Realism of Political Activity in the Teaching of Pope Francis
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.032Mots-clés
politics, realism, Francis, common good, sacrifice, populism, liberalismRésumé
This paper presents an argument for political realism in response to the trends of populism and liberalism. Pope Francis emphasizes the need to restore a social order whose functioning would be judged from the perspective of the common good. The human person holds an overriding social value that is not subject to the laws of exchange. This unique status justifies selflessness of action as a long-term measure aimed at restoring social equity. In that context, education as a process of the formation of personality becomes synonymous with the process of humanization of the world, where the human person is increasingly conscious of his or her subjectivity. Conversely, the ideologies of populism and liberalism and the resulting systems aim to objectify the individual by catering to the lowest instincts and seeking immediate benefits. In his political reflection, Pope Francis draws directly from his encyclical letter Laudato si, and thus – indirectly – from the constitution Gaudium et Spes.
Références
Benedict XVI, Deus caritas est, encyclical letter, Vatican City 2005.
Benedict XVI, Caritas in veritate, encyclical letter, Vatican City 2009.
Brunelli R., “Papieże i środowisko,” L’Osservatore Romano (Polish edition) 11 (2019), pp. 14–17.
Bużyk M. M., “Problematyka filozoficznych podstaw pedagogiki w sporze Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej KUL z marksizmem,” Polska Myśl Pedagogiczna 3 (2017), pp. 63–80.
Catechism of the Catholic Church, 2nd ed., Vatican City 1997.
Fel S., “Prawa człowieka – rozwój idei, podstawa, treść i ochrona,” in: Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, ed. S. Fel and J. Kupny, Katowice 2007, pp. 57–75.
Fordoński A., “Kategoria wspólnoty we współczesnej społecznej nauce Kościoła katolickiego,” Dialogi Polityczne 14 (2011), pp. 31–46.
Francis, “Duch błogosławi gospodarce,” L’Osservatore Romano (Polish edition) 2–3 (2020), pp. 8–9.
Francis, Address of his Holiness Pope Francis to Members of the International Theological Commission, https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2019/november/documents/papa-francesco_20191129_commissione-teologica.html.
Francis, Angelus, 16 February 2020, https://www.vatican.va/content/francesco/en/angelus/2020/documents/papa-francesco_angelus_20200216.html.
Francis, Fratelli tutti, encyclical letter, Vatican City 2020.
Francis, General Audience of 11 September 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20190911_udienza-generale.html.
Francis, General Audience of 4 December 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20191204_udienza-generale.html.
Francis, General Audience of 9 October 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20191009_udienza-generale.html.
Francis, Laudato si, encyclical letter, Vatican City 2015.
Francis, Letter of His Holiness Pope Francis to the Popular Movements, https://www.vatican.va/content/francesco/en/letters/2020/documents/papa-francesco_20200412_lettera-movimentipopolari.html.
Francis, Video Message of his Holiness Pope Francis to Mark the Holy Week 2020, https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20200403_videomessaggio-settimanasanta.html.
John Paul II, Laborem exercens, encyclical letter, Vatican City 1981.
John XXIII, Mater et magistra, encyclical letter, Vatican City 1961.
Miklaszewska J., “Godność człowieka w koncepcji Immanuela Kanta a doświadczenie Auschwitz,” Ruch Filozoficzny LXXII (2017) 4, pp. 47–64.
Mroczkowski I., “Liberalizm. Aspekt teologiczny,” EK 10, cols. 956–957.
Olszyk S., “‘Vox populi, vox Dei’: teoria populizmu politycznego,” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Politologica 3 (2007), pp. 236–247.
Pakulski J., “Ruchy populistyczne i degeneracja elit przywódczych – analiza weberowska,” Zoon Politiko 7 (2016), pp. 56–74.
Paul VI, Populorum progressio, encyclical letter, Vatican City 1967.
Pinckaers S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej, Poznań 1994.
Pollok A., “Metody analizy ekonomicznej zjawiska ubóstwa,” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny LXIV (2020) 4, pp. 149–171.
Pontifical Council for Justice and Peace, Compendium of the Social Doctrine of the Church, Washington 2005.
Potulski J., “Problem ‘tego co polityczne’ a tożsamość badawcza politologii,” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XXIII (2016) 2, pp. 61–81.
Second Vatican Council, Pastoral Constitution on the Church in the Modern World: Gaudium et spes, Vatican City 1965.
Szulist J., “Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012.
Szulist J., Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Toruń 2016.
Szulist J., W kierunku pełniejszego człowieczeństwa. Dobro wspólne jako wzorzec dla personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Pelplin 2009.
Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Warsaw 2010.
Urban M., “Indywidualizm – kolektywizm a ideologie polityczne,” Studia Politologiczne 17, pp. 160–171.
Wiatr J. J., Socjologia polityki, Warsaw 2009.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Janusz Szulist 2021

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 566
Number of citations: 0