Starsze kobiety i ich duchowość w Księdze Tobiasza
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.031Mots-clés
Księga Tobiasza, starsza kobieta, miłosierdzieRésumé
W społeczeństwie patriarchalnym Imperium Asyrii i Medii ok. IV w. przed Chr. kobiety diaspory żydowskiej są ukazywane w kontekście rodziny, w domu, w rolach podporządkowanych córek, żon, matek, teściowych i babek. Księga Tobiasza z pełnym realizmem i bez retuszowania niedoskonałości przedstawia portrety trzech starszych i doświadczonych kobiet: Debory, Hanny i Edny. Uosabiają one ideał kobiety oddanej rodzinie, pracowitej, dobrze zarządzającej domem, mądrej i emocjonalnej.
Jednym z głównych wątków księgi jest miłosierdzie Boże. Bóg bogaty w miłosierdzie doprowadza do uczestnictwa we własnym życiu swoich naśladowców, w tym współczujące i dobroczynne kobiety. Miłosierdzie stanowi istotę ich powołania, jednak przejawy ich dobroczynności nie rzucają się w oczy, gdyż są związane z podstawowymi potrzebami życiowymi. To one karmią, odziewają, udzielają gościny, pocieszają i pielęgnują. Powołanie kobiety ma zatem charakter inkarnacyjny i dlatego kobieta uosabia w Biblii naród wybrany, a więc każdego człowieka w relacji do Boga, ukazując możliwość odpowiedzi Bogu w realiach codziennego życia, bo kto miłuje, pragnie obdarzać sobą.
Références
Balldock J., Kobiety w Biblii, Warszawa 2008.
Brown Tkacz C., Are Old Testament Women Nameless, Silent, Passive Victims?, “This Rock” (2006) V17/nr10, źródła internetowe: http://www.catholic.com/magazine/articles/are-old-testament-women-nameless-silent-passive-victims, [dostęp: 28.02.2017].
Bow B., Nickelsburg G. W. E., Patriarchy with a Twist: Men and Women in Tobit, w: Women Like This: New Perspectives on Jewish Women in the Greco-Roman World, red. Levine Amy-Jill, Atlanta: 1991, ss.127–143.
Bauckham R., Tobit, as a Parable For the Exiles of Northern Israel, w: Studies in the Book of Tobit: A Multidisciplinary Approach, red. Bredinss Mark, Londyn 2006, ss. 140-164.
Calmet A., Dictionnaire historique, critique, chronologique, géographique et littéral de la Bible, t. 4, Genewa 1730.
Chrostowski W., Rzeczywistość i symbolika kobiety w Biblii, „Pastores” (2002) nr 14/1, ss. 9-21.
Gladson J. A., The Role of Women in the Old Testament Outside the Pentateuch, ss. 3-4, źródła internetowe: https://www.adventistarchives.org/the-role-of-women-in-the-old-testatment-outside-the-pentateuch.pdf, [dostęp: 28.02.2017].
Guevara Llaguno M. Junkal, Modelos de mujer en la historia deuteronomista: excusa, legitimación y propaganda - Feminine roles models in Deuteronomistic History, „MEAH sección Hebreo” 58 (2009), s.113-138.
Hadjadj F., La sagesse de la charité, une spiritualité de l’incarnation, źródła internetowe: https://fr.zenit.org/articles/la-sagesse-de-la-charite-une-spiritualite-de-lincarnation-par-fabrice-hadjadj/, [dostęp: 28.02.2017].
Jackobs N., You did not Hesitate to Get up and Leave the Dinner – Food and Eating in the Narrative of Tobit With Some Attention to Tobit’s Shavuot Meal, w: The Book of Tobit: Text, Tradition, Theology, red. Xeravits Géza G., Zsengellér József, Pápa 2004, ss. 121-138.
Jan Paweł II, Encyklika Dives in misericordia, Rzym 30.11.1980, źródła internetowe: http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_30111980_dives-in-misericordia.html, [dostęp: 28.02.2017].
Limentani E., Il Ruolo della donna nella tradizione ebraica. Beve panorama storico-sociale, źródła internetowe: http://www.babelonline.net/home/003/ventaglio/Limentani_rulo_donna.pd, [dostęp: 28.02.2017].
Linke W., Literacka ojczyzna Tobiasza. Tło kulturowe Tb jako klucz teologicznej lektury księgi, Warszawa 2013.
Linke W., Małżeństwo Tobiasza i Sary w księdze Tobiasza. Przyczynek do historii instytucji małżeństwa, „Collectanea Theologica” (2009) 79/nr 4, Warszawa, ss.31-45.
Nowell I., Roles of Women in the Old Testament, źródła internetowe: http://www.laici.va/content/dam/laici/documenti/donna/bibbia/english/roles-women-old-testament.pdf, [dostęp: 28.02.2017].
Pietkiewicz R., Obraz Boga w deuterokanonicznej historiografi Starego Testamentu, „Świdnickie Studia Teologiczne” (2010) RokVII/nr 7, ss. 247-264.
Proc B., Wpływy Perskie w księdze Tobiasza, „Scripta Biblica et Orientalia” (2011) nr 3, s 183-190.
Przygoda W., Miłosierni jak Ojciec. Teologia i praktyka miłosierdzia chrześcijańskiego, Współczesne wyzwania Teologii Pastoralnej, red. Radosław Chałupniak, J. Opole 2016, ss. 9-20.
Rose M., Une herméneutique de l'Ancien Testament: comprendre, se comprendre, faire comprendre, Genewa 2003.
Skóra E. G., Seksualność człowieka jako mężczyzny i kobiety na tle Starego Testamentu, „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Naukowego Fides et Ratio” (2014) nr 4/20, ss. 6-23.
Slawik J., O rolach kobiet w Starym Testamencie (Biblii Hebrajskiej), „Rocznik Teologiczny ChAT” (2012) LIV/z.1-2, ss.9-30.
Stuckenbruck L., The Book of Tobit: A Very Short Commentary with English Translation, źródła internetowe: http://www.academia.edu/19883995/Tobit_-_A_very_short_commentary_with_translation, [dostęp: 28.02.2017].
Twardziłowski T., Zarys problematyki rodzinnej w Biblii, w: Instytucja rodziny wczoraj i dziś - Perspektywa interdyscyplinarna T.2 Społeczeństwo i kultura, red. Justyna Kinga
Stępkowska, Katarzyna Małgorzata Stępkowska, Lublin 2012, ss. 11-120.
Wojciechowski M., Księga Tobiasza, czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej, Częstochowa 2005.
Wojciechowski M., Nauczanie moralne greckich ksiąg Starego Testamentu, w: „Analecta Biblica Lublinensia” (2011) nr VII, ss. 99-110.
Wojciechowski M., To fight or not to fight? Various answers to the foreign political power in the Greek books of the Old Testament, “Folia Orientalia” (2013) Vol.50, s. 243-254.
Zielonka I., Kobiety sławione pieśnią w Starym Testamencie - Debora i Jael, w: „Collectanea Theologica” (2011) nr 81/1, ss. 17-39.
Ziółkowski Z., Z najtrudniejszych stronnic w Biblii - Zmiana w Zdrowaśce, w: Najtrudniejsze stronice Nowego Testamentu, Warszawa 2006.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 2539
Number of citations: 0