Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Peer Review Process
    • Open Access Policy
    • Article Processing Charges and Submission Charges
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Theology and Man

Building a House on the Rock – On Christian Vision of the Process of Upbringing
  • Home
  • /
  • Building a House on the Rock – On Christian Vision of the Process of Upbringing
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 43 No. 3 (2018) /
  4. ARTICLES

Building a House on the Rock – On Christian Vision of the Process of Upbringing

Authors

  • Marek Filipczuk Wydział Teologiczny Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie http://orcid.org/0000-0001-7068-3896

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.029

Keywords

Christian anthropology, Jesus Christ, morality, personalistic pedagogy, upbringing

Abstract

Christian personalism which accepts the fundamental reality of God-the Father and man-a person is the right path leading to full understanding of the concept of personality as a combination of spirituality, individual traits and socialization which are inseparable features of human person. Pedagogy gives priority to problems essential for the theory of education , namely 'Who is a man' and 'What is his nature'. The reply to these questions determines the goal of upbringing, the reference to the appropriate system of values , that is the connection of ethics and education, as well as defines the components which are responsible for a harmonious and integral development of personality according to the personalistic norm.

Personalistic pedagogy places emphasis on the affirmation of a person and on such upbringing which protects relationships with other people and man's whole environment. The immanent elements of this way of upbringing are the formation of man's rationality and his freedom, as well as that of his world outlook and emotions. It allows space for the protection of relationships with – through friendship with and love for – other people, and creating relations with God through religious education. Such upbringing consists in building relations with everything that is genuine and kind, upright and honest- thus being aimed at the harmonious growth of man's entire personality.

References

Benedykt XVI, Deus caritas est. Encyklika o miłości chrześcijańskiej, Watykan 2005.

Bergoglio, J.M., papież Franciszek, Wymagania i pasja. O wychowaniu chrześcijańskim, Kraków 2013.

Brzezinka, W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Cichoń, W., Aksjologiczne ujęcie procesu wychowania, w: Człowiek – wartości – wychowanie, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 121–140.

Cogiel, M., Kontrowersje wokół wychowania. Dylematy teorii i praktyki edukacyjnej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 27–28 (1995), s. 53–63.

Cogiel, M., Wychowanie personalistyczne wobec nowego paradygmatu edukacji, AK 136 (2001) 552, s. 283–290.

Dziekoński, S., Podmiotowy charakter wychowawczego działania katechety, w: Dzisiejszy katecheta – stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, Kraków 2002, s. 89–109.

Dziekoński, S., Wychowanie w nauczaniu Kościoła od XIX w. do Soboru Watykańskiego II, Warszawa 2000.

Exeler, A., L’educatione religiosa. Unitinerario alla maturazione dell’uomo, Torino 1990.

Gałkowski, S., Celowość a wychowanie, w: Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, red. A. Gała, Wrocław 1994, s. 7–18.

Gogacz, M., Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993.

Góralczyk, P., Trudny proces wychowania, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 7 (2005), s. 155–169.

Góralczyk, P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy dla rodzin, Braga–Monte Sameiro, 15 V 1982, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. V/1, Poznań 1982, s. 741.

Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. odprawionej na Placu Zwycięstwa (2 czerwca 1979 r.), Warszawa 1979, nr 3.

Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli świata nauki (Lublin, 9 VI 1987), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny, red. J. Poniewierski, Kraków 1997, s. 398.

Jan Paweł II, Przemówienie na uniwersytecie w Padwie (12.09.1982), w: Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym–Lublin 1998, s. 161–163.

Kadziński, T., Powinność wychowawcza Kościoła – szkoła katolicka, „Paedagogia Christiana” 4 (1999), s. 104–112.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Kondziela, J., Chrześcijańskie ujęcie praw człowieka, ChS 63–64 (1978), s. 54–55.

Kongregacja Nauki Wiary, Libertatis nuntius. Instrukcja, w: Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966–1994, opr. Z. Zimowski, J. Królikowski, Tarnów 1995, s. 215–235.

Krąpiec, M. A., Człowiek podmiotem wychowania, „Zeszyty Formacji Katechetów” 4 (2004) 2, s. 25–29.

Kukołowicz, T., Wychowanie – arcyludzki problem, w: Wychowawca na czas próby. Jakiego człowieka chcemy wychować?, Marki–Struga 1997, s. 11–32.

Kunowski, S., Podstawowe zasady wychowania w Deklaracji, AK 60 (1968) 359, s. 414–424.

Kunowski ,S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Lepa, A., Manipulowanie człowiekiem jako problem współczesnej pedagogii, „Ethos” 5 (1992) 1, s. 77–87.

Maritain, J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61–79.

Matulka, Z., Samowychowanie chrześcijańskie, Toruń 1995.

Misiaszek, K., Wychowanie chrześcijańskie w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego, ChS 23 (1993) 4, s. 88–101.

Nagórny, J., Chrześcijańskie wychowanie do wartości moralnych, „Seminare” 10 (1994), s. 69–92.

Niparko, R., Wychowanie religijne jako wychowanie humanistyczne – perspektywa personalistyczna, „Paedagogia Christiana” 2 (2003), s. 9–22.

Nowak, M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Nowak, M., Wychowanie religijne w pedagogice katolickiej XX wieku, „Paedagogia Christiana” 1 (2001), s. 43–69.

Nowak, M., Wychowanie w personalizmie, ChS 4 (1993), s. 60–64.

Orczyk, A., Założenia filozoficzne i wychowawcze chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2 (2004), s. 39–43.

Pasternak, W., Dydaktyka wartości, w: Człowiek – wychowanie – kultura, red F. Adamski, Kraków 1993, s. 146–158.

Pellegrino, G., Jak wychowywać?, Warszawa 1994.

Proietti Segnalini, R., La pedagogia personalizzata e l’azione pedagogico-pastorale nella scuola, Roma 1990.

Sobór Watykański II, Gravissimum educationis. Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002.

Tarnowski, J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993

Tarnowski, J., Wołanie o mistrza. W 30-lecie soborowej Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim z ks. J. Tarnowskim rozmawiają E. Osewska i T. Ochinowski, „Więź” 12 (1995), s. 81–95.

Tomasik, P., Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych polskiej szkoły, Warszawa 1998.

Vloet, J. van der, Obraz człowieka jako fundament pedagogii, ComP 12 (1992) 3, s. 3–11.

Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak, T. Ożóg, Lublin 2000.

Zimny, J., Zasady chrześcijańskiego wychowania, http://www.pedkat.pl/index.php/255-ks-zimny-jan-zasady-chrzescijanskiego-wychowania (data dostępu: 20.09.2016).

Theology and Man

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-11-18

How to Cite

1.
FILIPCZUK, Marek. Building a House on the Rock – On Christian Vision of the Process of Upbringing. Theology and Man. Online. 18 November 2018. Vol. 43, no. 3, pp. 99-122. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2018.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 43 No. 3 (2018)

Section

ARTICLES

License

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 964
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Christian anthropology, Jesus Christ, morality, personalistic pedagogy, upbringing
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop