Problems and Challenges in the Wake of Remote Learning during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of a School Psychologist: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.027Keywords
COVID-19, COVID-19 pandemic, remote education, mental health of children and adolescents, psychological assistance at school, school psychologistAbstract
The SARS-CoV-2 pandemic has significantly affected various dimensions of modern human existence. One of the spheres of social life that has been particularly impacted is education. Remote learning, introduced as a result of public health restrictions, has had a significant effect on the mental health and interpersonal relationships of children and adolescents. The effects of isolation are increasingly detectable in students’ behavior. School psychologists have observed numerous mental disorders such as depression, anxiety, eating disorders, self-destructive behavior and an ever-growing number of suicide attempts. One can assume that this is a long-term trend. Therefore, there is a need for teachers and other professionals to organize systemic support at school in close cooperation with parents, to set common goals and to decide upon ways to combat the trend. It is necessary to intensify activities designed to improve the mental condition of young people by building good relationships in the classroom, integrating students with the educator and introducing supportive and preventive measures combined with workshops that teach new interpersonal skills. If disturbing symptoms persist or if the functioning of children and adolescents deteriorates, parents should be able to seek psychiatric consultation and psychotherapeutic assistance.
References
Brzeziński, Jerzy M. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN, 2019.
Buchta, Roman, Wojciech Cichosz, and Anna Zellma. “Religious Education in Poland during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship.” Religions 12 (2021) 8, 650: 1–13. DOI: https://doi.org/10.3390/rel12080650.
Cichosz, Wojciech. “Educational Effectiveness of Catholic Schools in Poland Based on the Results of External Exams.” Religions 14, no. 1, 5 (2023). DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010005.
Cichosz, Wojciech. „Antropologiczne uwarunkowania edukacji religijnej.” W Pedagogika religii, red. Zbigniew Marek, Anna Walulik, 357–378. Kraków: Akademia Ignatianum, 2020. https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/series/pedagogika.
Cichosz, Wojciech. „Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii.” W Kerygma. Biblia. Katecheza, red. Ryszard Czekalski, 243–253. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2012.
Cichosz, Wojciech. „Koncepcja osoby ludzkiej w filozofii św. Tomasza z Akwinu.” Studia Gdańskie 13 (2000): 175–186.
Cichosz, Wojciech. „Między nagrodą a karceniem. Rola systemów motywacyjnych w edukacji.” Gdyński Kwartalnik Oświatowy 1 (2004): 64–68.
Cichosz, Wojciech. Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni 1992–2019. Pelplin: Bernardinum, 2019.
Gajosowa, Paulina. „Lockdown a edukacja zdalna w Polsce: trudności i szanse.” W Lockdown. Prawo i społeczeństwo, red. Karol Łukomiak, 251–262. Łódź: Wydawnictwo Naukowe ArchaeGrath, 2021.
Grzelak, Szymon, i Dorota Żyro. Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04.2020–01.2021. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, 2021. ipzin.org/images//pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf (dostęp: 05.03.2022).
Kaczmarzyk, Marek. „Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej.” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 20–24. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Katz, Vikki S., Amy B. Jordan, and Katherine Ognyanova. “Digital inequality, faculty communication, and remote learning experiences during the COVID-19 pandemic: A survey of U.S. undergraduates.” PLoS ONE 16, no. 2 (2021). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246641 (dostęp: 17.04.2022).
Morrison, James. Wstępny wywiad diagnostyczny. Tłumaczenie Marta Kapera. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Mróz, Franciszek, and Piotr Roszak. “The Ministry of Religious Congregations to People Affected by the SARS-CoV-2 Coronavirus in Poland: Geographies of Care During the COVID-19 Pandemic.” Journal of Religion and Health 61 (2022) 3: 2279–2301. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-022-01570-0.
Poleszak, Wiesław, i Jacek Pyżalski. „Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone.” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 28–36. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Przetacznikowa Maria, i Grażyna Makiełło-Jarża. Psychologia ogólna. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.
Pyżalski, Jacek. „Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli?” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 25–27. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Rozporządzenie MENiS w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r., Dz.U. z 2020 r., poz. 1280 oraz z 2022 r., poz. 1594.
Suchańska, Anna. Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.
Szulist, Janusz. „Służba rodzinie w ramach chrześcijańskiej koncepcji państwa.” Teologia i Człowiek 19, no. 1 (2012): 211–228. DOI: https://doi.org/10.12775/TiCz.2012.014.
Szymańska, Joanna. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014, https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/projekty/ochrona-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-modziezy_2014.pdf (dostęp: 15.03.2022).
The Effects of Social Isolation on Mental Health, https://www.newportacademy.com/resources/mental-health/effects-of-social-isolation-on-mental-health/#:~:text=Typically%2C%20social%20isolation%20for%20teens%20is%20the%20result,may%20prevent%20them%20from%20reaching%20out%20to%20others (dostęp: 17.03.2022).
Wachowiak, Joanna. Trudności dzieci w powrocie do szkoły – Radzenie sobie z napięciem, zaburzenia zachowania, psychosomatyczne objawy lękowe. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2021. https://m.powiatszczycienski.pl/2021/05/trdunosci-uczniow-w-powrocie-do-szkoly-j-wachowiak-40644.pdf (dostęp: 17.03.2022).
Wojtaś, Karolina. Izolacja społeczna a kondycja psychiczna dzieci i młodzieży. https://wylecz.to/uklad-nerwowy-i-psychiatria/izolacja-spoleczna-a-kondycja-psychiczna-dzieci-i-mlodziezy/ (dostęp: 05.03.2022).
Zellma, Anna, Roman Buchta, i Wojciech Cichosz. “The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools.” British Journal of Religious Education 44, no. 3 (2022): 223–237. DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wojciech Cichosz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 308
Number of citations: 0