Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

I luoghi del perturbante: alterazioni e rielaborazioni del domestico nell’opera di Fleur Jaeggy
  • Strona domowa
  • /
  • I luoghi del perturbante: alterazioni e rielaborazioni del domestico nell’opera di Fleur Jaeggy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. XXI (2025) /
  4. Literaturoznawstwo

I luoghi del perturbante: alterazioni e rielaborazioni del domestico nell’opera di Fleur Jaeggy

Autor

  • Anna Małgorzata Brysiak Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-0148-4006

Słowa kluczowe

Jaeggy, domowy, tożsamość, matka, przestrzeń

Abstrakt

Artykuł ma na celu przedstawienie przestrzeni domowej w dziełach Fleur Jaeggy, zestawiając je z refleksją Mony Chollet na temat domu jako schronienia i miejsca budowania tożsamości. Podczas gdy dla Chollet środowisko domowe zapewnia ochronę i swobodę wypowiedzi, Jaeggy podważa jego funkcję, przekształcając je w przestrzeń uwięzienia i unicestwienia jaźni. Bohaterki autorki zazwyczaj żyją w zamkniętych i dusznych środowiskach, które nie gwarantują bezpieczeństwa, ale narzucają wszechobecny kontrolę, pozbawiając je wszelkiej autonomii. W tym kontekście niepokojące nie jest nagłe wtargnięcie, ale stan konstytutywny, który przenika każde miejsce i krystalizuje egzystencję w klaustrofobicznej i stagnacyjnej przestrzeni. Analiza bada, w jaki sposób Jaeggy dekonstruuje retorykę domu jako miejsca przynależności i kształtowania się, ujawniając zamiast tego jego charakter więzienia nie tylko fizycznego, ale także emocjonalnego i psychologicznego. Poprzez porównanie z fenomenologią przestrzeni Bachelarda, studium podkreśla centralną rolę uwięzienia w dziełach włosko-szwajcarskiej pisarki, gdzie zamknięcie jest nie tylko stanem przestrzennym, ale formą nieuchronnego przeznaczenia, które skazuje bohaterki na egzystencję zawieszoną między izolacją a rozkładem.

Bibliografia

Bachelard, G., La poétique de l’espace, Presses Universitaires de France, Parigi 1957; trad. it. di E. Catalano, La poetica dello spazio, Edizioni Dedalo, Bari 2011.

Baudelaire, Ch., Le Peintre de la vie moderne, in: Le Figaro, Parigi 1863; trad. it. a cura di G. Violato, Il pittore della vita moderna, Marsilio Editori, Venezia 1994.

Baudelaire, Ch., Les Fleurs du mal, Auguste Poulet-Malassis, Parigi 1857; trad. it. di A. Prete: I fiori del male, Feltrinelli, Milano 2003.

Bertolucci, A., Assenza, in: Sirio, Minardi, Parma 1929.

Brysiak (Porczyk), A., L’Arcadia della fine. Fleur Jaeggy tra apocalisse e post-apocalisse, in: Italian Quarterly, Vol. 55, no. 215-218, New Jersey 2019, pp. 72-84.

Brysiak (Porczyk), A., Vecchi da sempre. Senilità e infanzia nell’opera di Fleur Jaeggy, in: Rivista di Studi Italiani, no. 3, Anno XXXVII, Toronto 2019, pp. 122-132.

Brysiak, A., «La luna è piena e il lago riposa tranquillo. O quasi.» Percorsi nella prosa notturna di Fleur Jaeggy, in: Quaderni d’Italianistica, vol. 43, no. 1, 2022, pp. 5-19.

Castagnola, R., Un viaggio verso l’Ade: Proleterka di Fleur Jaeggy, in: Versants, vol. 50, 2005, pp. 179–198.

Castagnola, R., Fleur Jaeggy, Cadmo, Fiesole 2006.

Cases, C., in: L’Unità, 20 febbraio 2002.

Chiti, E., Farnetti, M., Treder, U. (a cura di), La perturbante. Das Unheimliche nella scrittura delle donne, Morlacchi Editore, Perugia 2003.

Chollet, M., Chez soi, Éditions La Découverte, Parigi 2015; trad. it. di A. Romani, Lo spazio della casa. Un’odissea domestica, Il Saggiatore, Milano 2023.

Durante, E., Fleur Jaeggy, fuori di sé, fuori dal tempo; articolo reperibile su: https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal%3A82769/datastream/PDF_02/view.

Fabretti, G., Religione e famiglia nei ‘cristianesimi’ di Fleur Jaeggy, in Poetiche, vol. 15, n. 39 (2-3 2013), pp. 383-399.

Foucault, M., Surveiller et punir: Naissance de la prison, Gallimard, Parigi 1975; trad. it. di A. Tarchetti, Sorvegliare e punire. Nascita della prigione, Einaudi, Torino 1976.

Freud, S., Das Unheimliche, in Imago, vol. V, No. 5–6, 1919, Lipsia & Vienna, pp. 297–324; trad. it. di D. Silvano: Il perturbante, in Saggi sull’arte, la letteratura e il linguaggio, Bollati Boringhieri, Torino 1991, pp. 269-307.

Jaeggy, F., Il dito in bocca, Adelphi, Milano 1968.

Jaeggy, F., Le statue d’acqua, Adelphi, Milano 2015 [1980].

Jaeggy, F., I beati anni del castigo, Adelphi, Milano 2010 [1989].

Jaeggy, F., La paura del cielo, Adelphi, Milano 2009 [1994].

Jaeggy, F., Proleterka, Adelphi, Milano 2014 [2001].

Jaeggy, F., Sono il fratello di XX, Adelphi, Milano 2017 [2014].

Kristeva, J., Pouvoirs de l’horreur. Essai sur l’abjection, Éditions du Seuil, Parigi 1980; trad. it. di A. Bartoli e M. Nicola: Poteri dell’orrore. Saggio sull’abiezione, Spirali, Milano 1981.

Lovascio, R., Le storie inquiete di Fleur Jaeggy, Progedit, Bari 2007.

Moca, M., Una consunzione infinita, Italo Svevo, Trieste 2024.

Patmore, C., The Angel in the House, John W. Parker & Son, Londra 1854-1862.

Pilato, F., Una trilogia non esibita, in: Studi Novecenteschi, vol. 34, no. 74, 2007, pp. 559-582.

Presti, S., Scrivere l’assenza: Il nichilismo gentile di Fleur Jaeggy, in: Diacritica, III, fasc. 6 (18), 2017, pp. 40-57; articolo reperibile su: https://diacritica.it/letture-critiche/scrivere-lassenza-il-nichilismo-gentile-di-fleur-jaeggy.html.

Tiliacos, N., Fleur dentro un arazzo, in Il Foglio, 27 ottobre 2014; articolo reperibile su: https://www.ilfoglio.it/articoli/2014/10/27/news/fleur-dentro-un-arazzo-77872/.

Woolf, V., A Room of One’s Own, Hogarth Press, Londra 1929; trad. it. di L. Bacchi Wilcock e J. R. Wilcock: Una stanza tutta per sé, Il Saggiatore, Milano 1963.

Woolf, V., Professions for Women, in: The Death of the Moth and Other Essays, Hogarth Press, Londra 1942.

Pobrania

  • PDF (Italiano)

Opublikowane

2025-12-07

Jak cytować

1.
BRYSIAK , Anna Małgorzata. I luoghi del perturbante: alterazioni e rielaborazioni del domestico nell’opera di Fleur Jaeggy. Toruńskie Studia Polsko-Włoskie [online]. 7 grudzień 2025, s. 7–33. [udostępniono 9.12.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

XXI (2025)

Dział

Literaturoznawstwo

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 7
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Jaeggy, domowy, tożsamość, matka, przestrzeń
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa