Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Budowanie domu na skale – o chrześcijańskiej wizji procesu wychowania
  • Home
  • /
  • Budowanie domu na skale – o chrześcijańskiej wizji procesu wychowania
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 43 N. 3 (2018) /
  4. Artykuły

Budowanie domu na skale – o chrześcijańskiej wizji procesu wychowania

Autori

  • Marek Filipczuk Wydział Teologiczny Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie http://orcid.org/0000-0001-7068-3896

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.029

Parole chiave

antropologia chrześcijańska, Jezus Chrystus, moralność, pedagogika personalistyczna, wychowanie

Abstract

Personalizm chrześcijański, w którym przyjmuje się podstawową rzeczywistość Boga osobowego i człowieka jako osoby, jest na właściwej drodze do zrozumienia w pełni pojęcia osobowości, łączącego w sobie zarazem duchowość, indywidualne piętno oraz uspołecznienie jako nierozłączne rysy istoty człowieka. W pedagogice w pierwszej kolejności chodzi o odpowiedź na fundamentalne dla teorii wychowania pytania, które brzmią: kim jest człowiek i jaka jest jego natura? Na tym opiera się określenie celu wychowania, odniesienie do odpowiedniego systemu wartości, czyli związku etyki i wychowania, a także określenie elementów konstytuujących harmonijny i integralny rozwój osobowości jako normy personalistycznej.

Pedagogika personalistyczna kładzie nacisk na afirmację osoby, wychowuje w postawie chronienia relacji z innymi osobami i całym otoczeniem człowieka. Z pomocą przychodzi kształcenie i wychowanie rozumności człowieka i jego wolności; kształcenie wyobrażeń i wychowanie uczuć. Jest tu zarówno miejsce na chronienie powiązań przez przyjaźń i miłość z innymi ludźmi, jak i na budowanie właściwej relacji z Bogiem w religii. Wychowanie polega na nawiązaniu relacji z tym, co prawdziwe i dobre, słuszne i właściwe; ma zaowocować zharmonizowaniem całej osobowości człowieka.

Riferimenti bibliografici

Benedykt XVI, Deus caritas est. Encyklika o miłości chrześcijańskiej, Watykan 2005.

Bergoglio, J.M., papież Franciszek, Wymagania i pasja. O wychowaniu chrześcijańskim, Kraków 2013.

Brzezinka, W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Cichoń, W., Aksjologiczne ujęcie procesu wychowania, w: Człowiek – wartości – wychowanie, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 121–140.

Cogiel, M., Kontrowersje wokół wychowania. Dylematy teorii i praktyki edukacyjnej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 27–28 (1995), s. 53–63.

Cogiel, M., Wychowanie personalistyczne wobec nowego paradygmatu edukacji, AK 136 (2001) 552, s. 283–290.

Dziekoński, S., Podmiotowy charakter wychowawczego działania katechety, w: Dzisiejszy katecheta – stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, Kraków 2002, s. 89–109.

Dziekoński, S., Wychowanie w nauczaniu Kościoła od XIX w. do Soboru Watykańskiego II, Warszawa 2000.

Exeler, A., L’educatione religiosa. Unitinerario alla maturazione dell’uomo, Torino 1990.

Gałkowski, S., Celowość a wychowanie, w: Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, red. A. Gała, Wrocław 1994, s. 7–18.

Gogacz, M., Podstawy wychowania, Niepokalanów 1993.

Góralczyk, P., Trudny proces wychowania, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 7 (2005), s. 155–169.

Góralczyk, P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy dla rodzin, Braga–Monte Sameiro, 15 V 1982, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. V/1, Poznań 1982, s. 741.

Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. odprawionej na Placu Zwycięstwa (2 czerwca 1979 r.), Warszawa 1979, nr 3.

Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli świata nauki (Lublin, 9 VI 1987), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny, red. J. Poniewierski, Kraków 1997, s. 398.

Jan Paweł II, Przemówienie na uniwersytecie w Padwie (12.09.1982), w: Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym–Lublin 1998, s. 161–163.

Kadziński, T., Powinność wychowawcza Kościoła – szkoła katolicka, „Paedagogia Christiana” 4 (1999), s. 104–112.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Kondziela, J., Chrześcijańskie ujęcie praw człowieka, ChS 63–64 (1978), s. 54–55.

Kongregacja Nauki Wiary, Libertatis nuntius. Instrukcja, w: Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966–1994, opr. Z. Zimowski, J. Królikowski, Tarnów 1995, s. 215–235.

Krąpiec, M. A., Człowiek podmiotem wychowania, „Zeszyty Formacji Katechetów” 4 (2004) 2, s. 25–29.

Kukołowicz, T., Wychowanie – arcyludzki problem, w: Wychowawca na czas próby. Jakiego człowieka chcemy wychować?, Marki–Struga 1997, s. 11–32.

Kunowski, S., Podstawowe zasady wychowania w Deklaracji, AK 60 (1968) 359, s. 414–424.

Kunowski ,S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Lepa, A., Manipulowanie człowiekiem jako problem współczesnej pedagogii, „Ethos” 5 (1992) 1, s. 77–87.

Maritain, J., Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61–79.

Matulka, Z., Samowychowanie chrześcijańskie, Toruń 1995.

Misiaszek, K., Wychowanie chrześcijańskie w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego, ChS 23 (1993) 4, s. 88–101.

Nagórny, J., Chrześcijańskie wychowanie do wartości moralnych, „Seminare” 10 (1994), s. 69–92.

Niparko, R., Wychowanie religijne jako wychowanie humanistyczne – perspektywa personalistyczna, „Paedagogia Christiana” 2 (2003), s. 9–22.

Nowak, M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Nowak, M., Wychowanie religijne w pedagogice katolickiej XX wieku, „Paedagogia Christiana” 1 (2001), s. 43–69.

Nowak, M., Wychowanie w personalizmie, ChS 4 (1993), s. 60–64.

Orczyk, A., Założenia filozoficzne i wychowawcze chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2 (2004), s. 39–43.

Pasternak, W., Dydaktyka wartości, w: Człowiek – wychowanie – kultura, red F. Adamski, Kraków 1993, s. 146–158.

Pellegrino, G., Jak wychowywać?, Warszawa 1994.

Proietti Segnalini, R., La pedagogia personalizzata e l’azione pedagogico-pastorale nella scuola, Roma 1990.

Sobór Watykański II, Gravissimum educationis. Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002.

Tarnowski, J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993

Tarnowski, J., Wołanie o mistrza. W 30-lecie soborowej Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim z ks. J. Tarnowskim rozmawiają E. Osewska i T. Ochinowski, „Więź” 12 (1995), s. 81–95.

Tomasik, P., Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych polskiej szkoły, Warszawa 1998.

Vloet, J. van der, Obraz człowieka jako fundament pedagogii, ComP 12 (1992) 3, s. 3–11.

Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak, T. Ożóg, Lublin 2000.

Zimny, J., Zasady chrześcijańskiego wychowania, http://www.pedkat.pl/index.php/255-ks-zimny-jan-zasady-chrzescijanskiego-wychowania (data dostępu: 20.09.2016).

Teologia i Człowiek

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2018-11-18

Come citare

1.
FILIPCZUK, Marek. Budowanie domu na skale – o chrześcijańskiej wizji procesu wychowania. Teologia i Człowiek. Online. 18 novembre 2018. Vol. 43, no. 3, pp. 99-122. [Accessed 5 luglio 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2018.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 43 N. 3 (2018)

Sezione

Artykuły

Licenza

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 962
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

antropologia chrześcijańska, Jezus Chrystus, moralność, pedagogika personalistyczna, wychowanie
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop