Saint Nicholas of Myra’s Pedagogia Pauperum
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.022Parole chiave
Saint Nicholas, pedagogy, personality, valuesAbstract
Recognizing the growing educational challenges that often appear insurmountable even when following the best pedagogical guidance, the author raises questions concerning—among other things—the reasons behind the continuing relevance of Saint Nicholas’s ideas. In the absence of more in-depth research, the author makes no definitive claims. However, he notes that Saint Nicholas’s pedagogy appears effective in many cases despite being founded on personal example rather than educational frameworks or theories. Drawing selectively on literature, popular piety, and folk tradition, the article explores the case of Saint Nicholas to illustrate the personal qualities that a modern educator should possess and the directions that contemporary pedagogy should follow.
Riferimenti bibliografici
Buber, Martin. Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warsaw: Instytut Wydawniczy PAX, 1992.
Dejnowicz, Agnieszka, ed. Kult świętego Mikołaja w tradycji prawosławnej. Gniezno: Wydawnictwo Fundacji Collegium Europaeum Gnesnense, 2004.
Friesen, Norm, and Karsten Kenklies. “Continental pedagogy & curriculum.” In International Encyclopedia of Education, 4th ed., vol. 7, edited by Robert J. Tierney, Fazal Rizvi, and Kadriye Ercikan, 245–255. Elsevier, 2022.
John Paul II. “Homily of His Holiness John Paul II: Eucharistic Celebration for the Canonization of Blessed Kinga.” Vatican website, June 16, 1999. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/homilies/1999/documents/hf_jp-ii_hom_19990616_stary-sacz.html.
Kamykowski, Łukasz. Dialog według Biblii. Wstęp do poszukiwań. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna, 2008.
Kotula, Franciszek. Znaki przeszłości. Odchodzące ślady zatrzymać w pamięci. Warsaw: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1976.
Krajewski, Mirosław. Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo Naukowe NOVUM, 2006.
Łobocki, Mieczysław. Metody i techniki badań pedagogicznych. 9th ed. Kraków: Impuls, 2009.
Matczak, Bartłomiej. “Ewolucja formularzy mszalnych na wspomnienie św. Mikołaja Biskupa i Wyznawcy.” In Św. Mikołaj Biskup Myry w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, edited by Katarzyna Parzych-Blakiewicz, 261–268. Olsztyn: Warminskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2014.
Naumowicz, Józef. “Św. Mikołaj – rzeczywistość czy legenda?” Społeczeństwo Otwarte 12 (1997): 3–4.
Nowak, Stefan/ Metodologia badań społecznych. Warsaw: PWN, 1985.
Parzych, Katarzyna. “Dialog jako wymiana darów w perspektywie dialogu międzyreligijnego według myśli Jana Pawła II.” In Filozofia dialogu, vol. 4, edited by Józef Baniak, 170–200. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2006.
Parzych-Blakiewicz, Katarzyna. “Dialog dzieł na przykładzie chrześcijańskiej symboliki Mikołajowej.” In Św. Mikołaj Biskup Myry w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, edited by Katarzyna Parzych-Blakiewicz, 301–314. Olsztyn: Warminskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2014.
Rondomańska, Anna. “Kerygmatyczne założenia symboliki św. Mikołaja w obchodach świąt Bożego Narodzenia.” In Św. Mikołaj Biskup Myry w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, edited by Katarzyna Parzych-Blakiewicz, 173–186. Olsztyn: Warminskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2014.
Špidlík, Tomáš. Wielcy mistycy rosyjscy. Kraków: Wydawnictwo M, 1996.
Szulakiewicz, Marek. Dialog i metafizyka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006.
Uspieński, Borys A. Kult św. Mikołaja na Rusi. Lublin: Wydawnictwo KUL, 1985.
Werbiński, Ireneusz. “Wychowawcza rola hagiografii.” In Świadek Jezusa, Homo Meditans, vol. 25, edited by Marek Chmielewski, 325–345. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2004.
Werbiński, Ireneusz. Problemy i zadania współczesnej hagiologii. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2004.
Zellma, Anna. “Święty Mikołaj jako wzór osobowy w szkolnym nauczaniu religii? (przyczynek do dyskusji).” In Św. Mikołaj Biskup Myry w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, edited by Katarzyna Parzych-Blakiewicz, 269–280. Olsztyn: Warminskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2014.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Ireneusz Werbiński

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 18
Number of citations: 0