Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Dla Recenzentów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Journal of Positive Management

Positive Organizational Culture as a new trend in cross-cultural management. Basic concepts
  • Strona domowa
  • /
  • Positive Organizational Culture as a new trend in cross-cultural management. Basic concepts
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 1 (2010) /
  4. Articles

Positive Organizational Culture as a new trend in cross-cultural management. Basic concepts

Autor

  • Kamila Mazur Department of General Management, Faculty of Economic Sciences and Management, Nicolaus Copernicus University, Torun,

DOI:

https://doi.org/10.12775/JPM.2010.005

Słowa kluczowe

Positive Organizational Culture, Positive Organizational Potential, intercultural management, transnational corporations, culture, organizational culture

Abstrakt

The article presents the most popular concepts in intercultural management. So far, the majority of these concepts has focused on the study of differences arising from national foreign cultures and on the elimination of conflicts arising from these differences. A new perspective in the concept of intercultural management is looking at it through the prism of the positive values which create Positive Organizational Culture. This perspective assumes the Positive Organizational Potential. The last part is an attempt to describe the values which create a Positive Organizational Culture in the two culturally different countries: Japan and Poland.

Bibliografia

Adler, N.J., Ghadar, F. (2002), “International Strategy from the Perspective of People and Culture: The North American Context” in: N.J. Adler (Ed.) International Dimensions of Organizational Behavior, Canada 2002, pp. 179-205.

Adler, N.J. (2002), International Dimensions of Organizational Behavior, Canada.

Glińska-Neweś, A. (2010), Pozytywna Kultura Organizacyjna jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji, in: M.J. Stankiewicz (ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, „Dom Organizatora” TNOiK, Toruń, pp. 75-106.

Gudykunst, W. B., Ting-Toomey, S. (1988), Culture and interpersonal communication, Thousand Oaks.

Hofstede, G., Bond, M. (1988), ‘The Confucius connection: From Cultural Roots to Economic Growth’, Organizational Dynamics, Vol. 16 No. 4.

Hofstede, G. (2007), Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.

Karcz, M. (2001), “Międzykulturowe badania zachowań podmiotów rynkowych – problemy metodologiczne” in: J. Kramer, E. Zeman-Miszewska (eds.), Konsument i przedsiębiorstwo w otoczeniu wielokulturowym – podstawy teoretyczno-metodyczne, decyzje marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Kostera, M. (2003), Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa.

Northouse, P.G. (2007), Leadership. Theory and Practice, London.

Sikorski, Cz. (2002), Kultura organizacyjna. Efektywnie wykorzystaj możliwości swoich pracowników, C.H. Beck, Warszawa.

Smircich, L. (1983), Concepts of Culture and Organizational Analysis, ‘Administrative Science Quarterly’, Vol. 28 No. 3.

Stankiewicz, M.J (ed.) (2010), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.

Szaban, J. (2003), Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów zarządzania ludźmi, Wydawnictwo WSPiZ im L. Koźmińskiego, Warszawa.

Witkowski, M. (2007), Menedżer czy antropolog? Jak powstaje dyskurs międzykulturowego marketingu i zarządzania, Dąbrowa Gónicza.

Wójtowicz, A. (2004), “Diagnozowanie kultury organizacyjnej w zarządzaniu międzykulturowym” in: L. Zbień-Maciąg, D. Lewicka (eds.), Poszukiwanie tożsamości organizacyjnej w jednoczącej się Europie, (ed.), Uczelniane Wydawnictwa Naukowo- Dydaktyczne, Kraków.

Journal of Positive Management

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2010-12-01

Jak cytować

1.
MAZUR, Kamila. Positive Organizational Culture as a new trend in cross-cultural management. Basic concepts. Journal of Positive Management [online]. 1 grudzień 2010, T. 1, nr 1, s. 65–74. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/JPM.2010.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 1 (2010)

Dział

Articles

Licencja

Copyright

Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.

Plagiarism and ghostwriting

In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:

1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.

2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).

3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.

4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 634
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Positive Organizational Culture, Positive Organizational Potential, intercultural management, transnational corporations, culture, organizational culture
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa