Problemy i wyzwania po zdalnym nauczaniu w czasie pandemii COVID-19 z perspektywy psychologa szkolnego. Analiza przypadku
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.027Słowa kluczowe
pandemia COVID-19, edukacja zdalna, pomoc psychologiczna w szkole, psycholog szkolny, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieżyAbstrakt
Pandemia wirusa SARS-Cov-2 znacząco wpłynęła na różne wymiary egzystencji współczesnego człowieka. Jedną z dziedzin życia społecznego, która w sposób szczególny została dotknięta jej skutkami, jest edukacja. Wprowadzona w wyniku obostrzeń sanitarnych nauka zdalna istotnie wpłynęła na zdrowie psychiczne oraz relacje międzyludzkie dzieci i młodzieży. Skutki izolacji są coraz wyraźniej dostrzegalne w zachowaniach uczniów. Psychologowie szkolni obserwują liczne zaburzenia natury psychicznej, takie jak depresja, stany lękowe, zaburzenia odżywiania, zachowania autodestrukcyjne oraz jeszcze liczniejsze próby samobójcze. Można przypuszczać, że tendencja ta ma wymiar długofalowy. Istnieje zatem potrzeba organizowania wsparcia przez nauczycieli i innych specjalistów w szkole, przy ścisłej współpracy z rodzicami, ustalenia wspólnych celów i sposobów jej zwalczania. Niezbędna jest intensyfikacji działań w celu podniesienia kondycji psychicznej młodych ludzi poprzez budowanie dobrych relacji w klasie, integrację zespołu klasowego wraz z wychowawcą, działania wspierające, profilaktyczne i warsztatowe uczące nowych umiejętności interpersonalnych. W przypadku utrzymywania się niepokojących objawów lub pogorszenia funkcjonowania dzieci i młodzieży rodzice powinni mieć możliwość szybkiej konsultacji psychiatrycznej i pomocy psychoterapeutycznej.
Bibliografia
Brzeziński, Jerzy M. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN, 2019.
Buchta, Roman, Wojciech Cichosz, and Anna Zellma. “Religious Education in Poland during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship.” Religions 12 (2021) 8, 650: 1–13. DOI: https://doi.org/10.3390/rel12080650.
Cichosz, Wojciech. “Educational Effectiveness of Catholic Schools in Poland Based on the Results of External Exams.” Religions 14, no. 1, 5 (2023). DOI: https://doi.org/10.3390/rel14010005.
Cichosz, Wojciech. „Antropologiczne uwarunkowania edukacji religijnej.” W Pedagogika religii, red. Zbigniew Marek, Anna Walulik, 357–378. Kraków: Akademia Ignatianum, 2020. https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/series/pedagogika.
Cichosz, Wojciech. „Biblijne wychowanie parenetyczne. Od pedagogiki do pedagogii.” W Kerygma. Biblia. Katecheza, red. Ryszard Czekalski, 243–253. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2012.
Cichosz, Wojciech. „Koncepcja osoby ludzkiej w filozofii św. Tomasza z Akwinu.” Studia Gdańskie 13 (2000): 175–186.
Cichosz, Wojciech. „Między nagrodą a karceniem. Rola systemów motywacyjnych w edukacji.” Gdyński Kwartalnik Oświatowy 1 (2004): 64–68.
Cichosz, Wojciech. Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja Gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni 1992–2019. Pelplin: Bernardinum, 2019.
Gajosowa, Paulina. „Lockdown a edukacja zdalna w Polsce: trudności i szanse.” W Lockdown. Prawo i społeczeństwo, red. Karol Łukomiak, 251–262. Łódź: Wydawnictwo Naukowe ArchaeGrath, 2021.
Grzelak, Szymon, i Dorota Żyro. Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04.2020–01.2021. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, 2021. ipzin.org/images//pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf (dostęp: 05.03.2022).
Kaczmarzyk, Marek. „Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej.” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 20–24. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Katz, Vikki S., Amy B. Jordan, and Katherine Ognyanova. “Digital inequality, faculty communication, and remote learning experiences during the COVID-19 pandemic: A survey of U.S. undergraduates.” PLoS ONE 16, no. 2 (2021). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246641 (dostęp: 17.04.2022).
Morrison, James. Wstępny wywiad diagnostyczny. Tłumaczenie Marta Kapera. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Mróz, Franciszek, and Piotr Roszak. “The Ministry of Religious Congregations to People Affected by the SARS-CoV-2 Coronavirus in Poland: Geographies of Care During the COVID-19 Pandemic.” Journal of Religion and Health 61 (2022) 3: 2279–2301. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-022-01570-0.
Poleszak, Wiesław, i Jacek Pyżalski. „Relacje przede wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone.” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 28–36. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Przetacznikowa Maria, i Grażyna Makiełło-Jarża. Psychologia ogólna. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.
Pyżalski, Jacek. „Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli?” W Edukacja w czasach pandemii COVID-19, red. Jacek Pyżalski, 25–27. Warszawa: EduAkcja, 2020. e-book: https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/ (dostęp: 23.04.2022).
Rozporządzenie MENiS w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r., Dz.U. z 2020 r., poz. 1280 oraz z 2022 r., poz. 1594.
Suchańska, Anna. Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.
Szulist, Janusz. „Służba rodzinie w ramach chrześcijańskiej koncepcji państwa.” Teologia i Człowiek 19, no. 1 (2012): 211–228. DOI: https://doi.org/10.12775/TiCz.2012.014.
Szymańska, Joanna. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014, https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/projekty/ochrona-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-modziezy_2014.pdf (dostęp: 15.03.2022).
The Effects of Social Isolation on Mental Health, https://www.newportacademy.com/resources/mental-health/effects-of-social-isolation-on-mental-health/#:~:text=Typically%2C%20social%20isolation%20for%20teens%20is%20the%20result,may%20prevent%20them%20from%20reaching%20out%20to%20others (dostęp: 17.03.2022).
Wachowiak, Joanna. Trudności dzieci w powrocie do szkoły – Radzenie sobie z napięciem, zaburzenia zachowania, psychosomatyczne objawy lękowe. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2021. https://m.powiatszczycienski.pl/2021/05/trdunosci-uczniow-w-powrocie-do-szkoly-j-wachowiak-40644.pdf (dostęp: 17.03.2022).
Wojtaś, Karolina. Izolacja społeczna a kondycja psychiczna dzieci i młodzieży. https://wylecz.to/uklad-nerwowy-i-psychiatria/izolacja-spoleczna-a-kondycja-psychiczna-dzieci-i-mlodziezy/ (dostęp: 05.03.2022).
Zellma, Anna, Roman Buchta, i Wojciech Cichosz. “The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools.” British Journal of Religious Education 44, no. 3 (2022): 223–237. DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Wojciech Cichosz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 366
Liczba cytowań: 0