Pierwsze seminaria duchowne w Polsce – recepcja dekretu Soboru Trydenckiego o seminariach
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2013.017Palabras clave
seminaria duchowne, Sobór Trydencki, seminaria duchowne w Polsce, przygotowanie do kapłaństwaResumen
Powołanie przez Sobór Trydencki (1545–1563), dekretem Cum adolescentium aetas, do życia seminariów duchownych, było potrzebą chwili dla życia, działalności i rozwoju Kościoła. Stało się jednocześnie momentem zwrotnym i przełomowym w dziejach wychowania, kształcenia i przygotowywania kandydatów do kapłaństwa, stworzyło również nowe, bardziej optymalne i korzystniejsze niż dotąd warunki kształcenia i wychowywania kandydatów do kapłaństwa. Decyzja Tridentinum spowodowała, iż zarzucono dotychczasowy sposób rekrutacji kandydatów do kapłaństwa, zupełnie doraźny i przypadkowy, a wprowadzono planowany i obowiązkowy, w myśl którego przyszłych kapłanów będzie przygotowywało się wspólnie, w instytucjach zamkniętych i zorganizowanych.
Realizacja soborowego dekretu o seminariach duchownych znalazła w Polsce bardzo podatny grunt i zaowocowała fundacją i erekcją wielu seminariów duchownych już niebawem po Soborze Trydenckim, a nawet w trakcie jego obrad, na długo przed oficjalnym przyjęciem uchwał trydenckich przez Kościół w Polsce na synodzie piotrkowskim w 1577 r. Biskupi polscy na dwa łata przed wydaniem dekretu soborowego, z inicjatywy prymasa Jana Przerembskiego, na synodzie prowincjalnym warszawskim w 1561 r. podjęli decyzję o zakładaniu seminariów duchownych, które lepiej niż dotąd realizowałyby zadanie przygotowania kandydatów do kapłaństwa. Dzięki wysiłkom biskupów oraz zrozumieniu idei i znaczenia soborowego dekretu o seminariach i potrzeb Kościoła, można powiedzieć, iż Kościół w Polsce włączył się w dzieło reformy i odnowy kształcenia i wychowania kandydatów do kapłaństwa. Poprzez te zabiegi i prace, nakład i organizację funduszy do funkcjonowania seminariów, dostrzegając wielkie braki w formacji ludzkiej, duchowej i intelektualnej kandydatów do kapłaństwa, jak i samych kapłanów, biskupi polscy realizowali głęboką reformę formacyjną kandydatów do kapłaństwa, w duchu Soboru Trydenckiego.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 447
Number of citations: 0