Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Badania nad edukacją pozaformalną dorosłych w RFN, ze szczególnym uwzględnieniem analizy programów instytucji edukacji dorosłych
  • Inicio
  • /
  • Badania nad edukacją pozaformalną dorosłych w RFN, ze szczególnym uwzględnieniem analizy programów instytucji edukacji dorosłych
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 80 Núm. 1 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Badania nad edukacją pozaformalną dorosłych w RFN, ze szczególnym uwzględnieniem analizy programów instytucji edukacji dorosłych

Autores/as

  • Ewa Przybylska SGGW w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-8338-5484

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.002

Palabras clave

badania nad edukacją, edukacja dorosłych, edukacja pozaformalna, instytucje edukacji dorosłych, analiza programów

Resumen

Artykuł przedstawia kierunki badań nad obszarem edukacji pozaformal- nej dorosłych prowadzonych w Republice Federalnej Niemiec. Jej popularność jako obszaru badawczego nie maleje od lat 70. ubiegłego wieku mimo wyraźnego wzrostu zainteresowania badaczy fenomenem uczenia się poza instytucjami, w środowiskach ludzkiego życia i pracy. W obszarze niemieckich badań nad pozaformalną edukacją dorosłych można wyróżnić kilka odrębnych nurtów: badania nad procesami naucza- nia–uczenia się w instytucjach, nad kursami, badania nad funkcjonowaniem instytucji i organizacji, nad profesją edukatora dorosłych i programami oraz badania nad adresa- tami, uczestnikami i grupami docelowymi ofert edukacyjnych. Autorka artykułu skupia uwagę przede wszystkim na badaniach nad programami instytucji edukacyjnych, po- nieważ ten obszar badań nie zajmuje w polskiej edukacji dorosłych ważnego miejsca.

Citas

Arnold, R., Lermen, M. (2012). Professionalisierungsverhalten und Wissenschaftliche Weiterbildung im Kontext des Lebenslangen Lernens. W: R. Egetenmeyer, I. Schüßler (Hrsg.), Akademische Professionalisierung in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung (s. 201–212). Baltmannsweiler: UTB.

Barz, H., Tippelt, R. (2004). Weiterbildung und soziale Milieus in Deutschland. Adres- saten und Milieuforschung zu Weiterbildungsverhalten und- Interessen. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Bańko, M. (red.), (2005). Wielki słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: Wydaw- nictwo Naukowe PWN.

Bastian, H. (2002). Wirtschaftliches Handeln – ein Lernprozess für die Weiterbildung. W: W. Beer, J. Knoll (Hrsg.), Pädagogisch denken – wirtschaftlich handeln (s. 57– – 64). Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Briggs, A., Coleman, M. (Eds.), (2007). Research Methods in Educational Leadership and Management. Los Angeles: Sage Publications Ltd.

Dinkelaker, J., v. Hippel, A. (Hrsg.), Erwachsenenbildung in Grundbegriffen. Stutt- gart: W. Kohlhammer.

Dollhausen, K., Schrader, J. (2015). Weiterbildungsorganisationen. W: J. Dinkelaker, A. v. Hippel (Hrsg.), Erwachsenenbildung in Grundbegriffen (s. 174–182). Stuttgart: W. Kohlhammer.

Egetenmeyer, R, Schüßler, I. (2012). Aktuelle Professionalisierungsansätze in der Erwachsenenbildung – bildungspolitische Einordnung und professionalitätsbezoge- ne Systematik. W: I. Sgier, S. Lattke (Hrsg.), Professionalisierungsstrategien der Erwachsenenbildung in Europa. Entwicklungen und Ergebnisse aus Forschungspro- jekten (s. 17–34). Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Egloff, B., Kade, J. (2004). Erwachsenenbildungsforschung. W: H.-H. Krüger, C. Grunert (Hrsg.), Wörterbuch Erziehungswissenschaft (s. 135–141). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften

.

Faulstich, P., Zeuner, Ch. (1999). Erwachsenenbildung – eine handlungsorientierte Einführung. Weinheim: Juventa.

Gieseke, W. (2015). Programme und Angebote. W: J. Dinkelaker, A. v. Hippel (Hrsg.), Erwachsenenbildung in Grundbegriffen (s. 165–173). Stuttgart: W. Kohlhammer.

Gieseke, W., Opelt, K. (2003). Erwachsenenbildung in politischen Umbrüchen. Das Programm der Volkshochschule Dresden 1945–1997. Opladen: Leske + Budrich.

Gnahs, D. (2010). Kompetenzen – Erwerb, Erfassung, Instrumente. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Groote, K., de (2012). Kulturelle Bildung im Alter. W: H. Bockhorst, V.-I. Reinwand, W. Zacharias (Hrsg.), Handbuch Kulturelle Bildung (s. 822–824). München: kopaed.

Gruber, E. (2018). Kompetenzanerkennung und – zertifizierung für in der Erwach- senenbildung/Weiterbildung Tätige. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch

Erwachsenenbildung/Weiterbildung (t. 2, s. 1088–1108). Wiesbaden: Springer VS.

Harney, K. (2002). Weiterbildung aus der Sicht des Bildungsmanagements. Hessische

Blätter für Volksbildung, nr 2(52), s. 125–136.

Herzberg, H. (2004). Biographie und Lernhabitus. Eine Studie in Rostocker Werftar-

beitermilieu. Frankfurt am Main: Campus.

Hippel, A. v., Tippelt, R., Gebrande, J. (2018). Adressaten- Teilnehmer- und Ziel-

gruppenforschung in der Erwachsenenbildung. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (t. 2, s. 1131–1147). Wiesbaden: Springer VS.

Huntemann, H., Reichert, E. (2017). Volkshochschul-Statistik: 55. Folge, Arbeitsjahr 2016. Bonn: Deutsches Institut für Erwachsenenbildung.

Ehses, C., Zech, R. (1999). Professionalität als Qualität in der Erwachsenenbildung. W: R. Zech, C. Ehses (Hrsg.), Organisation und Lernen (s. 13–57). Hannover: Ex- pressum.

Kraft, S. (2007). Die Situation der Beschäftigten in der Weiterbildung – ein Blick in die Realität und Perspektiven für die Zukunft. Außerschulische Bildung, nr 2(38), s. 188–195.

Kraft, S. (2018). Berufsfeld Weiterbildung. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Hand- buch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (t. 2, s. 1109–1128). Wiesbaden: Springer VS.

Hartz, S., Meisel, K. (2004). Qualitätsmanagement. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Kuper, H. (2004). Das Thema „Organisation” in den Arbeiten Luhmanns über das Erziehungssystem. W: D. Lenzen (Hrsg,), Irritationen des Erziehungssystems. Päda- gogische Resonanzen auf Niklas Luhmann (s. 122–151). Frankfurt am Main: Suhr-

kamp Taschenbuch.

Kwieciński, Z. (2000). Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej

zmiany społecznej. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji

(s. 7–12). Warszawa: IBE.

Kwieciński, Z. (2011). Cztery i pół. Preliminaria-Liminaria-Varia. Wrocław: Wydaw-

nictwo Naukowe DSW.

Luhmann, N. (2012). Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii. Kraków: Zakład Wy-

dawniczy NOMOS.

Nittel, D., Marotzki, W. (Hrsg.), (1997). Berufslaufbahn und biografische Lernstra- tegien. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Nolda, S. (2017). Fremdsprachen lernen. Qualitative Zugänge. Bielefeld: W. Bertels- mann Verlag.

Nolda, S. (2018). Programmanalyse in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung – Methoden und Forschungen. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwach- senenbildung/Weiterbildung (t. 1, s. 433–449). Wiesbaden: Springer VS.

Nuissl, E. (2010). Ordnungsgrundsätze der Erwachsenenbildung in Deutschland. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (s. 329–346). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Rademacher, L. (1932). Zur Sozialpsychologie des Volkshochschulhörers. Zeitschrift für angewandte Psychologie, nr 43, s. 461–486.

Sarnowska-Temeriusz, E. (2006). Wprowadzenie. W: Instytut Badań Literackich PAN (wyd.), Edukacja humanistyczna w nowym stuleciu (s. 13–15). Wrocław: Instytut Badań Literackich PAN, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Schäffter, O. (2003). Erwachsenenpädagogische Organisationstheorie. W: W. Gieseke (Hrsg,), Institutionelle Innensichten der Weiterbildung (s. 59–81). Bielefeld: W. Ber- telsmann Verlag.

Schlutz, E. (1997). Erwachsenenbildung als Dienstleistung. Grundlagen der Weiter- bildung – Praxishilfen, nr 10, s. 1–18.

Schlutz, E. (2018). Weiterbildung und Kultur. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung (t. 2, s. 895–911). Wiesbaden: Sprin- ger VS.

Schmidt-Hertha, B., Gebrande, J. (2018). Large Scale Assessments in der Erwachse- nenbildung/Weiterbildung. W: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachse- nenbildung/Weiterbildung (t. 1, s. 415–432). Wiesbaden: Springer VS.

Schöll, I. (2005). Marketing in der öffentlichen Weiterbildung. Bielefeld: W. Bertels- mann Verlag.

Seitter, W. (1999). Riskante Übergänge in die Moderne. Vereinskulturen, Bildungs- biographien, Migranten. Opladen: Leske + Budrich.

Seitter, W: (2015). Profession und Professionalität. W: Dinkelaker, J., v. Hippel, A. (Hrsg.), Erwachsenenbildung in Grundbegriffen (s. 87–92). Stuttgart: W. Kohl- hammer.

Tietgens, H. (1995). Wirtschaftlichkeit und Bildungsverständnis. DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung, nr 2, s. 38.

Tietgens, H. (1998). Zur Auswertung von Arbeitsplänen der Volkshochschulen. W: S. Nolda, K. Pehl, H. Tietgens (Hrsg.), Programmanalysen. Programme der Erwach- senenbildung als Forschungsobjekte (s. 61–138). Frankfurt am Main: Deutsches In- stitut für Erwachsenenbildung.

Urbaniak-Zając, D. (2010). O obiektywnej hermeneutyce jako metodzie interpretacji danych empirycznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(49), s. 7–18.

Vester, M., Oertzen, P., Geiling, H., Hermann, T., Müller, D. (1993). Soziale Milieus

im gesellschaftlichen Strukturwandel. Zwischen Integration und Ausgrenzung. Köln:

Bund-Verlag.

Witkowski, L. (2009). Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, posta-

cie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Witt, S., Müller, A.-L. (2015). Dokumentation der Studienmöglichkeiten der Er- wachsenenbildung/Weiterbildung unter Einbezug von berufsbegleitenden und wei- terbildenden Studiengängen in Deutschland. Pobrane z: http://www.die-bonn.de/ id/31784 (26.01.2019).

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2019-07-01

Cómo citar

1.
PRZYBYLSKA, Ewa. Badania nad edukacją pozaformalną dorosłych w RFN, ze szczególnym uwzględnieniem analizy programów instytucji edukacji dorosłych. Edukacja Dorosłych. Online. 1 julio 2019. Vol. 80, no. 1, pp. 23-35. [Accessed 2 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 80 Núm. 1 (2019): Edukacja Dorosłych

Sección

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Stats

Number of views and downloads: 456
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

badania nad edukacją, edukacja dorosłych, edukacja pozaformalna, instytucje edukacji dorosłych, analiza programów
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop