Encounter as a Paradigm of Faith
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.009Słowa kluczowe
wiara, prawda, zaufanie, spotkanie, doświadczenie religineAbstrakt
Spotkanie jako paradygmat wiary
Autor artykułu podejmuje próbę krytycznej refleksji nad paradygmatem wiary, którym jest spotkanie. Wiary nie można w jego mniemaniu rozumieć jako spotkania, ponieważ człowiek nigdy nie spotyka bezpośrednio Boga osobowego, a jedynie doświadcza Go poprzez inne byty. Przyjęcie takiego stanowiska jest wynikiem refleksji nad naturą spotkania i doświadczenia religijnego. Artykuł składa się z dwóch głównych części. Pierwsza część przedstawia koncepcję wiary jako spotkania na tle głównych sposobów rozumienia wiary (propozycjonalnego i niepropozycjonalnego). W drugiej części autor krytykuje paradygmat spotkania, dokonując refleksji nad naturą spotkania i doświadczenia religijnego. Zwraca szczególną uwagę na istotne cechy spotkania oraz doświadczenia religijnego.
Bibliografia
Benedykt XVI. Deus Caritas Est. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON, 2006.
Bocheński, Józef Maria. Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych. Translated by Bernard Białecki. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1986.
Bocheński, Józef Maria. Logika religii. Translated by Sławomir Magala. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.
Bocheński, Józef. “Ponownie o hipotezie religijnej.” W Religia. Dzieła zebrane, ed. Józef Bocheński, 123–129. Kraków: Philed, 1995.
Bocheński, Józef Maria. Sens życia i inne eseje. Kraków: Philed, 1993.
Buber, Martin. “Die Frage an den Einzelnen.“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 215–265. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Buber, Martin, “Ich und Du,“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 77–170. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Buber, Martin. Nachlese. Heidelberg: Lambert Schneider, 1966.
Buber, Martin On Judaism. New York: Schocken Books, 1967.
Buber, Martin. “Zwei Glaubensweisen.“ W Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, ed. Martin Buber, 651–782. München und Heidelberg: Lambert Schneider, 1962.
Bukowski, Jerzy. Zarys filozofii spotkania. Kraków: ZNAK, 1987.
Davies, Brian. Wprowadzenie do filozofii religii. Translated by Wacław Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1993.
Franciszek, Lumen Fidei. Kraków: WAM, 2013.
Głaz, Stanisław. Doświadczenie religijne. Kraków: WAM, 1998.
Gutowski, Piotr. “O epistemicznym wymiarze religii.” Nauka 4 (2017): 19–33.
Gutowski, Piotr. “O możliwości doświadczenia obecności Boga.” W Filozofia religii. Kontrowersje, eds. Jacek Hołówka and Bogdan Dziobkowski, 131–149. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Halík, Tomáš. Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe. Labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami. Translated by Juliusz Zychowicz. Kraków: WAM, 2004.
Halík, Tomáš. Dotknij ran. Duchowość nieobojętności. Translated by Andrzej Babuchowski. Kraków: ZNAK, 2010.
Halík, Tomáš. Hurra, nie jestem Bogiem, Translated by Andrzej Babuchowski, Tomasz Dostatni and Juliusz Zychowicz. Warszawa: Agora SA, 2013.
Halík, Tomáš and Tomasz Dostatni. Różnorodność pojednana. Rozmowy. Translated by Andrzej Babuchowski. Kraków: ZNAK, 2013.
Hick, John. An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent. New Haven: Yale University Press, 1989.
Hick, John. Philosophy of Religion, Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall, 1963.
Kowalczyk, Dariusz. “Polemiki z profesorem Woleńskim ciąg dalszy…” W Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, ed. Maria Wolańczyk, 61–67. Kraków: WAM, 2002.
Kowalczyk, Dariusz. “Pomiędzy niebem a hakiem w łazience. Z prof. Janem Woleńskim sporu ciąg dalszy…” W Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi, ed. Maria Wolańczyk, 235–243. Kraków: WAM, 2002.
Moskal, Piotr. Religia i prawda. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2008.
Pietraszko, Jan. Spotkania. Kraków: Znak, 1997.
Ratzinger, Joseph/Benedykt XVI. Wiara i przyszłość. Translated by Jarosław Merecki. Kraków: Wydawnictwo Salwator, 2007.
Rowland, Tracey. Wiara Ratzingera. Teologia Benedykta XVI. Translated by Aleksander Gomola. Kraków: WAM, 2010.
Sikora, Piotr. Drogi Jednego. Chrześcijaństwo otwarte. Kraków: WAM, 2016.
Sobkowiak, Jarosław. “Duchowość bez Boga a życie jakby Bóg był.” Teologia i Moralność 1 (2013): 103–115.
Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Oxford University Press, 1979.
Szczyrba, Sławomir. “Wiara religijna a sąd egzystencjalny.” Studia Philosophiae Christianae 2 (2011): 123–134.
Szczyrba, Sławomir. “Wiara ze spotkania? Ku ożywieniu starego paradygmatu. Zamyślenia w związku z Encykliką dwóch papieży.” W Chrześcijańska kultura, myśl i edukacja, eds. Barbara Bogołębska and Monika Worsowicz, 15–30. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
Szczyrba, Sławomir. “W kierunku doświadczenia relacji z Bogiem. Podmiotowa interpretacja doświadczenia religijnego (spotkania) w propozycji Martina Bubera.” Łódzkie Studia Teologiczne 17 (2008): 343–363.
Szymołon, Jerzy. “Psychologia religii.” W Filozofia religii, ed. Stanisław Janeczek, 59–81. Lublin: KUL, 2012.
Tillich, Paul. Systematic Theology. Vol. 1. Chicago: Chicago University Press, 1951.
Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna. O człowieku. Vol. 6. Translated by Pius Bełch. Londyn: Veritas, 1980.
Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna. Wiara i nadzieja. Vol. 15. Translated by Pius Bełch. Londyn: Veritas, 1966.
Welte, Bernhard. Czym jest wiara? Rozważania o filozofii religii. Translated by Wojciech Patyna. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.
Węgrzecki, Adam. Wokół filozofii spotkania. Kraków: WAM, 2014.
Woleński, Jan. Granice niewiary. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
Życiński, Józef. Wiara wątpiących. Łódź: Wydawnictwo Literackie, 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Karol Jasinski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 306
Liczba cytowań: 0