Bierzmowanie w kontekście katechezy szkolnej – razem czy osobno?
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.018Słowa kluczowe
bierzmowanie, katecheza, nauczanie religii w szkole, młodzież, parafia, żywa wiaraAbstrakt
O religijnym obliczu społeczeństwa polskiego XXI w. będzie decydowało współczesne pokolenie młodzieży. W związku z tym, że wartości religijne nie są najmocniejszą cechą młodych katolików, trzeba zapytać, jakie należy podjąć działania, aby doprowadzić młodzież do głębokiego życia zgodnego z Ewangelią.
Wydarzeniem o religijnym charakterze, najważniejszym w życiu nastolatka, jest przyjęcie sakramentu bierzmowania. Niniejszy artykuł to próba refleksji nad przygotowaniem do tego sakramentu jako szansą rozwoju wiary. W myśleniu o tym przygotowaniu widoczna jest tendencja, którą można nazwać sakramentalizacją, gdzie silny akcent położony jest na jak najlepsze przygotowanie do bierzmowania, bez planowania co dalej. W konsekwencji prowadzi to do przyjęcia sakramentu, założenia, że zakończony został pewien etap formacji chrześcijańskiej, co skutkuje zjawiskiem „pożegnania z Kościołem”. Warto popatrzeć na przygotowanie do bierzmowania jako na ważny element rozwijania wiary, gdzie w centrum jest sakrament, ale celem jest doprowadzenie młodych do głębokiej wiary.
Poszukiwania i działania duszpasterskie muszą iść w różnych kierunkach. Jedną z podstawowych form duszpasterstwa dzieci i młodzieży pozostaje katecheza realizowana w szkolnej rzeczywistości. Duszpasterstwa dzieci i młodzieży nie można jednak ograniczyć do samej tylko katechezy szkolnej. Stąd dalsze poszukiwania, owocem których są m.in. propozycje różnych ruchów religijnych, rekolekcje w drodze, pielgrzymki, spotkania modlitewne, stowarzyszenia sportowe łączące sport z religijnością, ośrodki kulturalne propagujące kulturę i wartości chrześcijańskie i, rzecz jasn,a liturgia sakramentów, słowem – wszystko to, co dzieje się w parafii.
W tym artykule zwracamy uwagę na możliwości, jakie stwarza nauczanie religii w szkole oraz w parafii w czasie przygotowania młodzieży do sakramentu bierzmowania. Te dwie rzeczywistości, które spotykają się w sakramencie bierzmowania, staną się przedmiotem refleksji w aspekcie prowadzenia nastolatków do życia zgodnego z Ewangelią. Wszystko to zostanie poprzedzone religijno-społecznym portretem dzisiejszego nastolatka.
Bibliografia
Alberich E., Katecheza dzisiaj, Warszawa 2003.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Młodzież 2013, Warszawa 2014, www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 [dostęp: 27.10.2016], s. 109–120.
Doppke J., Katechizacja w Polsce 1945–1990, Pelplin 1998.
Duch Święty i kołki. Rozmowa z Bożeną Mastej, Aliną Wawrzynek i Lesławem Wójcikiem, członkami wspól-noty Nowe Jeruzalem, w: Po co bierzmowanie? „Post Scriptum” 3 (2000), s. 42–51.
Kaczmarek R., Model katechezy przygotowującej do sakramentu bierzmowania w Polsce i w Niemczech, Katowice 2015.
Korherr E. J., Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, w: W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne, red. Z. Marek, Kraków 1991, s. 58–78.
Murawski R., Duszpasterstwo katechetyczne przygotowujące do sakramentów bierzmowania i małżeństwa, „Katecheta” 9 (2005), s.13–22.
Nycz K., Szkoła miejscem katechezy. Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, w: Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła w Polsce, red. S. Dziekoński, Warszawa 2003, s. 13–22.
Panuś T., Katechetyczna troska Kościoła w Polsce o przygotowanie młodzieży do sakramentu bierzmowa-nia, w: „Katecheta” 4 (2006), s. 55–70.
Panuś T., Katechizacja, ewangelizacja, kształtowanie człowieka, „Znak” 9 (2007), s. 5–15.
Panuś T., Konieczność katechezy parafialnej, w: Katecheza parafialna – reaktywacja. Duszpasterstwo katechetyczne w parafii, red. R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, Opole 2006, s. 117–128.
Panuś T., Parafia uprzywilejowanym miejscem dla katechezy przygotowującej do sakramentu dojrzałości chrześcijańskiej. Doświadczenia krakowskie, w: Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2005, s. 257–280.
Panuś T., Perspektywy katechizacji szkolnej w polskiej rzeczywistości, „Analecta Cracoviensia” t. 33 (2001), s. 541–555.
Potocki A., Katecheza między „niebem” a” ziemią” – między parafią a szkołą, „Katecheta” 2 (2001), s. 13–22.
Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.
Schönborn C., Idee przewodnie Katechizmu Kościoła Katolickiego, w: W co Kościół wierzy i z czego żyje, red. T. Panuś, Kraków 2004, s. 21–41.
Świda-Ziemba H., Permisywizm moralny postawy polskiej młodzieży, w: Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002, s. 440–452.
Zulehner P. M., Religia jako megatrend, „«Keryks». Międzynarodowy Przegląd Katechetyczno-pedagogicznoreligijny” 1 (2002), s. 21–35.
Zulehner P., Denz H., Wie Europa lebt und glaubt. Europäische Wertestudie, Düsseldorf 1993.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 415
Liczba cytowań: 0