PARLAMENTY NARODOWE W DOBIE KRYZYSU GOSPODARCZEGO W STREFIE EURO: SZANSE I WYZWANIA
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2015.001Słowa kluczowe
parlamenty narodowe w UE, kryzys gospodarczy w strefie euro, Federalny Trybunał Konstytucyjny, Rady FiskalneAbstrakt
Kryzys finansowy uwypuklił mankamenty nie tylko ram prawnych i nadzorczych w Unii Europejskiej, ale także systemu koordynacji polityki gospodarczej – skutki tych ostatnich były szczególnie odczuwalne w ramach Unii Gospodarczej i Walutowej. Podjęte zarówno ze strony instytucji unijnych, jak i poszczególnych państw członkowskich środki prawne zmierzające do przezwyciężenia kryzysu gospodarczego paradoksalnie mogły się jednak przyczynić się do stopniowego ograniczenia roli parlamentów narodowych i wzmocnienia ich kosztem władzy wykonawczej w klasycznym systemie trójpodziału władzy. Celem artykułu jest ukazanie, na ile kryzys gospodarczy w strefie euro doprowadził do marginalizacji roli parlamentów narodowych, a na ile może być on postrzegany jako szansa dla krajowych organów przedstawicielskich na ponowne zdefiniowanie swojej roli w postępującym procesie integracji europejskiej. Analizą porównawczą objęto rozwiązania przyjęte w pięciu państwach członkowskich strefy euro – Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii i Hiszpanii.Bibliografia
Auel K., Höing O. (2014), Parliaments in the Euro Crisis: Can the Losers of Integration Still Fight Back?, „Journal of Common Market Studies” 52, pp.1184–1193.
Bourrel R. (2013), La validation par le Conseil constitutionnel de la «nouvelle Constitution financière» de la France, „AJDA” 8, p. 478.
Calmfors L. (2011), The Role of Independent Fiscal Policy Institutions, „Center for Economic Studies Working Paper” 3367, Munich, pp. 19–20, available at: www.cesifo-group.org/ wp (last accessed on 6 October 2014).
Closa C., Maatsch A. (2014), In a Spirit of Solidarity? Justifying the European Financial Stability Facility (EFSF) in National Parliamentary Debates, „Journal of Common Market Studies” 52, pp. 826–842.
Craig P. (2012), The Stability, Coordination and Governance Treaty: Principle, Politics and Pragmatism, „European Law Review” 37, pp. 231 ff.
Crum B. (2013), Saving the Euro at the Cost of Democracy?, „Journal of Common Market Studies” 51, pp. 614–630.
Curtin D. (2014), Challenging Executive Dominance in European Democracy, „The Modern Law Review” 7, pp. 1–32.
García Roca J., Matínez Lago M. (2013), Estabilidad presupuestaria y consagración del freno constituticional ad endeudamiento, Pamplona, Aranzadi, pp. 73 ff.
Griglio E., Lupo N. (2012), Parliamentary Democracy and the Eurozone Crisis, „Law and Economics Early Review” 1, pp. 314–374.
Luciani M. (2012), Costituzione, bilancio, diritti e doveri dei cittadini, on-line access: Astrid.eu (september 2012) and Balaguer Callejón R. (2011), Presentación, „Revista de derecho constitucional europeo” 16.
Maduro M. (2012), A New Governance for the European Union and the Euro: Democracy and Justice, „Robert Schuman Centre for Advanced Studies Policy Paper” 11, p. 6 ff.
O’Brennan J., Raunio T. (2007), Deparliamentarization and European integration, in J. O’Brennan, T. Raunio (eds.), National parliaments within the enlarged European Union. From ‘victims’ of integration to competitive actors?, Routledge, London– –New York, pp. 1–26.
Pinelli C. (2014), La giurisprudenza costituzionale tedesca e le nuove asimmetrie fra i poteri dei parlamenti nazionali dell’eurozona, on-line acces: costituzionalismo. it (25 March 2014).
Tuori K., Tuori K. (2014), The Eurozone Crisis. A Constitutional Analysis, Cambridge University Press, Cambridge, p. 195.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 421
Liczba cytowań: 0