Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Tradycyjny śpiew wielogłosowy w Polsce w perspektywie etnomuzykologii
  • Home
  • /
  • Tradycyjny śpiew wielogłosowy w Polsce w perspektywie etnomuzykologii
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 57 (2018): Muzyka /
  4. Rozprawy

Tradycyjny śpiew wielogłosowy w Polsce w perspektywie etnomuzykologii

Autor/innen

  • Piotr Dahlig Instytut Muzykologii Wydział Historyczny Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.02

Schlagworte

tradycyjna wielogłosowość, heterofonia, folklor muzyczny, pogranicza kulturowe, Karpaty

Abstract

Artykuł prezentuje historię dokumentacji wielogłosu wokalnego w Polsce, jako zjawiska muzycznego i kulturowego oraz aktualny stan rozeznania w praktyce śpiewu wielogłosowego.
Jako zjawisko międzykulturowe wielogłos zakorzeniony jest na pograniczach etnicznych w Karpatach i na ziemiach wschodnich, gdzie tradycje polskie stykają się z litewskimi, białoruskimi i ukraińskimi. Obok praktyk spontanicznych – paralelizmów tercjowych, kwintowych, oktawowych oraz heterofonii, jako współrozbrzmiewania wariantów – obserwujemy również wpływ chóralnej wielogłosowości, zwłaszcza na Śląsku. Mniejszości narodowe, także na ziemiach zachodnich i północnych Polski, praktykują wielogłos jako wyróżnik podmiotowości kulturowej. Ponadto wielogłos występuje u repatriantów z Rumunii (Górale Czadeccy) i z byłej Jugosławii. Ogólnie, kierując się chronologią względną, możemy wyróżnić trzy warstwy historyczne śpiewu z elementami wielogłosu: 1) heterofonia i diafonia (w kwintach), poświadczana źródłowo od XV wieku; 2) trzygłos mieszany na pograniczu polsko-litewskim (od XVIII wieku); 3) paralelizmy tercjowe w chórach kobiecych, powszechne do dziś na pograniczach etnicznych. Wielogłosowość ilustruje zarówno głęboko zakorzenioną specyfikę kultury (w odniesieniu do muzyki – wielogłos wiąże się z wolnym tempem śpiewu oraz z samowystarczalnością głosu w liturgii prawosławnej), jak i rozwój powszechnej edukacji muzycznej.

Literaturhinweise

Brzozowska[-Trebeschi], K. (2008). Ludowa praktyka muzyczna na Suwalszczyźnie. Praca magisterska. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.

Chomiński, J. (1960, 1962, 1990). Historia harmonii i kontrapunktu. T. 1–3. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cząstka-Kłapyta, J. (2015). Jak śpiewam, Bóg słyszy lepiej. Dokumentacja śpiewów religijnych. W stronę źródeł – Pieśń religijna górali spod Pienin i Gorców. Płyta DVD i CD.

Buczak-Reibenholz, A. (1997). Folklor muzyczny jako czynnik adaptacji i integracji na ziemiach zachodnich. Przykład Górali Czadeckich. Lud, 81, 115–119.

Dahlig, P. (1993). Ludowa praktyka muzyczna w opiniach i komentarzach wykonawców w Polsce. Warszawa: Instytut Sztuki PAN.

Dahlig, P. (1995). Do badań nad funkcjonowaniem muzycznych tradycji przesiedleńców. Przykład repatriantów z Bośni. W: A. Czekanowska (red.), Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian (s. 313–317). Kraków: Musica Iagellonica.

Feicht, H. (1975). Quellen zur mehrstimmigen Musik in Polen vom späten Mittelalter bis 1600. W: Z. Lissa (red.), Studia nad muzyką polskiego średniowiecza (s. 344–359). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Hornbostel, E. M. von (1930). Phonographierte isländische Zwiegesänge. W: Ch. Kaden, E. Stockmann (red.), Deutsche Islandforschung (s. 300–320). Breslau.

Kamieński, Ł. (1933). Diafonja ludowa w Pieninach. Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1, 5–7.

Kamieński, Ł. (2011). O biologii pieśni. Wstęp i dobór tekstów: B. Muszkalska. Poznań: Polskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.

Kopa, S. (1994). Repertuar Zespołów Folklorystycznych Białostocczyzny. Folklorystyczny Zespół Śpiewaczy z Dobrywody. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury.

Kopa, S. (1995). Repertuar Zespołów Folklorystycznych Białostocczyzny. Folklorystyczny Zespół Śpiewaczy z Tyniewicz. Białystok: Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury.

Kotoński, W. (1954). Uwagi o muzyce Podhala.

Linieva, E. (1905). Oпыт записи фонoгpaфoм yкpaинcких нapoдных пeceн. Moskwa.

Maćko-Gieszcz, K. (2016). Tradycje Bukowińczyków w kontekście polsko-rumuńskim. Muzyka Pojańczyków we wspomnieniach i współczesnej praktyce. Praca magisterska. Instytut Muzykologii UW. Warszawa.

Mikś, J. (1997). Muzyka Beskidu Żywieckiego. Bielsko Biała: Wojewódzki Ośrodek Kultury.

Muszkalska, B. (1999). Tradycyjna wielogłosowość wokalna w kulturach basenu Morza Śródziemnego. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.

Schneider, M. (1935). Geschichte der Mehrstimmigkeit. Historische und phänomenologische Studien. Teil: Die Anfänge in Europa. Berlin.

Sobieska, J. (2006). Polski folklor muzyczny. Reedycja. P. Dahlig (red.). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.

Sobieska, J., Sobieski, M. (1952). Diafonia w Pieninach.

Spis ilustracji

Il. 1 Nuta „polna”, „śpiewana”, Karol Byrtek, ur. 1907 Pewel Wielka i tam zamieszkały – skrzypce; Władysław Pluta ur. 1920 Pewel Wielka i tam zamieszkały – dudy.

Nagranie w Pewli Wlk. 22 lipca 1980 r. Zbiory Fonograficzne IS PAN T 4443, nagranie i transkrypcja P. Dahlig (1993: 290).

Il. 2 Mapa orientacyjnego występowania (miejsca ciemniejsze) wielogłosu w tradycyjnych, ludowych pieśniach obiegu ustnego w Polsce.

Il. 3 Trzy pieśni z Pienin wykonane przez grupę mężczyzn ze wsi Tylmanowa pow. Nowy Targ. Nagranie w 1951 r., transkrypcja: J. Sobieska i M. Sobieski (1952: 352).

Il. 4 Przykład wertykalnego słyszenia w realizacji pieśni góralskiej przez kobiety. U góry – rezultat końcowy „nuty Sabałowej”; niżej – rozpisanych pięć głosów

współwykonawczyń pieśni ze wsi Kościelisko. Transkrypcja: W. Kotoński (1954: 20).

Il. 5 Pieśń wielkopostna Jest zdrada w świecie, grupa śpiewacza pod kierunkiem Józefa Murawskiego ze wsi Szypliszki, pow. Suwałki. Nagranie i transkrypcja:

K. Brzozowska [-Trebeschi] (2008: 184).

Il. 6 Pieśń pogrzebowa Barbaro święta, perło Jezusowa, wieś Zaprudiany, obwód Grodno, Białoruś. Śpiewają: Wincenty Gryszan ur. 1924, Józef Nowik ur. 1935,

Edward Palczukiewicz ur. 1928, Witold Wilczewski ur. 1936. Nagranie: Piotr Piszczatowski 1998 r., in crudo CD 03, 2011, transkrypcja: P. Dahlig.

Il. 7 Pieśń pogrzebowa Zmarły człowiecze, wieś Olchówka, obwód Grodno, Białoruś. Śpiewają: Regina Misiejko ur. 1934, Franciszek Raczko ur. 1933, Alina Wałyniec ur. 1949. Nagranie: Piotr Piszczatowski 1998, in crudo CD 03, 2011, transkrypcja: P. Dahlig.

Il. 8 Pieśń liryczna Siedziała dziewczyna na białem kamieniu. Śpiewa sześć śpiewaczek pod kierunkiem Michaliny Mrozik ur. 1932 Lištrovac, Slavonja w Chorwacji, od 1946 r. na Dolnym Śląsku, zamieszkała we wsi Przejęsław, pow. Bolesławiec, woj. dolnośląskie. Nagranie 1989 r., transkrypcja: P. Dahlig. Zbiory Fonograficzne IS PAN.

Il. 9 Pieśń pogrzebowa Wylet’ieła dusza z t’ieła, grupa śpiewaczek ze wsi Dobrowoda, pow. Hajnówka, nagranie 1998 r. in crudo CD 03, 2011, transkrypcja P. Dahlig.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2018-12-10

Zitationsvorschlag

1.
DAHLIG, Piotr. Tradycyjny śpiew wielogłosowy w Polsce w perspektywie etnomuzykologii. Łódzkie Studia Etnograficzne. Online. 10 Dezember 2018. Vol. 57, pp. 11-28. [Accessed 4 Juli 2025]. DOI 10.12775/LSE.2018.57.02.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 57 (2018): Muzyka

Rubrik

Rozprawy

Lizenz

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 588
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

tradycyjna wielogłosowość, heterofonia, folklor muzyczny, pogranicza kulturowe, Karpaty
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop