On a productive dialogue between religion and science
Słowa kluczowe
knowledge, Peirce, pragmaticism, realism, theologyAbstrakt
Searching for common ground in philosophy, science and theology, it seems to us that it would be reasonable to maintain the position of realistic pragmatism that Charles Sanders Peirce had called pragmaticism. In the pragmaticist manner, we typify the knowledge and select the types of knowledge that might be useful for understanding the problems that are of interest to us.
We pose a question of how it would be possible to obtain practically useful information about reality, first from the perspective of natural sciences, and then from that of theology; that is, to diversify the ways of knowledge and just maybe, to move toward a productive dialogue between science and religion.Bibliografia
Anderson, Douglas R. 1995. Strands of System: The Philosophy of Charles Peirce. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press.
Dworkin, Ronald. 1986. Law’s Empire. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gettier, Edmund L. 1963. “Is Justified True Belief Knowledge?” Analysis 23(6):121–23.
James, William. 1907.”Pragmatism’s Conception of Truth.” The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods 4(6):141– 55.
James, William. 2002. The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. Centenary edition, London and New York: Routledge.
Kant, Immanuel. 1968. Werke in zwölf Bänden. III. Kritik der reinen Vernunft I, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kasak, Enn. 2011. “Unperceived Civil Religion in Science.” Problemos 80:94–106.
Kasak, Enn and Veede, Raul. 2016. “Understanding Knowledge through the Example of C. S. Peirce’s Cosmology.” Acta Baltica Historiae et Philosophiae Scientiarum 4(2):69–87.
http://www.bahps.org/acta-baltica/abhps-4-2
Nagel, Thomas. 2003. The Last Word. Oxford: Oxford University Press.
Oberst, Michael. 2015. “Kant on Universals.” History of Philosophy Quarterly, 32(4): 335–352.
Peirce, Charles Sanders. 1868. “Questions concerning Certain Faculties Claimed for Man.” The Journal of Speculative Philosophy 2:103-114.
Peirce, Charles Sanders. 1878. “How to Make Our Ideas Clear.” Popular Science Monthly 12: 286–302.
Peirce, Charles Sanders. 1902. “Paulsen's Kant.” The Nation 75, 209–11.
Peirce, Charles Sanders. 1908. “A Neglected Argument for the Reality of God.” The Hibbert Journal 7:90–112.
Peirce, Charles Sanders. 1994. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce, edited by John Deely, Membra Ficte Disjecta: Electronic edition. (In text: CP).
Popper, Karl Raimund. 1968. “Epistemology Without a Knowing Subject.” In Logic, Methodology and Philosophy of Science III, edited by Bob Van Rootselaar and Johan F. Staal, 333–373. Amsterdam: North-Holland Publishing Company.
Popper, Karl Raimund. 1994. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon Press.
Pritchard, Duncan. 2009. Knowledge. London: Palgrave Macmillan.
Weinberg, Steven. 2003. Facing Up: Science and Its Cultural Adversaries. Cambridge, MA., London: Harvard University Press.
Wittgenstein, Ludwig. 2002. Tractatus Logico-Philosophicus. London and New York: Routledge.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 675
Liczba cytowań: 2