Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?
  • Strona domowa
  • /
  • Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów /
  4. Studia i Rozprawy

Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?

Autor

  • Marek Palczewski Katedra Dziennikarstwa, SWPS w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/NM.2013.002

Słowa kluczowe

Internet, Twitter, tweet, news, gatunki dziennikarskie

Abstrakt

Autor artykułu przedstawia charakterystykę nowego medium online – Twittera, i zastanawia się nad genologią tweetów. Stawia pytanie: czy są one kolejną odmianą newsa, czy może nowym (ponowoczesnym) gatunkiem dziennikarskim? Twitter to istniejące od 2006 roku medium społecznościowe (social media). Założony został przez Jacka Dorseya, Noaha Glassa, Biza Stone’a i Evana Williamsa. Według najnowszych danych na Twitterze zarejestrowanych jest obecnie przeszło 500 mln użytkowników (aktywnych jest ok. 140 mln), którzy generują 340 mln tweetów dziennie.

Przyjmuje się, że tweety są nieprzekraczającymi 140 znaków wpisami, zamieszczanymi w Internecie na Twitterze – platformie (portalu) mikroblogów. Użytkownicy Twittera dokonują wpisów, które mogą czytać zarejestrowani na tej platformie odbiorcy. Z analizy treści tweetów polskich dziennikarzy i polityków na Twitterze wynika, że pod postacią tweetów kryją się m.in. informacje (zapowiedzi, zajawki, wzmianki, flesze), komentarze, opinie, polemiki, konwersacje, pytania, odpowiedzi, cytaty, hiperlinki oraz materiały audio i wideo. Tweety wyrywają informacje z kontekstu, przenoszą w inną rzeczywistość, czasami wręcz nie wiadomo do czego się odnoszą, co prostują, czy z czym polemizują. Są niejasne, niesprecyzowane, niedookreślone, niepełne i nieskończone. Pod tym ostatnim względem upodabniają się do newsów w Internecie, które również nie mają formy skończonej, lecz interaktywną i mogą być uzupełniane przez użytkowników. Tweetom brakuje wszystkich cech paradygmatu newsa: nie mają one struktury odwróconej piramidy (nie posiadają wyodrębnionego lidu, korpusu, tytułu, czy tła), odpowiadają na okrojony zestaw pytań informacji dziennikarskiej, odwołują się do niewielu wartości informacyjnych. Autor skłania się do konkluzji, że tweet jest nowym, wyłącznie internetowym, hybrydalnym, polimorficznym gatunkiem dziennikarskim, łączącym cechy gatunków informacyjnych i publicystycznych na płaszczyźnie nowej technologii. Chcąc skrywać się za formą i treścią newsa, w rzeczywistości często opisuje bardziej siebie samego niż zewnętrzne wydarzenia.

Bibliografia

Bruns Axel. 2005. Gatewatching. Collaborative online news production. New York: Peter Lang.

Hoyer Svennik. 2005. The Idea of the Book. Introduction, [w:] S. Hoyer, H. Pottker (red.), Diffusion of the News Paradigm 1850–2000. Goeteborg: Nordicom.

Jakubowicz Karol. 2011. Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.

Kuhn Thomas. 2009. Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Aletheia. Levinson Paul. 2012. Nowe nowe media, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Palczewski Marek. 2010. Kilka uwag o tabloidyzacji newsa, [w:] M. Palczewski, M. Worsowicz. News wobec wyzwań XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 73–84.

Palczewski Marek. 2010. Nowy paradygmat newsa, infotainment i tabloidyzacja na przykładzie telewizyjnych serwisów informacyjnych (Wiadomości TVP i Faktów TVN), [w:] K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek-Kawa (red.), Ludzie polskich mediów. Celebryci a redaktorzy, Toruń, s. 34–47.

Palczewski Marek. 2010. Paradygmat newsa wczoraj i dziś, [w:] R. Polak, Dziennikarskie perspektywy specjalizacji, Kraków–Rzeszów–Zamość, s. 35–56.

Ryfe David Michael. 2012. Why Objectivity Is Impossible in Networked Journalism and What This Means for the Future of News, [w:] Burton St. Jonh III i Kirsten A. Johnson (red.), News with a View. Essays on the Eclipse of Objectivity in Modern Journalism. Jefferosn, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc. Publishers, s. 189–204.

Słownik Wyrazów Obcych PWN. 2004. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Więckiewicz Marta. 2012. Blog w perspektywie multimedialnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Worsowicz Monika. 2010. Mam newsa czyli o problemie naukowców i problemie dziennikarzy, [w:] M. Palczewski, M. Worsowicz, News wobec wyzwań XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 9–24.

Artykuły w pismach specjalistycznych

Deuze Mark. 2003. The Web and its Journalism: Considering the Concequences of Different Types of Newsmedia Online. „New Media & Society“, 5(2), s. 203–230.

Palczewski Marek. 2009. Definicje i koncepcje newsa w tradycji anglosaskiej, „Studia Medioznawcze”, 3 (38), s. 50–65.

Palczewski Marek. 2014. Twitter – ponowoczesne źródło informacji, „Dziennikarstwo i Media” 4/2014 (w druku).

Tetelowska Irena. 1966. Informacja – odrębny gatunek dziennikarski, „Zeszyty Prasoznawcze”, z.1–2.

Źródła internetowe

Kawik Artur, Ilu użytkowników Twittera to martwe dusze?, http://socialpress.pl/2012/11/ilu-uzytkownikow-twittera-to-martwe-dusze/, 27.03.2013.

Palczewski Marek.2013. Jedną dobę na Twitterze opisał Marek Palczewski, http://www.sdp.pl/jedna-doba-na-twitterze-19-marca-2013-opisal-marekpalczewski, 27.03.2013.

Richards Jonathan, Lewis Paul, How Twitter was used to spread – and knock down – rumours during the riots, http://www.guardian.co.uk/uk/2011/dec/07/how-twitter-spread-rumours-riots, 27.03. 2013.

„Rzeczpospolita”, 26.03.2013 – http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/994021.html?print=tak&p=0, 26.03.2013.

Twitter http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter

Twitter https://twitter.com/

Nowe Media. Czasopismo Naukowe

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-30

Jak cytować

1.
PALCZEWSKI, Marek. Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?. Nowe Media. Czasopismo Naukowe [online]. 30 maj 2014, T. 4, s. 31–50. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/NM.2013.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 (2013): Polityczne i społeczne aspekty korzystania z nowych mediów

Dział

Studia i Rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1527
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Internet, Twitter, tweet, news, gatunki dziennikarskie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa