Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Bierzmowanie w kontekście katechezy szkolnej – razem czy osobno?
  • Strona domowa
  • /
  • Bierzmowanie w kontekście katechezy szkolnej – razem czy osobno?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 38 Nr 2 (2017) /
  4. Artykuły

Bierzmowanie w kontekście katechezy szkolnej – razem czy osobno?

Autor

  • Tadeusz Panuś Katedra Katechetyki Wydziału Teologicznego UPJPII w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.018

Słowa kluczowe

bierzmowanie, katecheza, nauczanie religii w szkole, młodzież, parafia, żywa wiara

Abstrakt

O religijnym obliczu społeczeństwa polskiego XXI w. będzie decydowało współczesne pokolenie młodzieży. W związku z tym, że wartości religijne nie są najmocniejszą cechą młodych katolików, trzeba zapytać, jakie należy podjąć działania, aby doprowadzić młodzież do głębokiego życia zgodnego z Ewangelią.

Wydarzeniem o religijnym charakterze, najważniejszym w życiu nastolatka, jest przyjęcie sakramentu bierzmowania. Niniejszy artykuł to próba refleksji nad przygotowaniem do tego sakramentu jako szansą rozwoju wiary. W myśleniu o tym przygotowaniu widoczna jest tendencja, którą można nazwać sakramentalizacją, gdzie silny akcent położony jest na jak najlepsze przygotowanie do bierzmowania, bez planowania co dalej. W konsekwencji prowadzi to do przyjęcia sakramentu, założenia, że zakończony został pewien etap formacji chrześcijańskiej, co skutkuje zjawiskiem „pożegnania z Kościołem”. Warto popatrzeć na przygotowanie do bierzmowania jako na ważny element rozwijania wiary, gdzie w centrum jest sakrament, ale celem jest doprowadzenie młodych do głębokiej wiary.

Poszukiwania i działania duszpasterskie muszą iść w różnych kierunkach. Jedną z podstawowych form duszpasterstwa dzieci i młodzieży pozostaje katecheza realizowana w szkolnej rzeczywistości. Duszpasterstwa dzieci i młodzieży nie można jednak ograniczyć do samej tylko katechezy szkolnej. Stąd dalsze poszukiwania, owocem których są m.in. propozycje różnych ruchów religijnych, rekolekcje w drodze, pielgrzymki, spotkania modlitewne, stowarzyszenia sportowe łączące sport z religijnością, ośrodki kulturalne propagujące kulturę i wartości chrześcijańskie i, rzecz jasn,a liturgia sakramentów, słowem – wszystko to, co dzieje się w parafii.

W tym artykule zwracamy uwagę na możliwości, jakie stwarza nauczanie religii w szkole oraz w parafii w czasie przygotowania młodzieży do sakramentu bierzmowania. Te dwie rzeczywistości, które spotykają się w sakramencie bierzmowania, staną się przedmiotem refleksji w aspekcie prowadzenia nastolatków do życia zgodnego z Ewangelią. Wszystko to zostanie poprzedzone religijno-społecznym portretem dzisiejszego nastolatka.

Bibliografia

Alberich E., Katecheza dzisiaj, Warszawa 2003.

Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2013, Warszawa 2014, www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 [dostęp: 27.10.2016], s. 109–120.

Doppke J., Katechizacja w Polsce 1945–1990, Pelplin 1998.

Duch Święty i kołki. Rozmowa z Bożeną Mastej, Aliną Wawrzynek i Lesławem Wójcikiem, członkami wspól-noty Nowe Jeruzalem, w: Po co bierzmowanie? „Post Scriptum” 3 (2000), s. 42–51.

Kaczmarek R., Model katechezy przygotowującej do sakramentu bierzmowania w Polsce i w Niemczech, Katowice 2015.

Korherr E. J., Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, w: W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne, red. Z. Marek, Kraków 1991, s. 58–78.

Murawski R., Duszpasterstwo katechetyczne przygotowujące do sakramentów bierzmowania i małżeństwa, „Katecheta” 9 (2005), s.13–22.

Nycz K., Szkoła miejscem katechezy. Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, w: Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, red. S. Dziekoński, Warszawa 2003, s. 13–22.

Panuś T., Katechetyczna troska Kościoła w Polsce o przygotowanie młodzieży do sakramentu bierzmowa-nia, w: „Katecheta” 4 (2006), s. 55–70.

Panuś T., Katechizacja, ewangelizacja, kształtowanie człowieka, „Znak” 9 (2007), s. 5–15.

Panuś T., Konieczność katechezy parafialnej, w: Katecheza parafialna – reaktywacja. Duszpasterstwo katechetyczne w parafii, red. R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, Opole 2006, s. 117–128.

Panuś T., Parafia uprzywilejowanym miejscem dla katechezy przygotowującej do sakramentu dojrzałości chrześcijańskiej. Doświadczenia krakowskie, w: Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2005, s. 257–280.

Panuś T., Perspektywy katechizacji szkolnej w polskiej rzeczywistości, „Analecta Cracoviensia” t. 33 (2001), s. 541–555.

Potocki A., Katecheza między „niebem” a” ziemią” – między parafią a szkołą, „Katecheta” 2 (2001), s. 13–22.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.

Schönborn C., Idee przewodnie Katechizmu Kościoła Katolickiego, w: W co Kościół wierzy i z czego żyje, red. T. Panuś, Kraków 2004, s. 21–41.

Świda-Ziemba H., Permisywizm moralny postawy polskiej młodzieży, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002, s. 440–452.

Zulehner P. M., Religia jako megatrend, „«Keryks». Międzynarodowy Przegląd Katechetyczno-pedagogicznoreligijny” 1 (2002), s. 21–35.

Zulehner P., Denz H., Wie Europa lebt und glaubt. Europäische Wertestudie, Düsseldorf 1993.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-10-17

Jak cytować

1.
PANUŚ, Tadeusz. Bierzmowanie w kontekście katechezy szkolnej – razem czy osobno?. Teologia i Człowiek [online]. 17 październik 2017, T. 38, nr 2, s. 59–79. [udostępniono 15.7.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2017.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 38 Nr 2 (2017)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 477
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

bierzmowanie, katecheza, nauczanie religii w szkole, młodzież, parafia, żywa wiara
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa