The Philosophical Science of Signs as Intermediaries of Human Understanding versus the Sign-Based Character of the Liturgy
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.026Keywords
sign, liturgy, worshipAbstract
The philosophical reflection undertaken within the field of semiotics reveals signs as intermediaries that enable the knowledge of something other than themselves. This is expressed by the classic Latin phrase aliquid stat pro aliquo, which means that “something stands for something else.” The human language is a unique tool that uses signs for interpersonal communication. The need to use signs in the process of communication is determined by the fact that all human knowledge begins with the senses. This entails the requirement to also make use of material intermediaries in cases where even the most spiritual and lofty ideas need to be conveyed. This is also true of God, who – when communicating with man – is in a way “limited” to using signs which are capable of being captured by the human senses.
The holy liturgy also has a sign-based character both in its anabatic dimension and in its katabatic dimension. The same holds true for all types of devotions and folk piety in which the anabatic dimension – that is worship being given by man to God – obviously has a predominant role. Among the signs used in the liturgy, a particular role is played by the expressions that make up the language, which – in its unique manner – appears to fulfill the most characteristic functions indicated by the philosophical reflection on language that takes place within semiotics.
References
Arystoteles, O duszy, tłum. P. Siwek, Warszawa 1988.
Blackburn S., Oksfordzki słownik filozoficzny, tłum. C. Cieśliński, P. Dziliński, M. Szczubiałka, J. Woleński, Warszawa 1997.
Bronk A, Podstawy nauk o religii, Lublin 2003.
Brzeziński D., „Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki”. Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2015.
Brzeziński D., Human Dimension of the Christian Liturgy, „Teologia i Człowiek” 48(2019), s. 71-89.
Brzeziński D., Między sacrum i profanum. Granice ludzkiej ingerencji w liturgię, w: D. Kwiatkowski (red.), Obecność sacrum i profanum w liturgii Kościoła. Korzyści i zagrożenia (Colloquia Disputationes, t. 53), Poznań 2020, s. 31-49.
Dutkiewicz T., Filozoficzny spór o przedmiot poznania, a koncepcja poznania duchów czystych w wykładzie angelologii św. Tomasza z Akwinu, „Studia Gdańskie” 39(2016), s. 151-164.
Głowa W., Znaki i symbole w liturgii, Przemyśl 1995.
Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2000.
Hryniewicz W., Liturgia a Misterium Paschalne Chrystusa, w: F. Blachnicki, W. Schenk, R. Zielasko (red.), Wprowadzenie do liturgii, Poznań - Warszawa - Lublin 1967, s. 75-98.
Kamiński S., Metoda i język, Lublin 1994.
Katechizm Kościoła Katolickiego, drugie wyd. poprawione, Poznań 2002.
Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, tekst polski, nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 48-78.
Kowalczyk S., Filozofia Boga, Lublin 1997.
Krąpiec M. A., Filozofia w teologii, Lublin 1999.
Krąpiec M. A., Realizm ludzkiego poznania, Lublin 1995.
Läpple A., Eucharystia. Ustanowienie, historia, uczestnictwo, tłum. M. Ruta, Kraków 1997.
Lekka-Kowalik A, Semiotyka, w: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Lublin 2008, s. 19-22.
Marsili S., La liturgia, momento storico della salvezza, w: Marsili S. (red.), Anàmnesis, t. 1: La liturgia, momento nella storia dela salvezza, Casale Monferrato 1979, s. 31-156.
Moskal P., Religia i prawda, Lublin 2008.
Nadolski B., Leksykon liturgii, Poznań 2006.
Nadolski B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004.
Parusel P. Symbol, tłum. Z. Wesołowski, w: H. Waldenfels (red.), Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee, Warszawa 1997, s. 446.
Porosło K., Przez rzeczy widzialne do niewidzialnych - symbol właściwym językiem liturgii, w: K. Porosło (red.), Teologia żyjąca w liturgii, Kraków 2010, s. 86-109.
Stępień A. B., Herbut J., Znak, w: J. Herbut (red)., Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1997, s. 562-564.
Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2008.
Tomasz z Akwinu, Jak uzasadniać wiarę, tłum. J. Salij, w: Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, Kęty 1999, s. 325-355.
Tomasz z Akwinu, O poznaniu Boga (Super Boetium De Tinitate), tłum. P. Lichacz, M. Przanowski, M. Olszewski, Kraków 2005.
Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, tłum. F. W. Bednarski, S. Bełch, A. Głażewski, R. Kostecki, S. Piotrowicz, t. 1-35, Londyn 1962-1998.
Vagaggini C., Il senso teologico della liturgia. Saggio di liturgia teologica generale, Roma 1965.
Zdybicka Z., Człowiek i religia, Lublin 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tomasz Wojciech Dutkiewicz, Ks. prof. UMK dr hab. Daniel Brzeziński
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 309
Number of citations: 0