi drewno na opał, Kaczyński grilluje, Rzeczpospolita 16.06.

Tusk kokietował rolników. Z kibolami w tle. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 24.09.

Tusk ma bloga. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 21.09.

Tusk w skansenie. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 23.09.

W debacie liczy się nawet picie wody – z dr Wiesławem Gałązką rozmawia Małgorzata Subotić. 2010. „Rzeczpospolita”, 30.06.2010.

Władimir Putin wystąpi. 2007. „Gazeta Wyborcza”, 25.10.

Wojciechowski Marcin. 2010. Leczenie populizmu populizmem. „Gazeta Wyborcza”, 15.04.

Wygląda Pan jak Kargulowa babcia. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 13.09.

Zalesiński Łukasz, Niewińska A. 2010. Parada gadżetów kampanii 2010, „Rzeczpospolita”, 17.06.

Źródła internetowe

Bendyk o internecie i mediach, 5.12.2006, http://hegemonet.blox.pl/2006/12/EDWIN-BENDYK-O-INTERNECIE-I-MEDIACH.html 17.09.2012.

CBOS: Rekordowe zaufanie do prezydenta Komorowskiego, „Gazeta Prawna”, 2.09.2011, http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/544188, cbos_rekordowe_zaufanie_do_prezydenta_komorowskiego.html.

Doda z Tuskiem najczęściej na okładkach czasopism w 2011 roku, www.press.pl 10.01.2012, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/27969,Doda-z-Tuskiem-najczesciej-na-okladkach-czasopism-w-2011-roku 4.10.2012.

Frontczak Tomasz, Barack Obama już wygrał w internecie! Strategia marketingu internetowego Obamy, (4.11.2008), http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/barack-obama-juz-wygral-w-internecie-strategia-marketinguinternetowego-obamy/.

Gałązka Wiesław, Wojna polsko-polska pod flagą ciemno-białą, 6.09.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=99919 24.09.2011.

Górnicka Magdalena, Zwoliński Andrzej, Polscy politycy uczą się od Obamy. Postawią na sieć?, http://news.money.pl/artykul/polscy;politycy;ucza;sie;od;oba my;postawia;na;siec,209,0,382929.html.

Jak być celebrytą w świecie polityki, „Super Express”, 16.04.2009, http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/jak-byc-celebryta-w-swiecie-polityki_95236.html.

Jarosław Kaczyński odkrył przyczyny swojej porażki, http://wiadomosci.wp.pl/kat,-91682,title,Jaroslaw-Kaczynski-odkryl-przyczyny-swojej-porazki,wid,12701561,wiadomosc_prasa.html.

Kaczyński śmieje się z Kasi Tusk, http://www.plotek.pl/plotek/1,78649,9249330,Kaczynski_SMIEJE_SIE_z_Kasi_Tusk_.html

Kogo popierają znani politycy i celebryci. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 30.09. http://lodz.gazeta.pl/lodz/56,35153,10380830,Kogo_popieraja_znani_politycy_i_celebryci___ZDJECIA_.html.

Kucharski Sebastian, W peruce, spontanicznie i na luzie, „Rzeczpospolita”, 20.05.2009, http://www.rp.pl/artykul/301883,308456_W_peruce__spontanicznie_i_na_luzie.html 30.06.2009.

Lech Wałęsa poparł Lisa do Senatu, 21.09.2011, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/442970,Lech-Walesa-poparl-Lisa-do-Senatu 18.09.2012.

Machała Tomasz, Polowanie na znajomych, czyli jak kandydaci na prezydenta radzą sobie na Facebooku, 20.04.2010, http://kampanianazywo.pl/opinie/polowanie-na-znajomych-czyli-jak-kandydaci-na-prezydenta-radza-sobiena-facebooku.

Polsat Cafe, http://www.studio-a.tv/produkcje/pokaz/98.

Przydałaby się odrobina refleksji – rozmowa z dr. Markiem Mazurem, specjalistą

marketingu politycznego z Uniwersytetu Śląskiego,

eu/rozmowa/386-przydaa-by-si-odrobina-refleksji.html">http://www.nowagazetaslaska.

eu/rozmowa/386-przydaa-by-si-odrobina-refleksji.html

09.2012.

Ranking zaufania. Komorowski pobił swoje rekordy, „Rzeczpospolita”, 18.10.2011, http://www.rp.pl/artykul/735251.html.

Relacja z seminarium OAP UW pt. „Czy jest co wspominać? Podsumowanie kampanii parlamentarnej”, http://oapuw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=245%3Aczy-jest-co-wspomina-podsumowaniekampanii-parlamentarnej&catid=3%3Awydarzenia&Itemid=29&lang=pl 24.09.2011.

Rozkoszna Doda oczarowała premiera Tuska, „Gazeta Wyborcza”, 20.11.2007 r., http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,4687702.html 4.10.2012 18.09.2012.

Stankiewicz A., Śmiłowicz P., Jarosław Kaczyński: Chcę być premierem, „Newsweek”, 27.09.2010 http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/polska/jaroslaw-kaczynski—chce-byc-premierem,65296,1 18.09.2012,

Twarze Biznesu.pl, http://twarzebiznesu.pl/politycy/.

Tym celebrytom ufają Amerykanie – ranking „Forbesa” 2012, „Gazeta Prawna”, http://www.gazetaprawna.pl/galerie/640148,duze-zdjecie,1,tym_celebrytom_ufaja_amerykanie_ranking_forbesa_2012.html 18.09.2011.

Warzecha Agata, Polityczna maskarada w sieci, Proto.pl, 18.11.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=101391 24.09.2012

Włodkowska Izabela, Ćwierkając bez strategii, Proto.pl, 22.02.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=92569 24.09.2012.

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-30

Jak cytować

1.
LESZCZUK-FIEDZIUKIEWICZ, Anna. Strategie celebrytyzacji polityki na przykładzie medialnego obrazu kampanii parlamentarnej w 2011 r. Nowe Media. Czasopismo Naukowe [online]. 30 maj 2014, T. 4, s. 75–110. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/NM.2013.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów

Dział

Studia i Rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1217
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kampania wyborcza, celebrytyzacja, mediatyzacja, marketing polityczny, wizerunek polityków, strategie komunikacyjne, media w kampanii wyborczej, wybory parlamentarne w Polsce 2011
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa