SIK SIK – NOSTALGIA ZA TRADYCJĄ CZY PARODIA SACRUM W TEATRZE
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2015.005Słowa kluczowe
sztuki teatralne Eduardo de Filippa, Sik-Sik, mimika, pantonima, włoski dramatAbstrakt
W niniejszym artykule autor podejmuje próbę charakteryzowania nowoczesnej sztuki recytacji, która wykreowała nowe typy charakterów scenicznych takich jak: Sik-Sik lub magro-mago, szczupłych magów w czarnym cylindrze i czarnym kostiumie, których znakiem rozpoznawczym jest pomalowana na biało twarz. Istota tej sztuki polega na utrzymaniu bezpośredniego kontaktu przez aktora z publicznością za pomocą modulacji głosu, mimiki, pantominy lub innych form recytacji. Sik-sik stał się wzorcem dla innych wybitnych postaci włoskiego dramatu, takich jak Pirandello lub Fo.Bibliografia
Barsotti A. (1988), Eduardo drammaturgo. Tra mondo del teatro e teatro del mondo, Bulzoni, Roma.
Barsotti A. (a cura di) (1995), E. De Filippo. Cantata dei giorni dispari, Einaudi, Torino.
Pobrania
Opublikowane
2015-12-30
Jak cytować
1.
PUPPA, Paolo. SIK SIK – NOSTALGIA ZA TRADYCJĄ CZY PARODIA SACRUM W TEATRZE. Toruńskie Studia Polsko-Włoskie [online]. 30 grudzień 2015, s. 89–94. [udostępniono 3.12.2024]. DOI 10.12775/TSP-W.2015.005.
Numer
Dział
Literaturoznawstwo
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 678
Liczba cytowań: 0