Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

New Media. Academic Journal

Strategies of celebrisation of politics on the example of the media coverage’s of the parliamentary campaign in 2011
  • Home
  • /
  • Strategies of celebrisation of politics on the example of the media coverage’s of the parliamentary campaign in 2011
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów /
  4. Studia i Rozprawy

Strategies of celebrisation of politics on the example of the media coverage’s of the parliamentary campaign in 2011

Authors

  • Anna Leszczuk-Fiedziukiewicz Katedra Politologii na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku

DOI:

https://doi.org/10.12775/NM.2013.004

Keywords

election campaign, media coverage, political marketing, the image of politicians, communication strategies, the media in the election campaign, parliamentary elections in Poland in 2011

Abstract

The purpose of this article is to analyse the most commonly used strategies in 2011‘s Polish parliamentary elections. Political communication took place in media in 2011 referred to the tradition of American political marketing. Many mechanisms were also inspired by a popular culture, despite the extraordinary situation in the country after the tragedy in Smolensk in 2010 (as a result of the plane crash where the President of Poland and many MPs passed away).

Many surveys show that Polish voters are not interested in politics and above all they do not understand the difficult political speeches. Politicians in the election campaign presented themselves and their programs, but also sought among voters the visibility and popularity.

This article analyses the methods used in the polish parliamentary campaign in 2011. Many of them came from popular culture, such as the intense presence of celebrities in medial scene and elements of the show, happenings, festivals, popular events, props and gadgets in political campaigns. The result of the analysis is extract of new strategies for candidates image building: 1) support of politicians, celebrities, 2) politicians as celebrities, 3) celebrities as politicians.

Election promises are on the border of politics and entertainment. This raises concern about the trivialization of communication in politics and shallow election campaign resembling elements of carnival and festivals.

References

Publikacje książkowe

Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej. 2006. Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dobek-Ostrowska Bogusława. 2007. Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Goban-Klas Tomasz. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Godzic Wiesław. 2007. Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Mider Daniel. 2008. Partycypacja polityczna w Internecie. Studium politologiczne. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Mrozowski Maciej. 2001. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.

Olczyk Tomasz. 2009. Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Thompson John B. 2001. Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Publikacje zbiorowe

Annusewicz Olgierd, Celebrytyzacja polityczna, [w:] Polityka na szczeblu samorządu terytorialnego, „Studia Politologiczne” 20, s. 268–278.

Cichosz Marzena, Wizerunek lidera politycznego, [w:] Marek Jeziński (red.), Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Toruń: Dom Wydawniczy Duet.

Golka Marian. 2013. Idole i niedole, [w:] Włodzimierz Pessel, Stanisław Zagórski (red.), Plaga celebrytów, Łomża: Oficyna Wydawnicza Stopka, s. 14–27.

Jeziński Marek. 2006. Wybory parlamentarne: pomiędzy uniwersalizmem a partykularyzmem, [w:] Marek Jeziński (red.), Wybory parlamentarne 2005. Analiza marketingowa, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna. 2009. Kampania negatywna i kampania internetowa jako przykłady promocji polityków w kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 2009 r., [w:] Elżbieta Kużelewska i Adam R. Bartnicki (red.), Zachód w globalnej polityce międzynarodowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 257–281.

Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna. 2011. Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka, [w:] „Nowe Media” 2, s. 31–54.

Publikacje w prasie codziennej i tygodnikach

Grochal Renata. 2010. Komorowski bez pudru. „Gazeta Wyborcza”, 14.04.

Grochal Renata. 2011. Twarzowe listy. „Gazeta Wyborcza”, 26.05.

Jest Tuskobus. Kaczobusu nie będzie. 2011. „Gazeta Wyborcza”,19.09.

Kaczyński kocha Śląsk. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 24.09.

Kaczyński napisał do Adamka. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 14.09.

Kaczyński w Hybrydach mówi. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 25.09, http://www.marketingwpolityce.zgora.pl/artykuly/politycy3.html

Kolejni celebryci. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 18.08.

Konwencja programowa PO. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 10.09.

Lider, najdłuższy spot wyborczy. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 26.09.

Liderzy i maruderzy. 2011, „Polityka”,16.09.

Markiewicz W. , Fabryka celebrytów. 2009. „Polityka”, 21.11.

Michalski Cezary. 2008. Co nam zostało z polskiej polityki? Cezary Michalski rozmawia z Ludwikiem Dornem, Jarosławem Gowinem i Erykiem Mistewiczem, „Dziennik”, 9.08.

Olczyk Eliza 2011. Pani minister kłopoty z autokreacją. „Rzeczpospolita” 17.08.

Orbitowski Łukasz. 2012. Amerykańskie wybory. Zgadnij, kto przyjdzie na kolację, „Gazeta Wyborcza”, 1.09.

Pawlak jak Putin. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 29.09.

Politycy przed wyborami grzeją się w blasku celebrytów. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 27.09.

Pleśniak Rafał, Krzymowski Michał. 2007. Taniec z posłami, „Wprost” 38.

Sandecki M. 2010. Prawdziwa kampania toczy się w sieci, „Gazeta Wyborcza”, 17.06.

Słowa na wiatr. 2010. „Gazeta Wyborcza” 14.04.

Stróżyk J., Niewińska A. 2010. Komorowski nosi drewno na opał, Kaczyński grilluje, Rzeczpospolita 16.06.

Tusk kokietował rolników. Z kibolami w tle. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 24.09.

Tusk ma bloga. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 21.09.

Tusk w skansenie. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 23.09.

W debacie liczy się nawet picie wody – z dr Wiesławem Gałązką rozmawia Małgorzata Subotić. 2010. „Rzeczpospolita”, 30.06.2010.

Władimir Putin wystąpi. 2007. „Gazeta Wyborcza”, 25.10.

Wojciechowski Marcin. 2010. Leczenie populizmu populizmem. „Gazeta Wyborcza”, 15.04.

Wygląda Pan jak Kargulowa babcia. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 13.09.

Zalesiński Łukasz, Niewińska A. 2010. Parada gadżetów kampanii 2010, „Rzeczpospolita”, 17.06.

Źródła internetowe

Bendyk o internecie i mediach, 5.12.2006, http://hegemonet.blox.pl/2006/12/EDWIN-BENDYK-O-INTERNECIE-I-MEDIACH.html 17.09.2012.

CBOS: Rekordowe zaufanie do prezydenta Komorowskiego, „Gazeta Prawna”, 2.09.2011, http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/544188, cbos_rekordowe_zaufanie_do_prezydenta_komorowskiego.html.

Doda z Tuskiem najczęściej na okładkach czasopism w 2011 roku, www.press.pl 10.01.2012, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/27969,Doda-z-Tuskiem-najczesciej-na-okladkach-czasopism-w-2011-roku 4.10.2012.

Frontczak Tomasz, Barack Obama już wygrał w internecie! Strategia marketingu internetowego Obamy, (4.11.2008), http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/barack-obama-juz-wygral-w-internecie-strategia-marketinguinternetowego-obamy/.

Gałązka Wiesław, Wojna polsko-polska pod flagą ciemno-białą, 6.09.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=99919 24.09.2011.

Górnicka Magdalena, Zwoliński Andrzej, Polscy politycy uczą się od Obamy. Postawią na sieć?, http://news.money.pl/artykul/polscy;politycy;ucza;sie;od;oba my;postawia;na;siec,209,0,382929.html.

Jak być celebrytą w świecie polityki, „Super Express”, 16.04.2009, http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/jak-byc-celebryta-w-swiecie-polityki_95236.html.

Jarosław Kaczyński odkrył przyczyny swojej porażki, http://wiadomosci.wp.pl/kat,-91682,title,Jaroslaw-Kaczynski-odkryl-przyczyny-swojej-porazki,wid,12701561,wiadomosc_prasa.html.

Kaczyński śmieje się z Kasi Tusk, http://www.plotek.pl/plotek/1,78649,9249330,Kaczynski_SMIEJE_SIE_z_Kasi_Tusk_.html

Kogo popierają znani politycy i celebryci. 2011. „Gazeta Wyborcza”, 30.09. http://lodz.gazeta.pl/lodz/56,35153,10380830,Kogo_popieraja_znani_politycy_i_celebryci___ZDJECIA_.html.

Kucharski Sebastian, W peruce, spontanicznie i na luzie, „Rzeczpospolita”, 20.05.2009, http://www.rp.pl/artykul/301883,308456_W_peruce__spontanicznie_i_na_luzie.html 30.06.2009.

Lech Wałęsa poparł Lisa do Senatu, 21.09.2011, http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/442970,Lech-Walesa-poparl-Lisa-do-Senatu 18.09.2012.

Machała Tomasz, Polowanie na znajomych, czyli jak kandydaci na prezydenta radzą sobie na Facebooku, 20.04.2010, http://kampanianazywo.pl/opinie/polowanie-na-znajomych-czyli-jak-kandydaci-na-prezydenta-radza-sobiena-facebooku.

Polsat Cafe, http://www.studio-a.tv/produkcje/pokaz/98.

Przydałaby się odrobina refleksji – rozmowa z dr. Markiem Mazurem, specjalistą

marketingu politycznego z Uniwersytetu Śląskiego,

eu/rozmowa/386-przydaa-by-si-odrobina-refleksji.html">http://www.nowagazetaslaska.

eu/rozmowa/386-przydaa-by-si-odrobina-refleksji.html

09.2012.

Ranking zaufania. Komorowski pobił swoje rekordy, „Rzeczpospolita”, 18.10.2011, http://www.rp.pl/artykul/735251.html.

Relacja z seminarium OAP UW pt. „Czy jest co wspominać? Podsumowanie kampanii parlamentarnej”, http://oapuw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=245%3Aczy-jest-co-wspomina-podsumowaniekampanii-parlamentarnej&catid=3%3Awydarzenia&Itemid=29&lang=pl 24.09.2011.

Rozkoszna Doda oczarowała premiera Tuska, „Gazeta Wyborcza”, 20.11.2007 r., http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,4687702.html 4.10.2012 18.09.2012.

Stankiewicz A., Śmiłowicz P., Jarosław Kaczyński: Chcę być premierem, „Newsweek”, 27.09.2010 http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/polska/jaroslaw-kaczynski—chce-byc-premierem,65296,1 18.09.2012,

Twarze Biznesu.pl, http://twarzebiznesu.pl/politycy/.

Tym celebrytom ufają Amerykanie – ranking „Forbesa” 2012, „Gazeta Prawna”, http://www.gazetaprawna.pl/galerie/640148,duze-zdjecie,1,tym_celebrytom_ufaja_amerykanie_ranking_forbesa_2012.html 18.09.2011.

Warzecha Agata, Polityczna maskarada w sieci, Proto.pl, 18.11.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=101391 24.09.2012

Włodkowska Izabela, Ćwierkając bez strategii, Proto.pl, 22.02.2011, http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=92569 24.09.2012.

New Media. Academic Journal

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-05-30

How to Cite

1.
LESZCZUK-FIEDZIUKIEWICZ, Anna. Strategies of celebrisation of politics on the example of the media coverage’s of the parliamentary campaign in 2011. New Media. Academic Journal. Online. 30 May 2014. Vol. 4, pp. 75-110. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/NM.2013.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów

Section

Studia i Rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 1218
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

election campaign, media coverage, political marketing, the image of politicians, communication strategies, the media in the election campaign, parliamentary elections in Poland in 2011
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop