Pozytywne definicje rodziny chrześcijańskiej w magisterium papieskim po Soborze Watykańskim II jako wyzwanie dla inicjatyw duszpasterskich w Roku Rodziny Amoris Laetitia
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.022Słowa kluczowe
rodzina, Kościół domowy, podstawowa komórka społeczna, Sobór Watykański II, Synod o Rodzinie, Rok Rodziny Amoris LaetitiaAbstrakt
W nauczaniu Kościoła rodzina oparta na związku mężczyzny i kobiety jawi się jako duszpasterski priorytet i podstawowa rzeczywistość, której należy poświęcać szczególną uwagę. W związku z Synodem Biskupów o Rodzinie ów temat często pojawiał się w medialnych i naukowych dyskusjach. Należy jednak zauważyć, że prezentowany w nich obraz rodziny nie zawsze odnosił się do jej pozytywnego wymiaru. W debatach niejednokrotnie pojawiały się kwestie związane z kryzysem rodziny, podejmowano dyskusje dotyczące miejsca rozwodników w Kościele i ich ewentualnego dopuszczenia do komunii św., zajmowano się szeregiem niepokojących faktorów zmierzających do osłabienia czy nawet dezintegracji tej podstawowej komórki społeczeństwa. Warto jednak zauważyć, że w nauczaniu Kościoła rodzina przede wszystkim ukazywana jest jako rzeczywistość pozytywna. W niniejszym opracowaniu autor skupił się na dwóch podstawowych terminach, do których w nauce o rodzinie odwoływali się następcy św. Piotra począwszy od św. Pawła VI do Franciszka, a które znalazły swoje potwierdzenie także w adhortacji Amoris laetitia. Są to: rodzina jako podstawowa komórka społeczna oraz rodzina jako Kościół domowy.
Bibliografia
Acta Apostolicae Sedis, Città del Vaticano 1909-2021.
Augustinus, Sermo 96, PL 38, k. 581-589.
Bortkiewicz P., Rodzina i Kościół - pytania o nadzieję, „Studia Theologica Varsaviensia UKSW” (2015) 1, s. 87-101.
Bronk K., Od jutra Rok Rodziny, aby przeorientować duszpasterstwo, https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2021-03/od-jutra-rok-rodziny-aby-przeorientowac-duszpasterstwo.html (09.04.2021).
Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Città del Vaticano 2013.
Franciszek, Amoris Laetitia, Città del Vaticano 2016, nr 325.
Glombik K., Sakramentalne uzasadnienie nierozwerwalności małżeństwa. Podstawy - tradycja - kontrowersje, Opole 2021.
Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie: inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017.
Jankowski W., Ewangeliczna wartość rodziny w Kościele i świecie według Synodów o Rodzinie, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 24 (2017), 83-99 (DOI: 10.18276/2kk.2017.24-05).
Kućko W., Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji "Amoris laetitia" papieża Franciszka, „Fides et Ratio” 43 (2020) 3, s. 88-101 (DOI: 10.34766/fetr.v43i3.337).
Kupczak J., Źródła sporu o „Amoris laetitia”, Poznań 2018.
L’Osservatore Romano [PL], 7-8 (2012), 24-26.
Lubowicki K., Duchowość małżeńska w nauczaniu bł. Jana Pawła II, Kraków 2012.
Naumowicz J., Kościół domowy w myśli Jana Chryzostoma, „Pastores” 33 (2006) nr 4, s. 108-114.
Paglia V., Adhortacja apostolska Amoris laetitia. Wartość „synodalna” adhortacji apostolskiej, „Studia Socialia Cracoviensia” 9 (2017) 1/16, s. 11-22 (DOI: 10.15633/scc.2297).
Paweł VI, Adhortacja apostolska „Marialis cultus”, w: S.C. NAPIÓRKOWSKI (opr.), Jak czcić Matkę Bożą?, Niepokalanów 1984, s. 82-84.
Pontificio Consiglio per la Famiglia, Enchiridion della famiglia e della vita. Documenti magisteriali e pastorali su famiglia e vita 2004-2011, Città del Vaticano 2012.
Pontificio Consiglio per la Famiglia, Enchiridion della famiglia e della vita: documenti magisteriali e pastorali dal Concilio di Firenze (1439) a Papa Francesco, Città del Vaticano 2014.
Potoczny M.R., Rodzina w nauczaniu papieży po Soborze Watykańskim II. Wybór dokumentów – Vademecum, Kamień Śląski 2015.
Sinodo dei Vescovi, Relazione Finale del Sinodo dei Vescovi al Santo Padre Francesco (24 ottobre 2015), nr 92, https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2015/10/24/0816/01825.html (10.05.2021).
Sobczyk A.J., Koncepcja duchowości małżeństwa i rodziny w świetle adhortacji Amoris Laetitia, „Teologia i Człowiek” 35 (2016) 3, s. 181-198 (DOI: 10.12775/TiCz.2016.036).
Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002.
Zamelski P., Karta Praw Rodziny w urzeczywistnianiu praw człowieka, „Teologia i Człowiek” 29 (2015), z. 1, s. 271-291 (DOI: 10.12775/TiCz.2015.012).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Teologia i Człowiek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 383
Liczba cytowań: 0