Rodzina z jednym rodzicem jako środowisko wychowawcze
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.031Mots-clés
rodzina z jednym rodzicem, środowisko wychowawcze, środowisko wychowawcze rodziny z jednym rodzicem, proces wychowania w rodzinie z jednym rodzicemRésumé
W dobie przemian społeczno-kulturowych coraz większego znaczenia nabiera problematyka rodziny z jednym rodzicem i wychowywanego w niej dziecka. Celem artykułu jest próba zwrócenia uwagi na rodzinę tworzoną przez jednego rodzica. Szczególny nacisk położono na scharakteryzowanie rodziny z jednym rodzicem jako środowiska wychowawczego. Fundamentalnym wnioskiem wypływającym z rozważań jest to, iż rodzina z jednym rodzicem może być środowiskiem korzystnym wychowawczo.
Références
Auleytner J., Błaszczyk D., Problemy wychowawcze w rodzinach niepełnych, w: Rodzina w okresie transformacji systemowej, red. A. Kurzynowski, Warszawa 1995, s. 177–201.
Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków. Przemiany, zagrożenia, potrzeba działań, Warszawa 2004.
Brągiel, J., Wychowanie w rodzinie niepełnej, Opole 1990.
Dzierżanowski, J., Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne, red. D. Krok, P. Landwójtowicz, Opole 2010, s. 255–278.
Gawda, K., Rodzina z jednym rodzicem jako alternatywna forma życia rodzinnego – charakterystyka zjawiska, w: Rodzina polska w drugiej dekadzie XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, red. K. Pujer, Wrocław 2016, s. 33–51.
Kawula, S., Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2005.
Kubicka, H., Bezdomność rodzin samotnych matek. Społeczno-wychowawcze aspekty zjawiska, Łódź 2005.
Lachowska, B., Dziecko wobec przemian życia rodzinnego – analiza wybranych aspektów socjologicznych i psychologicznych, w: W świecie dziecka, red. B. Lachowska, M. Rygielski, Lublin 1999, s. 11–23.
Lachowski, S., Lachowska B., Rodzina niepełna, w: Rodzina, społeczeństwo, państwo, red. L. Dyczewski, Lublin 1994, s. 163–174.
Liberska, H., Wybrane aspekty psychologicznego funkcjonowania młodzieży wychowywanej w rodzinach pełnych i niepełnych, „Roczniki Socjologii Rodziny” 10 (1998), s. 231–246.
Lulek, B., Samotne macierzyństwo w spirali pomocy i społecznego wsparcia. Stan i perspektywy, „Pedagogika Rodziny” 2 (2012) 4, s. 189–210.
Maciarz, A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Warszawa 2004.
Marzec, D., Sytuacja socjopedagogiczna w rodzinie kobiet rozwiedzionych, w: Socjalizacja i wychowanie we współczesnych rodzinach polskich, red. H. Cudak, Piotrków Trybunalski 2001, s. 162–168.
Mitręga, A., Biedroń M., Solo-rodzice jako alternatywa tradycyjnych ról rodzicielskich, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 51 (2014), s. 65–77.
Napora, E., Komunikowanie się matek z dorastającymi dziećmi w rodzinach o różnej strukturze: perspektywa dorastającego, „Psychologia Rozwojowa” 18 (2013) 1, s. 45–56.
Napora, E., Kozerska A., Schneider A. M., Parentyfikacja dziadków czynnikiem resilience w funkcjonowaniu rodziny samotnej matki – przegląd badań, „Kultura i Edukacja” 1 (2014), s. 51–77.
Nosek, K., Dylematy wychowawcze matek samotnie wychowujących dzieci. Analiza pedagogiczna blogów internetowych, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 25 (2016) 1, s. 273–279.
Okrutna, E., Pedagogiczne aspekty samotnego macierzyństwa, „Roczniki Pedagogiczne” 5 (2013) 4, s. 175–202.
Racław, M., Trawkowska D., Samotne rodzicielstwo. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
Raczkowska, J., Kiedy rodzina zawiedzie, Warszawa 1983.
Ruszkiewicz, D., Życie w pojedynkę – ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów?, Łódź 2008.
Rydz, S., Samotne rodzicielstwo, w: Psychologia rodziny, red. nauk. I. Janicka, H. Liberska, Kraków 2014, s. 243–258.
Siudem ,A., Siudem I., Profil psychologiczny osób samotnie wychowujących dzieci, Lublin 2008.
Szymanowska, A., Dziecko w rodzinie niepełnej, w: Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych, red. E. Milewska, A. Szymanowska, Warszawa 2000, s. 58–77.
Wachowiak, A., Socjologia rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Poznań 1998.
Walęcka-Matyja, K., Między zaradnością a bezradnością młodzieży z rodzin o zróżnicowanej strukturze, „Psychologia wychowawcza” 46 (2013) 4, s. 93–115.
Węgrzyn-Białogłowicz, K., Samotne rodzicielstwo wobec zadań rozwojowych w ciągu życia, w: Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, red. nauk. J. Brągiel, Opole 2014, s. 49–59.
Zinkiewicz, B. Niepowodzenia szkolne i zaburzenia w rozwoju społecznym uczniów w młodszym wieku szkolnym wywodzących się z rodzin rozbitych, w: Problemy współczesnej patologii społecznej, red. B. Urban, Kraków 1998, s. 101–121.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 1806
Number of citations: 0