Guadalupe, Kibeho, and Gietrzwałd: Gospel Roots and Cultural Interpretations of Marian Apparitions
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.029Słowa kluczowe
Mary, apparitions, support, spiritual therapy, colonialismAbstrakt
Guadalupe, Kibeho i Gietrzwałd: ewangeliczne korzenie i kulturowe interpretacje objawień maryjnych
Podjęty temat ma na celu zbadanie, w jaki sposób Maryja w swych objawieniach udziela duchowego wsparcia w kontekście kulturowym. Analizując ewangeliczne przykłady, takie jak interwencja Maryi na weselu w Kanie Galilejskiej oraz jej podróż do Elżbiety, należy dostrzec, że Maryja w swoim ziemskim życiu dostrzegała potrzeby innych i interweniowała w subtelny, ale skuteczny sposób. Te wzorce działania zostaną następnie odniesione do współczesnych objawień maryjnych w wybranych kontekstach kolonialnych: Guadalupe (Meksyk), Kibeho (Rwanda) i Gietrzwałd (Polska). Zostaną one przeanalizowane pod kątem maryjnej troski o ludzi, która w czasach kolonialnych przejawiała się poprzez adaptację form objawień do lokalnych kultur i języków, oferując duchowe wsparcie i pocieszenie w obliczu krzywd związanych z kolonizacją. Badając działania Maryi jako opiekunki w czasach kryzysu, tekst zwraca uwagę na Jej rolę w łagodzeniu skutków przemocy kolonizatorów, wspieraniu lokalnych społeczności i integracji chrześcijaństwa z lokalnymi tradycjami. Wreszcie tekst bada osobę Maryi i Jej postawy jako symbol nadziei i odnowy w obliczu historycznych i duchowych wyzwań.
Bibliografia
Auerbach, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, translated by Willard R. Trask. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1953.
Bartnik, Czesław S. „Maryja – wielki znak na niebie.” Roczniki Teologiczne 51, no. 2 (2004): 133–40.
Bhabha, Homi K. The location of culture. Routledge, 2012.
Davis, Norman. God's Playground: A History of Poland. Volume II: 1795 to the present. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Glissant, Édouard. Poetics of Relation. University of Michigan Press, 1997.
Gruzinski, Serge. The Mestizo Mind: The Intellectual Dynamics of Colonization and Globalization. New York: Routledge, 2003.
Hall, Stuart. “Cultural Identity and Diaspora.” In Colonial discourse and post-colonial theory. Routledge, 2015: 392–403.
Ilibagiza, Immaculée. Our Lady of Kibeho: Mary Speaks to the World from the Heart of Africa. New York: Image Books, 2008.
Ilibagiza, Immaculée. Left to Tell: Discovering God Amidst the Rwandan Holocaust. Carlsbad: Hay House, 2006.
Kenney, Padraic. Rebuilding Poland: Workers and Communists 1945–1950. Ithaca: Cornell University Press, 1997.
Longman, Timothy. Christianity and Genocide in Rwanda. New York: Cambridge University Press, 2010.
Luhrmann, Tanya M. How God Becomes Real: Kindling the Presence of Invisible Others. Princeton University Press, 2020.
Napiórkowski, Andrzej A. Maryja jest piękna: zarys mariologii i maryjności. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2016.
Poole, Stafford. „The Guadalupan Devotion in Mexico”. Tucson: University of Arizona Press, 2004.
Popiołek, Piotr. „Mariofania. Rola Maryi w dialogu międzyreligijnym.” Teologia i Człowiek 42, no. 2 (2004): 165–91. DOI: https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.021.
Ravasi, Gianfranco. Maryja. Matka Jezusa. Wydawnictwo Jedność, 2017.
Rodríguez, Jeanette. Our Lady of Guadalupe: Faith and Empowerment among Mexican-American Women. Austin: University of Texas Press, 2009.
Roszak, Piotr, and Jesus Tanco Lerga. „Marian Devotion on the Camino de Santiago during the Middle Ages.” Religions 13, no. 12 (2022): 1213. DOI: https://doi.org/10.3390/rel13121213.
Said Edward W. “Orientalism.” The Georgia Review 31.1 (1977): 162–206.
Spivak, Gayatri Chakravorty. A critique of postcolonial reason: Toward a history of the vanishing present. Harvard University Press, 1999.
Thompson Ewa M. Imperial knowledge: Russian literature and colonialism. Greenwood Press, 2000.
Tillich, Paul. Theology of culture. Oxford University Press, 1959.
Tillich, Paul. The courage to be. Yale University Press, 2008.
Twagilimana, Aimable. Historical Dictionary of Rwanda. Lanham: Scarecrow Press, 2007.
Wolf, Eric R. “The Virgin of Guadalupe: A Mexican National Symbol.” American Anthropologist 60, no. 1 (1958): 34–45.
Zientara-Malewska, Maria. Gietrzwałd: dzieje polskości. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1976.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Berenika Seryczyńska, Michał Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 48
Liczba cytowań: 0