Tradycyjny śpiew wielogłosowy w Polsce w perspektywie etnomuzykologii
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.02Słowa kluczowe
tradycyjna wielogłosowość, heterofonia, folklor muzyczny, pogranicza kulturowe, KarpatyAbstrakt
Artykuł prezentuje historię dokumentacji wielogłosu wokalnego w Polsce, jako zjawiska muzycznego i kulturowego oraz aktualny stan rozeznania w praktyce śpiewu wielogłosowego.
Jako zjawisko międzykulturowe wielogłos zakorzeniony jest na pograniczach etnicznych w Karpatach i na ziemiach wschodnich, gdzie tradycje polskie stykają się z litewskimi, białoruskimi i ukraińskimi. Obok praktyk spontanicznych – paralelizmów tercjowych, kwintowych, oktawowych oraz heterofonii, jako współrozbrzmiewania wariantów – obserwujemy również wpływ chóralnej wielogłosowości, zwłaszcza na Śląsku. Mniejszości narodowe, także na ziemiach zachodnich i północnych Polski, praktykują wielogłos jako wyróżnik podmiotowości kulturowej. Ponadto wielogłos występuje u repatriantów z Rumunii (Górale Czadeccy) i z byłej Jugosławii. Ogólnie, kierując się chronologią względną, możemy wyróżnić trzy warstwy historyczne śpiewu z elementami wielogłosu: 1) heterofonia i diafonia (w kwintach), poświadczana źródłowo od XV wieku; 2) trzygłos mieszany na pograniczu polsko-litewskim (od XVIII wieku); 3) paralelizmy tercjowe w chórach kobiecych, powszechne do dziś na pograniczach etnicznych. Wielogłosowość ilustruje zarówno głęboko zakorzenioną specyfikę kultury (w odniesieniu do muzyki – wielogłos wiąże się z wolnym tempem śpiewu oraz z samowystarczalnością głosu w liturgii prawosławnej), jak i rozwój powszechnej edukacji muzycznej.
Bibliografia
Brzozowska[-Trebeschi], K. (2008). Ludowa praktyka muzyczna na Suwalszczyźnie. Praca magisterska. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.
Chomiński, J. (1960, 1962, 1990). Historia harmonii i kontrapunktu. T. 1–3. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Cząstka-Kłapyta, J. (2015). Jak śpiewam, Bóg słyszy lepiej. Dokumentacja śpiewów religijnych. W stronę źródeł – Pieśń religijna górali spod Pienin i Gorców. Płyta DVD i CD.
Buczak-Reibenholz, A. (1997). Folklor muzyczny jako czynnik adaptacji i integracji na ziemiach zachodnich. Przykład Górali Czadeckich. Lud, 81, 115–119.
Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w opiniach i komentarzach wykonawców w Polsce. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.
Dahlig, P. (1995). Do badań nad funkcjonowaniem muzycznych tradycji przesiedleńców. Przykład repatriantów z Bośni. W: A. Czekanowska (red.), Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian (s. 313–317). Kraków: Musica Iagellonica.
Feicht, H. (1975). Quellen zur mehrstimmigen Musik in Polen vom späten Mittelalter bis 1600. W: Z. Lissa (red.), Studia nad muzyką polskiego średniowiecza (s. 344–359). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Hornbostel, E. M. von (1930). Phonographierte isländische Zwiegesänge. W: Ch. Kaden, E. Stockmann (red.), Deutsche Islandforschung (s. 300–320). Breslau.
Kamieński, Ł. (1933). Diafonja ludowa w Pieninach. Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1, 5–7.
Kamieński, Ł. (2011). O biologii pieśni. Wstęp i dobór tekstów: B. Muszkalska. Poznań: Polskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.
Kopa, S. (1994). Repertuar Zespołów Folklorystycznych Białostocczyzny. Folklorystyczny Zespół Śpiewaczy z Dobrywody. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury.
Kopa, S. (1995). Repertuar Zespołów Folklorystycznych Białostocczyzny. Folklorystyczny Zespół Śpiewaczy z Tyniewicz. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury.
Kotoński, W. (1954). Uwagi o muzyce Podhala.
Linieva, E. (1905). Oпыт записи фонoгpaфoм yкpaинcких нapoдных пeceн. Moskwa.
Maćko-Gieszcz, K. (2016). Tradycje Bukowińczyków w kontekście polsko-rumuńskim. Muzyka Pojańczyków we wspomnieniach i współczesnej praktyce. Praca magisterska. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.
Mikś, J. (1997). Muzyka Beskidu Żywieckiego. Bielsko Biała: Wojewódzki Ośrodek Kultury.
Muszkalska, B. (1999). Tradycyjna wielogłosowość wokalna w kulturach basenu Morza Śródziemnego. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.
Schneider, M. (1935). Geschichte der Mehrstimmigkeit. Historische und phänomenologische Studien. Teil: Die Anfänge in Europa. Berlin.
Sobieska, J. (2006). Polski folklor muzyczny. Reedycja. P. Dahlig (red.). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.
Sobieska, J., Sobieski, M. (1952). Diafonia w Pieninach.
Spis ilustracji
Il. 1 Nuta „polna”, „śpiewana”, Karol Byrtek, ur. 1907 Pewel Wielka i tam zamieszkały – skrzypce; Władysław Pluta ur. 1920 Pewel Wielka i tam zamieszkały – dudy.
Nagranie w Pewli Wlk. 22 lipca 1980 r. Zbiory Fonograficzne IS PAN T 4443, nagranie i transkrypcja P. Dahlig (1993: 290).
Il. 2 Mapa orientacyjnego występowania (miejsca ciemniejsze) wielogłosu w tradycyjnych, ludowych pieśniach obiegu ustnego w Polsce.
Il. 3 Trzy pieśni z Pienin wykonane przez grupę mężczyzn ze wsi Tylmanowa pow. Nowy Targ. Nagranie w 1951 r., transkrypcja: J. Sobieska i M. Sobieski (1952: 352).
Il. 4 Przykład wertykalnego słyszenia w realizacji pieśni góralskiej przez kobiety. U góry – rezultat końcowy „nuty Sabałowej”; niżej – rozpisanych pięć głosów
współwykonawczyń pieśni ze wsi Kościelisko. Transkrypcja: W. Kotoński (1954: 20).
Il. 5 Pieśń wielkopostna Jest zdrada w świecie, grupa śpiewacza pod kierunkiem Józefa Murawskiego ze wsi Szypliszki, pow. Suwałki. Nagranie i transkrypcja:
K. Brzozowska [-Trebeschi] (2008: 184).
Il. 6 Pieśń pogrzebowa Barbaro święta, perło Jezusowa, wieś Zaprudiany, obwód Grodno, Białoruś. Śpiewają: Wincenty Gryszan ur. 1924, Józef Nowik ur. 1935,
Edward Palczukiewicz ur. 1928, Witold Wilczewski ur. 1936. Nagranie: Piotr Piszczatowski 1998 r., in crudo CD 03, 2011, transkrypcja: P. Dahlig.
Il. 7 Pieśń pogrzebowa Zmarły człowiecze, wieś Olchówka, obwód Grodno, Białoruś. Śpiewają: Regina Misiejko ur. 1934, Franciszek Raczko ur. 1933, Alina Wałyniec ur. 1949. Nagranie: Piotr Piszczatowski 1998, in crudo CD 03, 2011, transkrypcja: P. Dahlig.
Il. 8 Pieśń liryczna Siedziała dziewczyna na białem kamieniu. Śpiewa sześć śpiewaczek pod kierunkiem Michaliny Mrozik ur. 1932 Lištrovac, Slavonja w Chorwacji, od 1946 r. na Dolnym Śląsku, zamieszkała we wsi Przejęsław, pow. Bolesławiec, woj. dolnośląskie. Nagranie 1989 r., transkrypcja: P. Dahlig. Zbiory Fonograficzne IS PAN.
Il. 9 Pieśń pogrzebowa Wylet’ieła dusza z t’ieła, grupa śpiewaczek ze wsi Dobrowoda, pow. Hajnówka, nagranie 1998 r. in crudo CD 03, 2011, transkrypcja P. Dahlig.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 537
Liczba cytowań: 0