WPŁYW TWÓRCZOŚCI EDUARDO DE FILIPPA NA CZESKĄ KULTURĘ
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2015.010Słowa kluczowe
Eduardo De Filippo, czeska kultura, Napoli milionaria!, Filumena Marturano, ABC Theatre w Pradze, wpływ twórczości Eduardo De Filippo na czeską kulturęAbstrakt
Niniejszy artykuł stanowi próbę oceny wpływu twórczości Eduardo De Filippo na czeską kulturę nie tylko poprzez pryzmat licznych tłumaczeń jego dzieł na język czeski, ale także licznych inscenizacji jego dzieł, które począwszy od lat 50. ubiegłego wieku aż po dzień dzisiejszy możemy podziwiać na deskach czeskich teatrów. Szczególne zainteresowanie twórczość dramatyczna Eduardo De Filippa wzbudziła na przestrzeni lat 50. i 60. XX w. W okresie tym niesłabnącym zainteresowaniem publiczności znad Wełtawy cieszyła się m.in. komedia Napoli milionaria! (Miliony Neapolu), wystawiona po raz pierwszy w Pradze w 1957 r. Wielkim sukcesem okazała się również premiera komedii Filumena Marturano, która po dzień dzisiejszy jest wystawiana na deskach praskiegoTeatru ABC. Autorka ukazuje wpływ twórczości Eduardo De Filippo na czeską kulturę również z perspektywy ówczesnej sytuacji politycznej i związanej z nią dominującej roli ideologii realnego sojcalizmu.
Bibliografia
Angioletti G. B. (1937), Pirandello a Praga, “Emporium”, Vol. LXXXVI, n. 512, pp. 429–433.
Baarová L. (1991), Života sladké hořkosti, Sfinga, Ostrava.
Baarová L., Škvorecký J. (2009), Útěky, Československý spisovatel, Praha. Eduardo De Filippo firma l’appello contro l’atomica (1950), “l’Unità”, n. 134, p. 1.
Eduardo De Filippo žaluje (1960), “Bulletin Divadelního ústavu”, n. 6–7, p. 15.
Fioretto N. (2013), Dal Vesuvio alla steppa: il teatro di Eduardo in russo, Graphe.it., Perugia.
KAUTSKÝ O. (1958), Italský filmový neorealismus, Orbis, Praha.
Kraus K. (2001), Divadlo ve službách dramatu, Divadelní ústav, Praha.
Machonin S. (1957), Neapol – město milionů. O divadlo dnešní doby, “Literární novi- ny”, n. 9, p. 5.
Makarius J. (1957), Neorealistická zkratka, “Ochotnické divadlo”, n. 4, pp. 82–83.
Opavský J. (1957), Neapol, město milionů. K premiéře v Komorním divadle, “Rudé právo”, n. 57, p. 3.
Plachetka J. (1958), Jak je to s neorealismem, “Rudé právo”, n. 73, p. 3.
Rutte M. (1940), Pirandellův Paroháč, “Národní listy”, n. 131, p. 3.
Velký úspěch moskevské Filumeny Marturano (1957), “Rudé právo”, n. 118, p. 2.
Ze světa filmu (1948), “Čin”, n. 69, p. 7.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1106
Liczba cytowań: 0