Encounter as a Paradigm of Faith
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.009Mots-clés
faith, truth, trust, encounter, religious experienceRésumé
The author of the paper attempts to reflect critically on the encounter paradigm of faith. In his opinion, faith cannot be understood as an encounter, because man never meets a personal God directly, instead only having some experience of Him through another being. The two main reasons for this view stem from a reflection on the nature of encounter and of religious experience. The article consists of two main parts. The first part presents the concept of faith as an encounter against the background of the main ways of understanding faith (propositional and non-propositional). In the second part, the author offers a critique of the encounter paradigm of faith based on a reflection on the nature of encounter and of religious experience. Particular attention is paid to the essential features of encounter and religious experience.
Références
Benedykt XVI. Deus Caritas Est. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON, 2006.
Bocheński, Józef Maria. Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych. Translated by Bernard Białecki. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1986.
Bocheński, Józef Maria. Logika religii. Translated by Sławomir Magala. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.
Bocheński, Józef. “Ponownie o hipotezie religijnej.” W Religia. Dzieła zebrane, ed. Józef Bocheński, 123–129. Kraków: Philed, 1995.
Bocheński, Józef Maria. Sens życia i inne eseje. Kraków: Philed, 1993.
Buber, Martin. “Die Frage an den Einzelnen.“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 215–265. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Buber, Martin, “Ich und Du,“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 77–170. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Buber, Martin. Nachlese. Heidelberg: Lambert Schneider, 1966.
Buber, Martin On Judaism. New York: Schocken Books, 1967.
Buber, Martin. “Zwei Glaubensweisen.“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 651–782. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Bukowski, Jerzy. Zarys filozofii spotkania. Kraków: ZNAK, 1987.
Davies, Brian. Wprowadzenie do filozofii religii. Translated by Wacław Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1993.
Franciszek, Lumen Fidei. Kraków: WAM, 2013.
Głaz, Stanisław. Doświadczenie religijne. Kraków: WAM, 1998.
Gutowski, Piotr. “O epistemicznym wymiarze religii.” Nauka 4 (2017): 19–33.
Gutowski, Piotr. “O możliwości doświadczenia obecności Boga.” W Filozofia religii. Kontrowersje, eds. Jacek Hołówka and Bogdan Dziobkowski, 131–149. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Halík, Tomáš. Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami. Translated by Juliusz Zychowicz. Kraków: WAM, 2004.
Halík, Tomáš. Dotknij ran. Duchowość nieobojętności. Translated by Andrzej Babuchowski. Kraków: ZNAK, 2010.
Halík, Tomáš. Hurra, nie jestem Bogiem, Translated by Andrzej Babuchowski, Tomasz Dostatni and Juliusz Zychowicz. Warszawa: Agora SA, 2013.
Halík, Tomáš and Tomasz Dostatni. Różnorodność pojednana. Rozmowy. Translated by Andrzej Babuchowski. Kraków: ZNAK, 2013.
Hick, John. An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent. New Haven: Yale University Press, 1989.
Hick, John. Philosophy of Religion, Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall, 1963.
Kowalczyk, Dariusz. “Polemiki z profesorem Woleńskim ciąg dalszy…” W Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, ed. Maria Wolańczyk, 61–67. Kraków: WAM, 2002.
Kowalczyk, Dariusz. “Pomiędzy niebem a hakiem w łazience. Z prof. Janem Woleńskim sporu ciąg dalszy…” W Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, ed. Maria Wolańczyk, 235–243. Kraków: WAM, 2002.
Moskal, Piotr. Religia i prawda. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2008.
Pietraszko, Jan. Spotkania. Kraków: Znak, 1997.
Ratzinger, Joseph/Benedykt XVI. Wiara i przyszłość. Translated by Jarosław Merecki. Kraków: Wydawnictwo Salwator, 2007.
Rowland, Tracey. Wiara Ratzingera. Teologia Benedykta XVI. Translated by Aleksander Gomola. Kraków: WAM, 2010.
Sikora, Piotr. Drogi Jednego. Chrześcijaństwo otwarte. Kraków: WAM, 2016.
Sobkowiak, Jarosław. “Duchowość bez Boga a życie jakby Bóg był.” Teologia i Moralność 1 (2013): 103–115.
Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Oxford University Press, 1979.
Szczyrba, Sławomir. “Wiara religijna a sąd egzystencjalny.” Studia Philosophiae Christianae 2 (2011): 123–134.
Szczyrba, Sławomir. “Wiara ze spotkania? Ku ożywieniu starego paradygmatu. Zamyślenia w związku z Encykliką dwóch papieży.” W Chrześcijańska kultura, myśl i edukacja, eds. Barbara Bogołębska and Monika Worsowicz, 15–30. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
Szczyrba, Sławomir. “W kierunku doświadczenia relacji z Bogiem. Podmiotowa interpretacja doświadczenia religijnego (spotkania) w propozycji Martina Bubera.” Łódzkie Studia Teologiczne 17 (2008): 343–363.
Szymołon, Jerzy. “Psychologia religii.” W Filozofia religii, ed. Stanisław Janeczek, 59–81. Lublin: KUL, 2012.
Tillich, Paul. Systematic Theology. Vol. 1. Chicago: Chicago University Press, 1951.
Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna. O człowieku. Vol. 6. Translated by Pius Bełch. Londyn: Veritas, 1980.
Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna. Wiara i nadzieja. Vol. 15. Translated by Pius Bełch. Londyn: Veritas, 1966.
Welte, Bernhard. Czym jest wiara? Rozważania o filozofii religii. Translated by Wojciech Patyna. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.
Węgrzecki, Adam. Wokół filozofii spotkania. Kraków: WAM, 2014.
Woleński, Jan. Granice niewiary. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
Życiński, Józef. Wiara wątpiących. Łódź: Wydawnictwo Literackie, 2003.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Karol Jasinski 2022
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 281
Number of citations: 0