La teoria della Percezione di Hans Urs von Balthasar nella «Verità del mondo»
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2023.020Palabras clave
teoria della percezione, la filosofia di Hans Urs von BalthasarResumen
Il testo propone una sintesi di teoria della percezione sviluppata da Hans Urs von Balthasar nell’opera Verità del mondo. Per poter risolvere una difficoltà evidenziata nell’approccio di Balthasar, la sua teoria viene successivamente confrontata con un approccio proposto da Dan Nesher.
Citas
Artusi, Lorenzo. Hans Urs von Balthasar. Un’anima per la bellezza. Origini dell’estetica teologica nell’“Apocalisse dell’anima tedesca”. Panzano in Chianti (FI): Edizioni Feeria, 2006.
Balthasar, Hans Urs von. Gloria, vol. 4, Nello spazio della metafisica – antichità. Milano: Jaca Book, 2017.
Balthasar, Hans Urs von. Gloria, vol. 6, Antico patto. Milano: Jaca Book, 2010.
Balthasar, Hans Urs von. Il Tutto nel frammento. Milano: Jaca Book, 2017.
Balthasar, Hans Urs von. TeoDrammatica, vol. 3, Le persone del dramma. L’uomo in Cristo. Milano: Jaca Book, 2012.
Balthasar, Hans Urs von. TeoLogica, vol. 1, Verità del mondo. Milano: Jaca Book, 2010.
Balthasar, Hans Urs von. TeoLogica, vol. 2, Verità di Dio. Milano: Jaca Book, 1990.
Elgin, Catherine Z. True Enough. Cambridge, MA; London: The MIT Press, 2017.
Fisichella, Rino. La bellezza è la prima parola. Rileggendo H. U. von Balthasar. Cinisello Balsamo: Edzioni di San Paolo, 2020.
Guardini, Romano. Mondo e persona. Brescia: Morcelliana, 2000.
Guerriero, Elio. Il Dramma di Dio. Milano: Jaca Book, 1999.
Henrici, Peter. “La filosofia di H. U. von Balthasar.” Nel H. U. von Balthasar, Balthasar – Figura e Opera, a cura di Karl Lehmann e Walter Kasper, 305–334. Casale Monferrato: Piemme, 1991.
Imperatori, Mario. H. U. von Balthasar. Una teologia drammatica della storia. Roma: Pontificio Seminario Lombardo, 2001.
Nesher, Dan. “Epistemic logic. All knowledge is based on our experience, and epistemic logic is the cognitive representation of our experiential confrontation in reality.” Semiotica 238 (2021): 153–179. https://doi.org/10.1515/sem-2019-0026.
Nesher, Dan. On Truth and the Representation of Reality. Lanham: University Press of America, 2002.
Nesher, Dan. “Peircean epistemology of learning and the function of abduction as the logic of discovery.” Transactions of the Charles S. Peirce Society 37, no. 1 (2001): 23–57.
Nesher, Dan. “Pragmaticist Realism. The Third Philosophical Perspective as the ‘Intermediate Point’ between Metaphysical Realism and Internal Realism.” Journal of Speculative Philosophy 13, no. 4 (1999): 257–293.
Nesher, Dan. “’What makes a reasoning sound’ is the proof of its truth.” Semiotica, 221 (2018): 29-52. DOI: https://doi.org/10.1515/sem-2016-0086.
Peirce, Charles Sanders. “Pragmatismo inteso come logica dell'abduzione.” Nel Scritti scelti, Charles Sanders Peirce, 565-587. Torino: UTET, 2008.
Sequeri, PierAngelo. Estetica e teologia. Milano: Glossa, 1993.
Vidoni, Gianni. Il mistero della bellezza. L'estetica trascendentale di Hams Urs von Balthasar. Tesi di Laurea, Università degli Studi di Udine, 2011–2012. https://www.tesionline.it/tesi/autore/gianni-vidoni/45796.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Tadeusz Sierotowicz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 138
Number of citations: 0