Zadania i cele artysty i sztuki współczesnej we wspólnocie Kościoła, według myśli Kardynała G. B. Montiniego – arcybiskupa Mediolanu (1954–1963)
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.040Słowa kluczowe
sztuka sakralna, Montini, Mediolan, artysta, sztuka współczesnaAbstrakt
Artykuł jest próbą wypełnienia luki w literaturze polskiej na temat nauczania G. B. Montiniego na temat sztuki i roli artysty we wspólnocie Kościoła. Z wielu przemówień i homilii biskupa Mediolanu z lat 1954–1963, zostały wybrane te, które mogłyby odzwierciedlić ideę jego niezmordowanego poszukiwania dialogu między duchowością chrześcijańską a twórczością artystyczną po II wojnie światowej. Misje Święte podjęte na początku episkopatu dla diecezji mediolańskiej, budowa nowych kościołów, wpływ liturgii na kształtowanie wnętrza świątyni, to tylko niektóre tematy poruszone przez Montiniego, które pozwoliły na lepsze zrozumienie roli twórców w dziele ewangelizacji.
Bibliografia
Adornato G., Giovanni Battista Montini. Religione e lavoro nella Milano degli anni '50, Brescia 1988.
Crippa M. A., L'esperimento pastorale del card. Giovanni Montini nella diocesi ambrosiana, w: La diocesi di Milano e le nuove chiese 1954–2014. Atti del Convegno, 4 novembre 2014, L. Lazzaroni (red.), Milano 2016, s. 61–96.
Dall'Asta A., Arte cristiana e cultura contemporanea. Tra declino e speranza di riscatto, "La Civiltà Cattolica", 4011–4012 (2017) 3, s. 305–315.
De Carli C., Le nuove chiese, w: Montini. Arcivescoco di Milano, L. Bressan, A. Maffeis (red.), Brescia 2016, s. 295–329.
De Caro E., L'estetica e il progetto di nuova evangelizzazione degli artisti, "Itinera" 11 (2016), s. 201–213.
De Seta C., Architetture della fede in Italia. Dalle origini ai nostri giorni, Milano 2003.
Montini G.B., E' venuta l'ora di un'arte cattolica nuova, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. I, Brescia–Roma 1997, s. 563–565.
Montini G.M., Dio è bellezza, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. II, Brescia–Roma 1997, s. 3180.
Montini G.M., Il miracolo delle vetrate, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. I, Brescia–Roma 1997, s. 1701.
Montini G.M., Il segreto della cattedrale, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. II, Brescia–Roma 1997, s. 2782–2793.
Montini G.M., L'artista è il ponte, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. III, Brescia–Roma 1998, s. 5556–5564.
Montini G.M., L'educazione liturgica, Lettera pastorale all'arcidiocesi per la Quaresima, w: Discorsi e scritti milanesi (1954–1963), X. Toscani (red.), vol. II, Brescia–Roma 1997, s. 1931–1954.
Paolo VI su l'arte e agli artisti. Discorsi, messaggi e scritti (1963–1978), Begni Redona P. V. (red.), Brescia–Roma 2000, s. 23–31.
Pappalardo G., Lo spazio sacro del Novecento: architetture religiose delle città e dei borghi di fondazione nell'Italia meridionale, "Bollettino del centro di studio per la storia dell'architettura", 42–43–44 (2005–2007) s. 141–144.
Paweł VI, Przemówienie skierowane do artystów 7 maja 1964, "Znak" 16 (1964) 12, s. 1425–1426.
Pio XI, La parola del Santo Padre sull'arte sacra, "Arte Sacra" 3–4 (1932), s. 293–296.
Pio XII, Mediator Dei, AAS 39 (1947), s. 521–595.
Potestà G. L., L'episcopato di G. M. Montini a Milano (1955–1963), w: Chiese italiane e Concilio. Esperienze pastorali nella chiesa italiana tra Pio XII e Paolo VI, G. Alberigo (red.), Genova 1988, s. 107–128.
Salamone F., Perenne rivelazione dell'arte cristiana. Per una teologia dell'arte in Paolo VI, Palermo 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 432
Liczba cytowań: 0