POSITIVE ORGANIZATIONAL CULTURE AS A NEW TREND IN CROSS-CULTURAL MANAGEMENT. BASIC CONCEPTS
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2010.005Keywords
Positive Organizational Culture, Positive Organizational Potential, intercultural management, transnational corporations, culture, organizational cultureAbstract
The article presents the most popular concepts in intercultural management. So far, the majority of these concepts has focused on the study of differences arising from national foreign cultures and on the elimination of conflicts arising from these differences. A new perspective in the concept of intercultural management is looking at it through the prism of the positive values which create Positive Organizational Culture. This perspective assumes the Positive Organizational Potential. The last part is an attempt to describe the values which create a Positive Organizational Culture in the two culturally different countries: Japan and Poland.References
Adler, N.J., Ghadar, F. (2002), “International Strategy from the Perspective of People and Culture: The North American Context” in: N.J. Adler (Ed.) International Dimensions of Organizational Behavior, Canada 2002, pp. 179-205.
Adler, N.J. (2002), International Dimensions of Organizational Behavior, Canada.
Glińska-Neweś, A. (2010), Pozytywna Kultura Organizacyjna jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji, in: M.J. Stankiewicz (ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, „Dom Organizatora” TNOiK, Toruń, pp. 75-106.
Gudykunst, W. B., Ting-Toomey, S. (1988), Culture and interpersonal communication, Thousand Oaks.
Hofstede, G., Bond, M. (1988), ‘The Confucius connection: From Cultural Roots to Economic Growth’, Organizational Dynamics, Vol. 16 No. 4.
Hofstede, G. (2007), Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
Karcz, M. (2001), “Międzykulturowe badania zachowań podmiotów rynkowych – problemy metodologiczne” in: J. Kramer, E. Zeman-Miszewska (eds.), Konsument i przedsiębiorstwo w otoczeniu wielokulturowym – podstawy teoretyczno-metodyczne, decyzje marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Kostera, M. (2003), Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa.
Northouse, P.G. (2007), Leadership. Theory and Practice, London.
Sikorski, Cz. (2002), Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników, C.H. Beck, Warszawa.
Smircich, L. (1983), Concepts of Culture and Organizational Analysis, ‘Administrative Science Quarterly’, Vol. 28 No. 3.
Stankiewicz, M.J (ed.) (2010), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Szaban, J. (2003), Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów zarządzania ludźmi, Wydawnictwo WSPiZ im L. Koźmińskiego, Warszawa.
Witkowski, M. (2007), Menedżer czy antropolog? Jak powstaje dyskurs międzykulturowego marketingu i zarządzania, Dąbrowa Gónicza.
Wójtowicz, A. (2004), “Diagnozowanie kultury organizacyjnej w zarządzaniu międzykulturowym” in: L. Zbień-Maciąg, D. Lewicka (eds.), Poszukiwanie tożsamości organizacyjnej w jednoczącej się Europie, (ed.), Uczelniane Wydawnictwa Naukowo- Dydaktyczne, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 353
Number of citations: 0