Guadalupe, Kibeho, and Gietrzwałd: Gospel Roots and Cultural Interpretations of Marian Apparitions
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.029Palabras clave
Mary, apparitions, support, spiritual therapy, colonialismResumen
This study investigates how Mary, through her apparitions, provides spiritual support within a cultural context. By analyzing biblical episodes—such as Mary’s intervention at the wedding at Cana and her visit to Elizabeth—it becomes evident that during her earthly life, Mary was attuned to the needs of others and intervened in ways that were both subtle and effective. These patterns of action are then examined in relation to contemporary Marian apparitions in specific cultural contexts: Guadalupe (Mexico), Kibeho (Rwanda), and Gietrzwałd (Poland). This interdisciplinary study explores how these apparitions reflect Mary’s care for people, particularly during the colonial period, when she adapted her messages to local cultures and languages. In doing so, Mary offered spiritual comfort and guidance, addressing the injustices of colonization. By examining Mary’s role as a protector in times of crisis, this work underscores her contribution to alleviating the effects of colonial violence, supporting local communities, and facilitating the integration of Christianity with indigenous traditions. Finally, the study explores Mary as a symbol of hope and renewal, offering resilience in the face of both historical and spiritual challenges.
Citas
Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, translated by Willard R. Trask. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1953.
Bartnik, Czesław S. „Maryja – wielki znak na niebie.” Roczniki Teologiczne 51, no. 2 (2004): 133–40.
Bhabha, Homi K. The location of culture. Routledge, 2012.
Davis, Norman. God's Playground: A History of Poland. Volume II: 1795 to the present. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Glissant, Édouard. Poetics of Relation. University of Michigan Press, 1997.
Gruzinski, Serge. The Mestizo Mind: The Intellectual Dynamics of Colonization and Globalization. New York: Routledge, 2003.
Hall, Stuart. “Cultural Identity and Diaspora.” In Colonial discourse and post-colonial theory. Routledge, 2015: 392–403.
Ilibagiza, Immaculée. Our Lady of Kibeho: Mary Speaks to the World from the Heart of Africa. New York: Image Books, 2008.
Ilibagiza, Immaculée. Left to Tell: Discovering God Amidst the Rwandan Holocaust. Carlsbad: Hay House, 2006.
Kenney, Padraic. Rebuilding Poland: Workers and Communists 1945–1950. Ithaca: Cornell University Press, 1997.
Longman, Timothy. Christianity and Genocide in Rwanda. New York: Cambridge University Press, 2010.
Luhrmann, Tanya M. How God Becomes Real: Kindling the Presence of Invisible Others. Princeton University Press, 2020.
Napiórkowski, Andrzej A. Maryja jest piękna: zarys mariologii i maryjności. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2016.
Poole, Stafford. „The Guadalupan Devotion in Mexico”. Tucson: University of Arizona Press, 2004.
Popiołek, Piotr. „Mariofania. Rola Maryi w dialogu międzyreligijnym.” Teologia i Człowiek 42, no. 2 (2004): 165–91. DOI: https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.021.
Ravasi, Gianfranco. Maryja. Matka Jezusa. Wydawnictwo Jedność, 2017.
Rodríguez, Jeanette. Our Lady of Guadalupe: Faith and Empowerment among Mexican-American Women. Austin: University of Texas Press, 2009.
Roszak, Piotr, and Jesus Tanco Lerga. „Marian Devotion on the Camino de Santiago during the Middle Ages.” Religions 13, no. 12 (2022): 1213. DOI: https://doi.org/10.3390/rel13121213.
Said Edward W. “Orientalism.” The Georgia Review 31.1 (1977): 162–206.
Spivak, Gayatri Chakravorty. A critique of postcolonial reason: Toward a history of the vanishing present. Harvard University Press, 1999.
Thompson Ewa M. Imperial knowledge: Russian literature and colonialism. Greenwood Press, 2000.
Tillich, Paul. Theology of culture. Oxford University Press, 1959.
Tillich, Paul. The courage to be. Yale University Press, 2008.
Twagilimana, Aimable. Historical Dictionary of Rwanda. Lanham: Scarecrow Press, 2007.
Wolf, Eric R. “The Virgin of Guadalupe: A Mexican National Symbol.” American Anthropologist 60, no. 1 (1958): 34–45.
Zientara-Malewska, Maria. Gietrzwałd: dzieje polskości. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1976.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Berenika Seryczyńska, Michał Pierzchała

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 48
Number of citations: 0