Teologia pieśni do Najświętszego Sakramentu
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.004Słowa kluczowe
Eucharystia, Najświętszy Sakrament, kult eucharystyczny, adoracja, pieśni eucharystyczneAbstrakt
Teologiczny wymiar pieśni do Najświętszego Sakramentu odnosi się do jednej z największych prawd nauki Kościoła. Realna obecność Chrystusa pod postacią chleba i wina, która dokonuje się podczas każdej Eucharystii, kontynuowana jest w tajemnicy adoracji Jego Ciała. Pierwsze tysiąclecie historii chrześcijaństwa nie skupiało uwagi na kulcie adoracyjnym Chrystusa obecnego w Najświętszym Sakramencie. Dopiero w drugim tysiącleciu, począwszy od teologicznej dyskusji i refleksji nad realną obecnością Chrystusa w Eucharystii, przez eucharystyczne cuda, i kult Bożego Ciała, po orzeczenia poszczególnych soborów, tradycja adoracji Najświętszego Sakramentu stała się powszechnym zwyczajem Kościoła. Jedną z form zgłębiania tajemnicy obecności Chrystusa w Eucharystii i kulcie poza nią, są pieśni eucharystyczne, które uwielbiają Boga i pomagają wiernym odkrywać to wielkie misterium.
Bibliografia
Bochyński, Mieczysław. „Zasób sekwencji mszału z Kraśnika z przełomu XIV/XV i XV/XVI wieku.” Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 47 (1983): 175–238.
Breviarium Fidei, Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, red. I. Bokwa. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha, 2007.
Gagliardi, Mauro. Wprowadzenie do tajemnicy Eucharystii. Doktryna, liturgia, pobożność, tłum. W. Szymona. Kraków: Wydawnictwo Ikona, 2017.
Giraudo, Cesare. Traktat o Eucharystii. Wprowadzenie w misterium, tłum. W. Szymona. Kraków: Wydawnictwo M, 2019.
Hochleitner, Janusz. „Boże Ciało w tradycji i zwyczajach ludowych (na przykładzie diecezji warmińskiej w okresie potrydenckim).” Studia Elbląskie 5 (2003): 77–92.
Jan Paweł II. Encyklika „Ecclesia de Eucharistia”. O Eucharystii w życiu Kościoła. Kraków: Wydawnictwo M, 2003.
Jungmann, Josef Andreas. Missarum Sollemnia. Origini, liturgia, storia e teologia della Messa romana, tłum. Benedettine del Monastero di S. Paolo in Sorrento. Milano: Ancora, 22004.
Kałamarz, Wojciech. „Nieznana autorka tekstów popularnych pieśni kościelnych – s. Anuncjata Natalia Łada FNS.” Musica Ecclesiastica 12 (2017): 113–122.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 22002.
Kwiatkowski, Dariusz. „Teologia obrzędu wystawienia i adoracji Najświętszego Sakramentu.” Studia Gdańskie, 40 (2007): 59–71.
Komunia święta i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą świętą dostosowane do zwyczajów diecezji polskich. Katowice: Księgarnia św. Jacka 22020.
Ławik, Dariusz. „Wpływ koncepcji obecności Jezusa w Eucharystii na kształtowanie się nauki reformatorów o Wieczerzy Pańskiej.” Studia Gdańskie 44 (2019): 131–143.
Mazurkiewicz, Roman. „Do genezy hymnu Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary…” Ruch Literacki 4/5 (1990): 293–308.
Mitchell, Nathan. Bux, Nicola. „Il culto eucaristico.” W Scienza Liturgica. Manuale di Liturgia, t. 3: L’Eucaristia, red. A. J. Chupungco, 278–299. Casale Monferrato: Piemme, 21999.
Nowak, Władysław. „Odnowa kultu eucharystycznego w Kościele a sanktuaria eucharystyczne na Warmii przed Soborem Trydenckim.” Liturgia Sacra 12/1 (2011): 25–36.
Paschasio Radberto. „De corpore et sanguine Domini.” Wyd. B. Paulus. W Corpus Christianorum: Continuatio Mediaevalis 16. Turnhout: Brepols, 1969.
Pawlak, Ireneusz. Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. Lublin: Polihymnia, 2000.
Ratramn. „De corpore et sanguine Domini.” W Ratramnus, De corpore et sanguine Domini. Texte établi d’après les manuscrits et notice bibliographique, red. J. N. Bakhuizen van den Brink, 97–101. Amsterdam: North–Holland Publishing Company, 1954.
Siedlecki, Jan. Śpiewnik kościelny. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, 412021.
Sobór Watykański II. „Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium” (nr 47). W Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Poznań: Pallottinum, 2002.
Wiśniewski, Piotr. „Sekwencje mszalne – jedna z klasycznych form śpiewów postgregoriańskich.” Teologia i Człowiek 20 (2012): 141–153.
Zalewski, Witold. „Polska twórczość organowa zainspirowana pieśnią kościelną w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego, cz. I.” Pro Musica Sacra 12 (2014): 169–199.
https://akompaniament.upjp2.edu.pl/do-najswietszego-sakramentu. Dostęp 03.06.2024 r.
https://akompaniament.upjp2.edu.pl/do-najswietszego-sakramentu. Dostęp 05.06.2024 r.
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kkultu/redemptionis_sacramentum_25032004.html. Dostęp 05.06.2024 r.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Karol Litawa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 6
Liczba cytowań: 0