Realizacja powołania do świętości jako wyraz moralnej doskonałości człowieka w adhortacji apostolskiej Gaudete et exsultate
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.003Słowa kluczowe
Gaudete et exsultate, świętość, moralna doskonałość człowieka, papież FranciszekAbstrakt
W najnowszej adhortacji apostolskiej papież Franciszek przypomina o powszechnym powołaniu do świętości we współczesnym świecie. W tym kontekście świętość jako nieodzowny element moralnej drogi prowadzącej do ewangelicznej doskonałości stanowi przedmiot teologicznomoralnej refleksji i to bez względu na czas, w którym toczy się dyskusja. Jeszcze większy obszar wyzwań obejmuje praktyczne wcielenie jej w życie człowieka. Wezwanie do świętości jest aktualne także dzisiaj i stanowi kluczowy aspekt życia członków Chrystusowego Kościoła w XXI wieku. W Gaudete et exsultate papież przywołuje ten fundamentalnym wymiarze ludzkiej egzystencji, wpisując go w ramy współczesnego świata. Biorąc na poważnie wskazania płynące z papieskiej zachęty, warto przyjrzeć się zagadnieniu świętości w dobie obecnej. Artykuł stanowi próbę podjęcia refleksji nad kwestią świętości, odczytując realizację powołania do niej jako wyraz moralnej doskonałości człowieka, gdyż świętość nierozerwalnie wpisana została w wymagania płynące ze wskazań teologii moralnej.
Bibliografia
Źródło podstawowe
Franciszek, Adhortacja apostolska o powołaniu do świętości w świecie współczesnym „Gaudete et exsultate”, Rzym 2018.
Nauczanie soborowe
Sobór Watykański II, Konstytucji dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”, Rzym 1964.
Nauczanie papieskie
Pawła VI, Adhortacja apostolska o ewangelizacji w świecie współczesnym „Evangelii nuntiandi”, Rzym 1975.
Pawła VI, Przemówienie do członków „Concilium de Laicis”, AAS 66 (1974), s. 567–570.
Jan Paweł II, Encyklika o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła „Veritatis splendor”, Rzym 1993.
Jan Paweł II, List apostolski „Novo millennio ineunte”, Watykan 2001.
Jan Paweł II, Powołanie do pełni życia chrześcijańskiego, w: Jan Paweł II, Dzieła Zebrane, t. XV, Kraków 2009, s. 414–415.
Benedykt XVI, Wszyscy święci papieża, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 334 (2011) 6, s. 52.
Franciszek, Encyklika o wierze „Lumen fidei”, Rzym 2013.
Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie „Evangelii gaudium”, Rzym 2013.
Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie „Amoris laetitia”, Rzym 2016.
Franciszek, Z ludem na ramionach. Homilia wygłoszona podczas Mszy św. Krzyżma, „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 371 (2015) 5, s. 34–35.
Literatura przedmiotu i pomocnicza
Bramorski J., Błogosławieństwa jako program moralności chrześcijańskiej w ujęciu biblijnym, „Studia Gdańskie” 21 (2007), s. 20–50.
Demmer K., Wprowadzenie do teologii moralnej, tłum. A. Baron, Kraków 1996.
Filipowicz A., Josef Fuchs. Kroczyć śladami Chrystusa, w: Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, t. II, red. J. Majewski, J. Makowski, Warszawa 2004, s.126–132.
Kolbe M.M., Nasze radości i niedociągnięcia, w: Konferencje świętego Maksymiliana Marii Kolbego, red. J.R. Bar, Niepokalanów 2009, s. 92–94.
Ozorowski M., Błędne koncepcje dotyczące ciała i płciowości człowieka (I–XVII w.), „Studia nad Rodziną” 1 (1997), s. 63–72.
Pinckaers S.Th., Szczęście odnalezione, tłum. P. Siejkowski, Poznań 1998.
Pryszmont J., Patrystyczna myśl moralna, „Studia Theologica Varsaviensia” 19 (1981) 2, s. 121–155.
Ptaszek R.T., Początki sekt w Europie, „Doctrina. Studia społeczno-polityczne” 2 (2005), s. 345–351.
Rudolph K., Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, tłum. G. Sowinski, Kraków 1995.
Św. Teresa z Lisieux, Rękopisy autobiograficzne, tłum. A. Bartosz, Kraków 1997.
Warzeszak S., Z twórczości Hansa Jonasa (2): Od starożytnej gnozy do współczesnego nihilizmu, „Warszawskie Studia Teologiczne” 7 (1994), s. 269–278.
Wróblewski P., Świętość fundamentem odnowy Kościoła: powszechne powołanie do świętości, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24 ( 2015) 3, s. 161–174.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1682
Liczba cytowań: 0