The Theology of Songs to the Blessed Sacrament
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.004Keywords
Eucharist, Blessed Sacrament, adoration, Eucharistic hymnsAbstract
The theological dimension of the hymns to the Blessed Sacrament highlights one of the Church’s most profound teachings. The real presence of Christ under the appearances of bread and wine initiated during the Eucharist continues in the mystery of adoration of His Body. It should be noted that adoration of the Blessed Sacrament did not hold a central place in the first millennium of the Christian era; it only became a widespread practice in the second millennium within the Latin Church. This shift was influenced by theological debates and reflections on Christ’s real presence in the Eucharist, further reinforced by Eucharistic miracles, the Feast of Corpus Christi, and doctrinal affirmations by Church councils. Among the practices that explore the mystery of Christ’s presence both in the Eucharist and outside of Mass are Eucharistic hymns, which glorify God and help the faithful deepen their understanding of this great mystery.
References
Bochyński, Mieczysław. „Zasób sekwencji mszału z Kraśnika z przełomu XIV/XV i XV/XVI wieku.” Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 47 (1983): 175–238.
Breviarium Fidei, Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha, 2007.
Gagliardi, Mauro. Wprowadzenie do tajemnicy Eucharystii. Doktryna, liturgia, pobożność, tłum. W. Szymona. Kraków: Wydawnictwo Ikona, 2017.
Giraudo, Cesare. Traktat o Eucharystii. Wprowadzenie w misterium, tłum. W. Szymona. Kraków: Wydawnictwo M, 2019.
Hochleitner, Janusz. „Boże Ciało w tradycji i zwyczajach ludowych (na przykładzie diecezji warmińskiej w okresie potrydenckim).” Studia Elbląskie 5 (2003): 77–92.
Jan Paweł II. Encyklika „Ecclesia de Eucharistia”. O Eucharystii w życiu Kościoła. Kraków: Wydawnictwo M, 2003.
Jungmann, Josef Andreas. Missarum Sollemnia. Origini, liturgia, storia e teologia della Messa romana, tłum. Benedettine del Monastero di S. Paolo in Sorrento. Milano: Ancora, 22004.
Kałamarz, Wojciech. „Nieznana autorka tekstów popularnych pieśni kościelnych – s. Anuncjata Natalia Łada FNS.” Musica Ecclesiastica 12 (2017): 113–122.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 22002.
Kwiatkowski, Dariusz. „Teologia obrzędu wystawienia i adoracji Najświętszego Sakramentu.” Studia Gdańskie, 40 (2007): 59–71.
Komunia święta i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą świętą dostosowane do zwyczajów diecezji polskich. Katowice: Księgarnia św. Jacka 22020.
Ławik, Dariusz. „Wpływ koncepcji obecności Jezusa w Eucharystii na kształtowanie się nauki reformatorów o Wieczerzy Pańskiej.” Studia Gdańskie 44 (2019): 131–143.
Mazurkiewicz, Roman. „Do genezy hymnu Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary…” Ruch Literacki 4/5 (1990): 293–308.
Mitchell, Nathan. Bux, Nicola. „Il culto eucaristico.” W Scienza Liturgica. Manuale di Liturgia, t. 3: L’Eucaristia, red. A. J. Chupungco, 278–299. Casale Monferrato: Piemme, 21999.
Nowak, Władysław. „Odnowa kultu eucharystycznego w Kościele a sanktuaria eucharystyczne na Warmii przed Soborem Trydenckim.” Liturgia Sacra 12/1 (2011): 25–36.
Paschasio Radberto. „De corpore et sanguine Domini.” Wyd. B. Paulus. W Corpus Christianorum: Continuatio Mediaevalis 16. Turnhout: Brepols, 1969.
Pawlak, Ireneusz. Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. Lublin: Polihymnia, 2000.
Ratramn. „De corpore et sanguine Domini.” W Ratramnus, De corpore et sanguine Domini. Texte établi d’après les manuscrits et notice bibliographique, red. J. N. Bakhuizen van den Brink, 97–101. Amsterdam: North–Holland Publishing Company, 1954.
Siedlecki, Jan. Śpiewnik kościelny. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, 412021.
Sobór Watykański II. „Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium” (nr 47). W Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Poznań: Pallottinum, 2002.
Wiśniewski, Piotr. „Sekwencje mszalne – jedna z klasycznych form śpiewów postgregoriańskich.” Teologia i Człowiek 20 (2012): 141–153.
Zalewski, Witold. „Polska twórczość organowa zainspirowana pieśnią kościelną w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego, cz. I.” Pro Musica Sacra 12 (2014): 169–199.
https://akompaniament.upjp2.edu.pl/do-najswietszego-sakramentu. Dostęp 03.06.2024 r.
https://akompaniament.upjp2.edu.pl/do-najswietszego-sakramentu. Dostęp 05.06.2024 r.
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kkultu/redemptionis_sacramentum_25032004.html. Dostęp 05.06.2024 r.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karol Litawa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 13
Number of citations: 0