Signos de Vida en la Figura de la Síndone de Turín
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2020.001Słowa kluczowe
Síndone de Turín, rigor mortis, surcos faciales, ResurrecciónAbstrakt
En este artículo se exponen varios signos de vida que presenta la Síndone de Turín. En base al desarrollo de la rigidez cadavérica, se analiza la postura del cuerpo impreso en la Síndone. Igualmente, la presencia de surcos faciales indica que la persona está viva. Por tanto, la Sábana de Turín muestra a la vez signos de muerte como de vida de una persona que dejó su imagen impresa en un momento en el que estaba viva. Si la Síndone es un fraude, se trataría de una obra de arte realizada por un genio con conocimientos médicos, forenses y procesado de imagen de al menos el siglo XX. Si seguimos el relato evangélico observamos que existe una correcta simetría entre los datos presentes en la imagen y lo descrito en los mismos, tanto de la muerte como de la resurrección.
Bibliografia
Arnaud.- De l'attitude des morts sur les champs de bataille. Recuil des memoires de medicine militaire. 1880. Cit. Royo-Villanova.
Barton, Fritz E. and Gyimesi Ildiko M. 1997. “Anatomy of the nasolabial fold”. Plast Reconstr. Surg. 10: 1276-1280.
Borrini, Mateo, and Garlaschelli, Luigi. 2019. "A BPA Approach to the Shroud of Turin". J Forensic Sci. 64:137-143. doi: 10.1111/1556-4029.13867.
Brown-Sequard. Proc. R. S. mayo, 1861. Cit. Taylor, Pág. 54.
Burkhard, Madea. The estimation of the time since death. 2006. The Student's Hand-Book of Forensic Medicine and Medical Police. Tylor and Francis group. Florida.
Fernández- Capo, José. 2015. "Faith and science dialogue in the Shroud of Turin". Science et Fides. 3: 37-59. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SetF.2015.001.
Fernánez-Carvajal, Francisco. 1997. Citado en La Vida de Jesús. Madrid. Pág. 644.
Fisher, Barry A., and Fisher, David. R. 2012. Techniques of crime scene investigation. Ed. Taylor and Francis group. 8th edition. Boca Ratón. Florida.
https://es.weatherspark.com › Israel › Jerusalem.
Humphreys, Colin .J y Waddington William D. 1983. "Dating the crucifixion". Nature, 306; 743-746. DOI: 10.1038/306743a0.
Josefo, Flavio, De bello iudaico, 1, 97 s; Antiquitates iudaicae 13, 380-383.
Kori, Shivpoojan. 2018. "Time since death from rigor mortis: Forensic prospective". J Forensic Sci & Criminal Inves. 9: 1-10. DOI: 10.19080/JFSCI.2018.09.5557710010.
Löring, Jorge. 2000. La Sábana Santa dos mil años después. Barcelona. Págs. 101 y 149.
Martins, Pedro A, Ferreira, Francisca, Natal, Jorge, Renato, Parente, Marco, Santos, Agostinho. 2015. "Necromechanics: Death-induced changes in the mechanical properties of human tissues". Proc Inst Mech Eng H. 229:343-9. DOI: 10.1177/0954411915581409.
Meacham, William. 1983. "The authentication of the Turin Shroud: An issue in archaeological epistemology". Current anthropology 24.
San Cipriano: Sermón sobre la Pasión.
Sccanerini, Silvano. 1997. "Mirra, áloe pollini e altre trace. Ricerca botánica sulla Sindone" Torino: Elle Di Ci.
Schneible, Ann. ¿Cómo un científico escéptico llegó a creer en la Sábana Santa? ACI Prensa/EWTN Noticias. 10 de agosto de 2015. https://www.aciprensa.com/noticias/el-claro-testimonio-del-cientifico-judio-que-cree-y-defiende-la-sabana-santa-de-turin-91516.
Tertuliano. De anima 56, 8-57, 3; CC 11, 864 s.
Villalaín, José D. 2010. "Estudio de la rigidez cadavérica que presenta la Síndone de Turín". Cuad. Med. Forense. 16: 109-123.
Zias, Josue. 1985. "Leprosy and tuberculosis in the Byzantine monasteries of the Judean Desert". Korot, 9; 242-248.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Scientia et Fides
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2147
Liczba cytowań: 0