Tweet as a kind of news or new (postmodern) journalistic genre?
DOI:
https://doi.org/10.12775/NM.2013.002Keywords
Internet, Twitter, Tweet, News, journalism genresAbstract
The article presents the characteristics of Twitter – the new online medium. The author considers the genology of tweets and puts the question: whether they are another variation of the news or maybe they represents a new (post-modern) journalistic genre? Twitter is existing since 2006 as a social media. It was founded by Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone and Evan Williams. According to the most recent data on Twitter is now registered more than 500 million users (active circa about 140 million), who generate 340 million tweets a day. It is assumed that the Tweet does not exceed 140 characters. The analysis of the content of Tweets posted by Polish journalists and politicians on Twitter shows that tweets are information (announcements, headlines, mentions, flashes), comments, opinions, explanations, assessments, gossips, polemics, conversations, questions, answers, quotes, hyperlink, footages and photos. Tweets pull news out of the context, move it to another reality, sometimes even we do not know what they refer to. There are vague, unclear, incomplete and infinite. Tweets are missing all characteristics of the paradigm of news: they do not have the structure of inverted pyramid (separate leads, body, title, or background, and so on). They respond to limited set of questions of news and refer to the few news values. The author concludes that the tweet is the new, only online, hybrid and polymorphic journalistic genre. Posing as news tweets describe more themselves than the outer reality.
References
Bruns Axel. 2005. Gatewatching. Collaborative online news production. New York: Peter Lang.
Hoyer Svennik. 2005. The Idea of the Book. Introduction, [w:] S. Hoyer, H. Pottker (red.), Diffusion of the News Paradigm 1850–2000. Goeteborg: Nordicom.
Jakubowicz Karol. 2011. Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
Kuhn Thomas. 2009. Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Aletheia. Levinson Paul. 2012. Nowe nowe media, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Palczewski Marek. 2010. Kilka uwag o tabloidyzacji newsa, [w:] M. Palczewski, M. Worsowicz. News wobec wyzwań XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 73–84.
Palczewski Marek. 2010. Nowy paradygmat newsa, infotainment i tabloidyzacja na przykładzie telewizyjnych serwisów informacyjnych (Wiadomości TVP i Faktów TVN), [w:] K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek-Kawa (red.), Ludzie polskich mediów. Celebryci a redaktorzy, Toruń, s. 34–47.
Palczewski Marek. 2010. Paradygmat newsa wczoraj i dziś, [w:] R. Polak, Dziennikarskie perspektywy specjalizacji, Kraków–Rzeszów–Zamość, s. 35–56.
Ryfe David Michael. 2012. Why Objectivity Is Impossible in Networked Journalism and What This Means for the Future of News, [w:] Burton St. Jonh III i Kirsten A. Johnson (red.), News with a View. Essays on the Eclipse of Objectivity in Modern Journalism. Jefferosn, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc. Publishers, s. 189–204.
Słownik Wyrazów Obcych PWN. 2004. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więckiewicz Marta. 2012. Blog w perspektywie multimedialnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Worsowicz Monika. 2010. Mam newsa czyli o problemie naukowców i problemie dziennikarzy, [w:] M. Palczewski, M. Worsowicz, News wobec wyzwań XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 9–24.
Artykuły w pismach specjalistycznych
Deuze Mark. 2003. The Web and its Journalism: Considering the Concequences of Different Types of Newsmedia Online. „New Media & Society“, 5(2), s. 203–230.
Palczewski Marek. 2009. Definicje i koncepcje newsa w tradycji anglosaskiej, „Studia Medioznawcze”, 3 (38), s. 50–65.
Palczewski Marek. 2014. Twitter – ponowoczesne źródło informacji, „Dziennikarstwo i Media” 4/2014 (w druku).
Tetelowska Irena. 1966. Informacja – odrębny gatunek dziennikarski, „Zeszyty Prasoznawcze”, z.1–2.
Źródła internetowe
Kawik Artur, Ilu użytkowników Twittera to martwe dusze?, http://socialpress.pl/2012/11/ilu-uzytkownikow-twittera-to-martwe-dusze/, 27.03.2013.
Palczewski Marek.2013. Jedną dobę na Twitterze opisał Marek Palczewski, http://www.sdp.pl/jedna-doba-na-twitterze-19-marca-2013-opisal-marekpalczewski, 27.03.2013.
Richards Jonathan, Lewis Paul, How Twitter was used to spread – and knock down – rumours during the riots, http://www.guardian.co.uk/uk/2011/dec/07/how-twitter-spread-rumours-riots, 27.03. 2013.
„Rzeczpospolita”, 26.03.2013 – http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/994021.html?print=tak&p=0, 26.03.2013.
Twitter http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter
Twitter https://twitter.com/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1528
Number of citations: 0