Symptomy personalizacji sztuki
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2014.042Słowa kluczowe
personalizm w sztuce, personalizacja sztuki, sztuka polska, sztuka współczesnaAbstrakt
Człowiek jest duchomaterią; duchem i witalnością. W zależności od tego, którą sferę angażuje bardziej w proces twórczy, powstaje sztuka o znamionach humanizmu, personalizacji bądź depersonalizacji. W przestrzeni polskiej sztuki współczesnej można zauważyć symptomy nowej jakościowo dynamiki estetyczno- -duchowej, którą nazywam „personalizacją sztuki” i która wypływa bardziej z podstaw metafizyki judejskiej niż greckiej. Personalizm w polskiej sztuce jest jednym z nurtów sztuki współczesnej, który jest symbiotycznie związany ze środowiskiem kultury chrześcijańskiej (od czasu stanu wojennego) przenikniętej filozofią personalną. Natomiast „personalizacja sztuki” wiąże się ze zjawiskiem bardziej rozległym, niekoniecznie związanym ze środowiskiem chrześcijańskim bezpośrednio. Jest konsekwencją takiej aktywności artystycznej, w której dominuje problematyka związana z podmiotowym podejściem do człowieka. Ta niszowa dynamika estetyczno-duchowa sięga korzeniami aż do okresu Młodej Polski, kiedy to został stworzony naturalny pomost między światem sztuki i religii. Nie jest ona kalejdoskopowym myśleniem postmodernistycznym, ale szukaniem nowych możliwych form wyrazu dla treści, które wiążą się nie tyle z potrzebą, ile z pragnieniem. Coraz bardziej wyraziste są postawy artystów, którzy kreują sztuką wokół wartości służących życiu, wywołujących pragnienie wyjścia z pułapki determinizmu natury mającego swoje odbicie w tzw. produkcji sztuki. Impulsem do tropienia symptomów personalizacji w sztuce polskiej było dzieło Teilharda de Chardin Zarys wszechświata personalistycznego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 543
Liczba cytowań: 0