Modele duszpasterstwa w krajach Europy Zachodniej – model niemiecki
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.056Słowa kluczowe
diecezja, parafia, finansowanie Kościoła, prezbiter, restrukturyzacja, sekularyzacja, Unia EuropejskaAbstrakt
W artykule zaprezentowano czynniki wpływające na wybór modelu posługi parafialnej w Niemczech. W tym celu przedstawiono stan religijności poszczególnych Kościół w Europie Zachodniej w kontekście wzmagających się prądów sekularyzacyjnych. Następnie omówiono wzorce stosunków państwo–Kościół w Unii Europejskiej, w szczególny sposób zwracając uwagę na sposób finansowania Kościoła w poszczególnych krajach wspólnoty. Na zakończenie przybliżono model duszpasterstwa parafialnego w Kościele niemieckim, który poprzez powyżej wskazane uwarunkowania przeszedł w ostatnich latach proces reorganizacji podstawowych struktur administracyjnych, jakimi są parafie.
Bibliografia
Dahmann, K., Mazanek-Wilczyńska M, Kościoły w Niemczech, „dw on-line”, https://www.dw.com/pl/ko%C5%9Bcio%C5%82y-w-niemczech/a-15184385 (dostęp: 27 grudnia 2018).
Inglehart, R., Minkenberg, M., Die Transformation religiöser Werte in entwickelten Industriegesellschaften, w: Jahrbuch für Europa- und Nordamerika-Studien 2: Religion und Politik. Zwischen Universalismus und Partikularismus, red. H.-D. Meyer, M. Minkenberg, Opladen 2000, s.125-138.
Dudziak, J., Gwarancje wolności religijnej w konkordacie zawartym między Stolicą Apostolską o Rzeczypospolitą Polską w 1993 roku, Tarnów 2002.
Góralski, W., Pieńdyk, A., Zasada niezależności i autonomii państwa i Kościoła w konkordacie Polskim z 1993 roku, Warszawa 2000, s. 11-23.
Hartmann, R, Was kommt nacht der Pfarrgemeinde: Anstöße zur Veränderung der kirchlichen Sozialfelder, „Teologia Praktyczna” 18 (2017), s. 73-102.
Herausgegeben vom Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz, „Mehr als Strukturen ... Entwicklungen und Perspektiven der pastoralen Neuordnung in den Diözesen“. Dokumentation des Studientages der Frühjahrs-Vollversammlung 2007 der Deut-schen Bischofskonferenz, „Arbeitshilfen”, nr 213 , Bonn 12 IV 2007.
Herausgegeben vom Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz, „Mehr als Strukturen ... Entwicklungen und Perspektiven der pastoralen Neuordnung in den Diözesen”. Dokumentation des Studientages der Frühjahrs-Vollversammlung 2007 der Deut-schen Bischofskonferenz, „Arbeitshilfen”, nr 216, Bonn 20 V 2007.
Herausgegeben vom Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz, „Mehr als Strukturen ...“ Neuorientierung der Pastoral in den (Erz-)Diözesen. Ein Überblick, „Arbeitshilfen”, nr 216, Bonn 12 IV 2007.
Jarecka, A., Zaskakujące dane: więcej katolików i ewangelików w Niemczech, „dw on-line”, https://www.dw.com/pl/zaskakuj%C4%85ce-dane-wi%C4%99cej-katolik%C3%B3w-i-ewangelik%C3%B3w-w-niemczech/a-39848464 (dostęp: 27 grudnia 2018).
Kamiński, R., Duszpasterstwo, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski, Lublin 2006, s. 201-212.
Kamiński, R., Komplementarność duszpasterstwa i apostolstwa, „Roczniki Teologiczne” 49 (2002) z. 6, s. 21-33.
Kaufmann, F.X., Kirche begreifen. Analysen und Thesen zur gesellschaftlichen Verfassung des Christentums, Freiburg im Breisgau 1979.
Kötter, R., Identität ohne Abgrenzung: Östliche Religionen, w: Religiöse Vielfalt in Nordrhein-Westfalen. Empirische Befunde und Perspektiven der Globalisierung vor Ort, red. M. Hero, V. Krech, H. Zander, Paderborn 2008.
Kurowski, J., Konkordat polski. Znaczenie i realizacja, Lublin 1999.
Margueritte, B., Religia i republika. Francuski model stosunków państwo – Kościół, w: Religia – tożsamość – Europa, red. P. Mazurkiewicz, S. Sowiński, Wrocław 2005.
Mariański, J., Religia w społeczeństwie postnowoczesnym, Warszawa 2010.
Mariański, J., Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie. Lublin 2006.
Müller, A., Allmähliche Entspannung statt Neuauflage des „Krieges der beiden Frankreich” – über den Platz der Religinen im öffentlichen Raum in Frankreich, „Jahrbuch für Christlische Sozialwissenschaften” 44 (2003a), s. 73-83.
Niethammer, H.M., Kirchenmitgliedschaft in der Freikirche. Kirchensozlogische Studie aufgrund einer empirischen Befragung unter Methodisten, Göttingen 2005.
Paprzyca, A., W co wierzą Niemcy? „dw on-line”, https://www.dw.com/pl/w-co-wierz%C4%85-niemcy/a-15409273, (dostęp: 27 grudnia 2018).
Pasamonik, B, Fundamentalizm kulturowy jako współczesna kontrkultura. Na przykładzie konwersji na islam, w: Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu, red. T. Maślanka, R. Wiśniewski, Warszawa 2015, s. 57-72.
Potarzyński, G., „Znaki czasu” w Kościele soborowym, „Życie Katolickie” 4 (1985) nr 6, s. 85-105.
Punsmann, H., Ambivalenz mit Optimismus. Kontinuitäten und Wandlungen in den Ӓußerungen italienischer Religiosität. „Jahrbuch für Christlische Sozialwissenschafern” 44 (2003), s. 94-114.
Robberts, G., W sprawie artykułu kościelnego w Układzie Europejskim – Maastricht II, w: Europa i Kościół, red. H. Juros, Warszawa 1997, s. 111-119.
Saidel, C.C., Individuelle Werte: Zentrale Wertvorstellungen der spaniszen Gesellschaft, w: Spanien: Mitten in Europa. Zum Verständnist der spanischer Gesellschaft, Kultur Und Identität, red. C.C. Saidel, A. König, Frankfurt am Main-London 2002(b), s 109-136.
Schick, L., Pfarrei – Kirche vor Ort. Theologisch-kirchenrechtliche Vorgaben und Hinweise zur Pfarrei, w: „Mehr als Strukturen ..., „Arbeitshilfen”, nr 213, s. 22-38.
Solier, I., Kościół Katolicki w nowej sytuacji politycznej w Hiszpanii, w: Religia – tożsamość – Europa, red. P. Mazurkiewicz, S. Sowiński, Wrocław 2005, s. 196-200.
Swoiński, S., Modele stosunków państwo – Kościół w UE, „Studia Europejskie” 3(2008), s. 39-52.
Święs, K., Aktualny kontekst społeczno-kulturowy jako zagrożenie dla wiary, w: Duszpasterstwo wobec kryzysu wiary, red. W. Przygoda, K. Święs, Lublin 2013, s. 57-78.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 419
Liczba cytowań: 0