Czy wspólnoty chrześcijańskie potrzebują jeszcze liturgii w dobie pandemii koronawirusa i po niej? Odpowiedź Apokalipsy św. Jana
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.017Słowa kluczowe
Apokalipsa św. Jana, Kościół, liturgia, pustynia, zagrożeniaAbstrakt
Autor artykułu odpowiada na pytanie o rolę liturgii w życiu wspólnot chrześcijańskich w świetle Apokalipsy św. Jana, która jest nazywana „księga pełną liturgii”. Analizując liturgiczny wymiar tej księgi oraz egzystencjalny kontekst życia wspólnot chrześcijańskich końca I w. po Chr., zobrazowany w narracji tej księgi dochodzi do wniosku, że liturgia jest dla tych wspólnot naturalnym i nieodzownym kontekstem życiowym. Tezę te jeszcze bardziej udowadnia, analizując tekst z Ap 12,5.14 o ucieczce Niewiasty (Kościoła) na pustynię, w wyniku czego dochodzi do wniosku, że pustynia jest symbolicznym obrazem liturgii, miejsca właściwego wspólnocie chrześcijańskiej, żyjącej w świecie zanurzonym w idolatrii. Przesłanie to jest ciągle aktualne, zwłaszcza w czasach pandemii koronawirusa, gdy pojawią się głosy o zbyteczności liturgii dla chrześcijan.
Bibliografia
Aune, D.E., Revelation 6-16, WBC 52b, Nashville 1998.
Beale, G.K., The Book of Revelation. A Commentary on the Greek Text, Grand Rapids 1999, s. 668.
Biguzzi, G., I settenari nella struttura dell’Apocalisse. Analisi, storia della ricerca, interpretazione, Bologna 1996.
Biguzzi, G., Apocalisse e i suoi enigmi, StBi 143, Brescia 2004.
Biguzzi, G., Apocalisse nuova versione, introduzione e commnto, Milano 2005.
Boniecki, A., http://wiez.com.pl/2020/04/22/ks-boniecki-czas-w-ktorym-sie-znalezlismy-mozna-potraktowac-jak-kuracje-z-klerykalizmu/.
Cabanis,A., Liturgy-Making Factors in Primitive Christianity, JR 23/1 (1943), s. 43-58.
Casel, O., Pamiątka Pana w liturgii pierwotnego Kościoła, Tyniec 2005.
Farkaš, P., La „Donna” di Apocalisse 12. Storia, bilancia, nuove prospettive, Tesi Gregoriana Serie Teologia 25, Roma 1997.
Gangemi, A., La struttura lirturgica dei capitoli 4 e 5 dell’Apocalisse di s. Giovanni, Ecclesia Orans 4/3 (1987), s. 301-358.
Haręzga, S., Rola Słowa Bożego i Eucharystii w życiu chrześcijan według Apokalipsy św. Jana, AK 82/1 (1990), s, s. 17-24.
Haręzga, S., Błogosławieństwa Apokalipsy, Katowice 1992.
Jankowski, A., „Manna absconditum” (Ap 2,17) quonam sensu ad Eucharistiam referatur, CT 29 (1958), s. 3-9.
Jankowski, A., Duch Święty Dokonawcą Zbawienia. Nowy Testament o posłannictwie eschatologicznym Ducha Świętego, Kraków 2003.
Jezierska, E., Udział w śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, w: Eucharystia, red. J. Krucina, Wrocław 1987, s. 159-178).
Jones, B.W., Domitian, w: The Anchor Bible Dictionary, red. D.N. Friedman, t. II, New York 1992, s. 222.
Jones, B.W., The Emperor Domintian, New York 1992.
Karczewski, M., Szatan w Apokalipsie św. Jana, Olsztyn 2013.
Kavanagh, M. A., Apocalypse 22,6-11 as Concluding Liturgical Dialogue, Experta ex dissertation ad Doctoratum in Facultate Theologiae Pontificiae Universitatis Gregorianae, Roma 1984.
Kotecki, D., „Niewiasta obleczona w słońce” (Ap 12) – przyczynek do eklezjologii Apokalipsy św. Jana, Teologia i Człowiek 6(2005), s. 257-274.
Kotecki, D., Eschatologia Apokalipsy św. Jana, Theologica Thoruniensia 6 (2005), s. 21-40.
Kotecki, D., Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana, RSB 26, Warszawa 2006.
Kotecki, D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Series Biblica Paulina 6, Częstochowa 2008.
Kotecki, D., Kryteria interpretacji Apokalipsy św. Jana, Biblica et Patristica Thorunensia 5 (2012), 15-34.
Kotecki, D., Kościół a Synagoga w tradycji Janowej, CT 78 (2008) n. 2, s. 11-30.
Kotecki, D., Jezus jako Mesjasz w Apokalipsie św. Jana – przyczynek do chrystologii Ap, Ateneum Kapłańskie 159 (2012), z. 3, s. 447-469.
Lijka, K., Dzień Pański według Apokalipsy, Liturgia Sacra 3/2 (1997), s. 33-39
Marino, M., Custodire la Parola. Verbo THPEIN nell’Apocalisse alla luce della tradizione giovannea, RivBibSup 40, Bologna 2003.
Peterson. E., Reversed Thunder: The Revelation of John and the Praying Imagination, New York 1988.
Podeszwa, P., Chrystus jako Arcykapłan w świetle J 19,23 i Ap 1,13, w: Od Melchizedeka do Jezusa – Arcykapłana. Biblia o kapłaństwie, red. D. Dziadosz, Analecta Biblica Lublinensia V, Lublin 2010, s. 192-207.
Podeszwa, P.,Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia hē martyria Iēsou w Apokalipsie św. Jana, UAM WT Studia i Materiały 142, Poznań 2011.
Podeszwa, P., Il simbolismo della cifra dieci nell’Apocalisse di San Giovanni, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012), s. 85-101.
Popielewski, W., Alleluja! Liturgia godów Baranka eschatologicznym zwycięstwem Boga (Ap 19,1-8), StBib 1, Kielce 2001.
Prigent, P., Apocalypse et Liturgie, Neuchatel 1964.
Prigent, P., L’Apocalisse traduzione e commento, Roma 1985.
Ravasi, G., Apokalipsa, Kielce 2002
Rubinkiewicz, R., Eschatologia Księgi Apokalipsy, RTK 30 (1983) z. 1, s. 85-94;
Szmajdziński, M., Eucharystia jako celebracja wiary w życiu pierwszych chrześcijan (I-III w.), Przegląd Biblijny 12 (2020), s. 133-140.
Talmon, S., „Desert Motif” in the Bible and in Qumran Literature, w: Biblical Motifs: Origins and Transfomations, red. A. Altmann, Cambridge 1965, s. 31-63.
Torrance, T.F., Liturgie et Apocalypse, VC 41(1957), s. 28-40.
Vanni, U., Un esempio di dialogo liturgico in Ap 1,4-8, Bib 57 (1976), s. 453-467,
Vanni, U., La struttura letteraria dell’Apocalisse, wyd. 2, Brescia 1980.
Vanni, U., L’assemblea ecclesiale „soggetto interpretante” dell’Apocalisse, RdT 23 (1982), s. 453-467.
Vanni, U., L’Eucaristia nel “giorno del Signore” dell’Apocalisse, PSV 7 (1983), 174-185.
Vanni, U., L’Apocalisse, emeneutica, esegesi, teologia, RivBibSup 17, Bologna 1988
Vanni. U., Il sacerdotio dei Cristiani nell’Apocalisse, w: Il sacerdotio della Nuova Alleanza, red. A. Vanhhoye – F. Manzi – U. Vanni, Milano 1999, s. 85-99
Vanni, U., Apocalisse di Giovanni. Introduzione generale, commento, vol. II, a cura di L. Pedroli, Assisi 2018.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 669
Liczba cytowań: 0